سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سلیمی:

پرهیز از دعوا پرتکرارترین حرف آقای پزشکیان است

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفتمان دولت چهاردهم را تشریح کرد.

حسین سلیمی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در نشست گفتمان دولت چهاردهم گفت :از دوره آقای هاشمی به بعد همه دولت‌ها یک گفتمانی داشتند و یک عنوانی مطرح کردند. در بعضی‌ دولت‌ها یکسان و برخی نیز متفاوت بوده است. در دوره آقای هاشمی سازندگی بود و آقای خاتمی اصلاحات و در دوره آقای احمدی‌نژاد گفتمان عدالت با عنوان مهرورزی بود. در دولت مرحوم رئیسی گفتمان عدالت و جمهوریت و عنوان دولت مردمی داده بودند. این گفتمان و عنوان‌ها در سیاست داخلی و خارجی با آن اسامی شناخته شدند و باید دید در دولت آقای پزشکیان چه گفتمان و عنوانی به کار برده خواهد شد. 

وی افزود: ما نظام نشانه‌های گفتمانی دولت آقای پزشکیان را بررسی کردیم که از درون سخن آقای پزشکیان و همراهان اصلی ایشان بود. استفاده از کار کارشناسی، استفاده از دانشمندان و دانشگاهیان همه دنیا در همه سخنان آقای پزشکیان و همراهان ایشان بود. پرهیز از دعوا پرتکرارترین حرف آقای پزشکیان است. پرهیز از منازعات در عرصه سیاست داخلی و خارجی جزو صحبت‌های آنان بود. حل برجام و پذیرفتن FATF، صداقت و عدالت و صدایی برای کسانی که صدایشان شنیده نمی‌شود جز پرتکرارترین عنوان آقای پزشکیان و همراهان ایشان است. 

وی تصریح کرد: در سطح دوم این موضوع بررسی می‌شود که چگونه این مفاهیم فهمیده شد. گفتمان‌‌ها فقط برای اینکه بگویند چه کسی هستیم و چه می‌خواهیم شناخته نمی‌شوند. بلکه می‌خواهد بگوید ما در مقابل چه کسانی هستیم و چه می‌خواهیم. به جای آنکه وجه ایجابی سخن بولد شود بخش سلبی بولد شد. این نکته بسیار مهم است که سخنان آقای پزشکیان در جامعه چه واکنشی نشان داده می‌شود. در بین وجوه ایجابی دو بخش خروج از بن بست بین المللی و فضای باز داخلی فهمیده شد و درک شد. 

وی تصریح کرد: گفتمانی که می‌توانیم برای دولت چهاردهم استفاده کنیم، همگرایی و دانش بنیان در عرصه داخلی و بین المللی می‌تواند کاربرد داشته باشد. عنوان برای دولت چهاردهم می‌تواند دولت تعامل و توسعه، دولت کارشناسان و دولت شایستگان، دولت آشتی و دولت صلح اندیش واژگانی است که مطرح شده است. امیدوارم این دریچه‌ای که باز کردیم خوب آن را بازتر کنیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.