سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفیر چین:

حرکت قطار بین ایران و چین، نمونه ملموس همکاری در چارچوب کمربند و جاده است

سفیر چین در تهران بر ضرورت اجرای پروژه‌های در دستورکار دو کشور در دولت جدید ایران و همچنین تداوم همکاری در چارچوب کمربند و جاده تاکید کرد.

امروز یکشنبه هیأت رسانه‌ای ایران که اخیراً به دعوت استان چینگ‌های چین به این استان سفر کرده بود، در محل سفارت چین در تهران با سفیر این کشور زونگ پی‌وو دیدار و گفتگو کرد.

سفیر چین در این دیدار با بیان این که سومین جلسه عمومی بیستمین کمیته مرکزی حزب حاکم چین با تمرکز بر تعمیق اصلاحات جامع و ترویج مدرن‌سازی به سبک چینی در پکن برگزار شد، به اظهارات رئیس‌جمهور این کشور شی جین‌پینگ مبنی بر این که درهایِ باز چین بسته نخواهد شد، اشاره کرد و گفت «چین در حال ایجاد الگوی جدید توسعه است تا برای گسترش مزایای جدید اقتصادی در سطح بالاتر به آن تکیه کند. امیدواریم با افتتاح پروژه‌های بزرگ و مهم مانند یک کمربند- یک جاده آن را به طور مشترک و با کیفیت بالا ایجاد و به فرصتی بزرگ برای جهان تبدیل کنیم».

چین به دنبال تعمیق روابط با ایران

وی با اشاره به امضای سند همکاری مشترک ایران و چین در قالب شراکت جامع راهبردی توضیح داد «رئیس‌جمهور چین در پیام تبریک خود به مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب ایران به صراحت اشاره کرد که تمایل دارند با ایران همکاری کنند و مشارکت جامع دو کشور عمیق‌تر شود. رئیس‌جمهور منتخب ایران نیز ضمن استقبال، سیاست خارجی ایران را تشریح کرد و تاکید داشت که دوستی سنتی ایران و چین را گرامی می‌دارد».

این دیپلمات چینی تاکید کرد که کشورش مایل است همراه با دولت جدید ایران، روند همکاری در همه زمینه‌ها را تعمیق ببخشد تا منافع دو کشور و ملت تامین شود.

او رسانه‌ها را در این راستا پل مهمی برای تعمیق روابط بین دو کشور خواند و گفت که این سفارتخانه آمادگی دارد برای انعکاس اخبار مرتبط با توسعه دو کشور با همه رسانه‌های ایرانی همکاری کند.

تاکید بر اجرای پروژه‌های در دستورکار دو کشور

سفیر چین در ایران در پاسخ به سوالی در خصوص روابط بین دو کشور در راستای نقشه‌راه ۲۵ ساله ایران و چین و پروژه‌های در دستورکار دو کشور با توجه به روی کار آمدن دولت جدید در ایران نیز اظهار داشت «برنامه همکاری جامع دو کشور که در سال ۲۰۲۱ امضا شد برای ترویج مشارکت راهبردی دو کشور نقش مثبتی ایفا می‌کند. جناب شی در پیام تبریک به جناب پزشکیان اشاره کردند که تمایل دارند با تلاش مشترک توسعه روابط را هدایت کنند».

وی افزود «معتقدم به منظور اجرای این برنامه، باید پروژه‌هایی که در حال حاضر در دستورکار قرار دارد را به خوبی اجرا کنیم. به عنوان مثال می‌توانیم همکاری در چارچوب کمربند و جاده را ادامه دهیم که به همکاری‌های خوبی منتهی شده و در همین راستا قطاری از چین که ۱۱ ژوئیه حرکت کرده بود به تهران می‌رسد».

سفیر چین در ادامه ابراز امیدواری کرد که این گونه همکاری‌ها بین دو کشور تداوم یابد و از همکاری‌های دیگر که به تازگی شروع شده از جمله صادرات محصولات کشاورزی با کیفیت بالای ایران استقبال کرد و گفت سال گذشته کانالی برای واردات محصولات ایران باز کردیم.

او همچنین گفت که دو کشور می‌توانند در زمینه انرژی‌های جدید همکاری داشته باشند.

زونگ پی‌وو گفت که بر این باور است که در آینده نزدیک نقش مثبت برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله برای توسعه روابط دو کشور ملموس‌تر خواهد شد.

