سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حقوقدان کانادایی: با وجود حامیان اسرائیل، اجرایی شدن رأی لاهه سخت است + فیلم

حقوقدان کانادایی در برنامه جهان امروز شبکه خبر درباره رأی دادگاه لاهه برای پایان یافتن اشغالگری اسرائیل گفت که اجرایی شدن آن سخت است.

کریستوفر بلک، حقوقدان و وکیل بین‌المللی از آنتاریو کانادا درباره رأی دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر اینکه اسرائیل باید مناطق اشغالی را ترک کند، گفت: این خیلی خوب است که چنین رأیی منتشر شد؛ به درخواست مجمع عمومی بود، اما این طرح و این رأی مسائلی را بیان کرد که همه در مدت چند دهه از آن آگاه بودند؛ این که اشغال سرزمین‌های فلسطین غیرقانونی است. این مسأله از ابتدای تأسیس اسرائیل مشخص بود، اما آن چه که تازه و جالب است این است که از اسرائیل خواسته عقب‌نشینی کند و مناطق اشغالی را ترک کند. 

وی افزود: این مطلب در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شده بود، اما باید به شورای امنیت برود، آن جا؛ آمریکا و انگلیس است؛ یعنی حامیان بزرگ اسرائیل حضور دارند و کار را برای اجرایی کردن این رأی خیلی سخت می‌کند، ولی این بیانیه همان طور که دیدیم بیانیه با ارزشی است که قبلاً مشابه آن منتشر نشده بود.

بلک گفت: آنها می‌توانستند بگویند که اسرائیل حملات خود را به غزه هم متوقف کند، چرا که این حملات هم باز کمک کننده ادامه اشغال می‌توانست باشد، بنابراین فعالیت‌های نظامی اسرائیل در غزه هم باید متوقف شوند و به همین ترتیب مقاومت فلسطینی‌ها در غزه نباید محکوم شود.

وی درباره واکنش مقامات صهیونیست به ویژه نخست وزیر این رژیم به این رأی دادگاه لاهه گفت: البته چنین چیزی انتظار می‌رفت از نتانیاهو، نتانیاهو با حمایتی که از طرف واشنگتن و لندن داشته هیچ وقت قوانین بین‌المللی را به رسمیت نشناخته، زیرا آنها احترامی برای قوانین بین‌المللی هم قائل نیستند. در مورد ادعای صهیونیست‌ها درباره اینکه این سرزمین آنهاست و اشغالگر نیستند؛ بله این ادعا بر اساس مدارکی که خود آنها دارند و خودشان معتقد هستند درست است، این مطابق آنهاست. ولی ما می‌دانیم که فلسطین در همان دوران هم وجود داشته و این ادعای اسرائیلی‌ها چندان محلی از اعراب ندارد. خیلی در این منطقه فلسطینی‌ها به همان اندازه که اسرائیلی‌ها ادعا می‌کنند، فلسطینی‌ها هم بودند و به هیچ وجه نمی‌شود این ادعا را مطرح کرد که آن سرزمین فقط به اسرائیلی‌ها تعلق دارد.

این وکیل کانادایی درباره اینکه مدت‌هاست که اسرائیل به رأی دیوان بین‌المللی دادگستری، دیوان کیفری بین‌المللی، قطعنامه شورای امنیت بی‌توجهی می‌کند، کشور‌های غربی هم دیگر مثل این که کاری به نظم بین‌المللی، نهاد‌هایی که ایجاد کردند و لزوم اجرای دستورات آنها ندارند، مشخصاً شورای امنیت سازمان ملل به عنوان رکن نهایی، دستور توقف جنگ را صادر کرد، حتی آمریکا هم رأی ممتنع داد و اینکه آیا امیدی هست که اقدامات چنین نهاد‌هایی در عمل بتواند تغییری به نفع مردم فلسطین رقم بزند، گفت: نه در آینده نزدیک چنین اتفاقی نخواهد افتاد، چون همان طور که گفتید اسرائیل با غرور و نخوتی که دارد، رأی‌های این چنینی را رد می‌کند، رأی سازمان‌های بزرگتر و قوی‌تر هم رد می‌کند.

حقوقدان کانادایی در پایان گفت: ما الان می‌بینیم که یک طرف‌ها و گروه‌هایی مثل حزب‌الله، حماس و یمن علیه اسرائیل فعالیت می‌کنند و ما بایستی منتظر بمانیم که آیا این اقداماتی که علیه اسرائیل انجام می‌شود به نتیجه می‌رسد یا نه و از طرف دیگر ادامه جنایات اسرائیل؛ وجهه آن را بیش از پیش تخریب می‌کند در عرصه بین‌المللی و واقعاً اسرائیلی‌ها از لحاظ اخلاقی به شدت در نظر افکار بین‌المللی افت کردند؛ بنابراین ما می‌توانیم امیدوار باشیم که آمریکا و انگلیس که بیشتر سلاح‌ها و تجهیزات اسرائیل را در اختیارش می‌گذارند و اجازه می‌دهند که این جنگش ادامه پیدا کند، نظر خودشان را تغییر دهند و کمک‌های خود برای اسرائیل را کاهش دهند و این دورویی و سیاست دوگانه که به نفع اسرائیل دارند را متوقف کنند. البته باید امیدوار باشیم که با فشار‌هایی کنگره بیاورد، دولت آمریکا مجبور شود که این کمک‌ها را کاهش دهد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.