تمایل سرمایه‌گذاران چینی برای فعالیت در ایران

وی در پاسخ به سوالی در خصوص موانع پیش‌روی سرمایه‌گذاران چینی برای سرمایه‌گذاری در ایران گفت «فکر می‌کنم روند توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی رشد خوبی را شاهد بوده، زیرا چین چند سال متوالی است که بزرگترین شریک تجاری ایران است و ایران یکی از مهمترین مقاصد صادراتی چین است؛ و واقعیت این است که حجم تجارت چین و ایران بیشتر از حجم تجارت ایران با همه کشور‌های اروپایی است».

او در همین خصوص همچنین به میزان مشارکت بالای شرکت‌های چینی در نمایشگاه‌های ایران و بالعکس اشاره کرد.

سفیر چین در تهران با بیان این که فضا برای ارتقای همکاری تجاری دو کشور وجود دارد، اظهار داشت دستورکار نشست سوم حزب حاکم چین اصلاحات و مدرن‌سازی به سبک چینی بود که فرصت بیشتری برای همکاری عملی بین دو کشور را فراهم می‌کند.

وی با بیان این که شرکت‌های چینی تمایل دارند که در ایران سرمایه‌گذاری کنند، یادآور شد «آن‌ها خواستار محیطی باثبات برای سرمایه‌گذاری هستند و در این راه مایلند درک و حمایت مردم ایران را داشته باشند؛ به همین خاطر از رسانه‌ها می‌خواهیم که فعالیت اقتصادی این شرکت‌ها را در ایران معرفی کنند که این همکاری به نفع دو طرف است». 

او در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت برنامه جامع راهبردی ایران و چین در صورت روی کار آمدن ترامپ در آمریکا گفت «انتخابات آمریکا موضوعی داخلی است و درباره آن اظهارنظر نمی‌کنیم، اما همواره با این که برخی از چین و روابط آن با ایران به عنوان بهانه استفاده می‌کنند، مخالف هستیم».

 شانگهای و بریکس، فرصتی برای همکاری بیشتر ایران و چین

زونگ پی‌وو تاکید کرد «برنامه ۲۵ ساله تاکنون نتایج خوبی داشته و در آینده شاهد دستاورد‌های بیشتر آن خواهیم بود، اما در مواجهه با این چالش‌ها باید اعتقاد راسخی داشته باشیم و برنامه خود را به پیش ببریم. باید با صبر بیشتر کماکان این برنامه را اجرا کنیم و همکاری‌ها را تعمیق بخشیم و معتقدم با تلاش مشترک چین و دولت ایران می‌توانیم چشم‌انداز روشن‌تر این برنامه را شاهد باشیم». 

سفیر چین در ایران همکاری دو کشور را فراتر از همکاری در حوزه اقتصادی برشمرد و با اشاره به برنامه جامع همکاری دو کشور که همه زمینه‌ها را شامل می‌شود، ابراز خرسندی کرد که «همکاری دو طرف در سال‌های اخیر در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بیشتر شده و حالا در چارچوب شانگهای و بریکس می‌توانند همکاری بیشتری داشته باشند».

او در خصوص برجام هم به مواضع رسمی چین در این باره اشاره کرد و گفت که «مواضع چین درباره این توافق شفاف است. رسیدن به قراردادی مثل برجام خیلی سخت بود. این توافق یکی از ارکان عدم اشاعه بین‌المللی است و باید از آن حمایت کنیم». 

وی افزود: «آنچه که در حال حاضر مهم است این است که آن دسته از شرکای برجام که این توافق را به شکست کشاندند، اشتباه خود را جبران کنند و آن را به مسیر درست و اجرایی شدن کامل بازگردانند».

 تاکید بر ایجاد کشور مستقل فلسطین

او در خصوص مسئله غزه هم به ایجاد کشور مستقل فلسطین به عنوان راه‌حل اشاره کرد و افزود «درباره ایجاد کشور فلسطین مواضع چین روشن است و باید طبق قطعنامه سازمان ملل در مرز‌های ۱۹۶۷ و به پایتختی قدس ایجاد شود». 

سفیر چین در تهران اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را در این خصوص مهم برشمرد و گفت «این قطعنامه‌ها باید بزودی و به طور جامع اجرا شود. چین همواره در این مسئله در طرف عدالت و برابری می‌ایستد. چین کماکان در این خصوص نقش سازنده ایفا می‌کند و با جامعه بین‌الملی برای برقراری آرامش و اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل همکاری می‌کند».

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.