سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیابانی بودن بیش از ۴ میلیون هکتار از اراضی خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: پدیده‌های بیابانی بیش از ۴ میلیون هکتار از وسعت استان را تشکیل می‌دهد.

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: گرد و غبار ناشی از کانون بحرانی فرسایش بادی در استان سالانه ۸۳ میلیارد تومان به زیر ساخت‌ها خسارت وارد می‌کند.

او افزود: پدیده‌های بیابانی حدود ۴ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۷۸۴ هکتار از کل وسعت خراسان جنوبی را تشکیل می‌دهد.

نصرآبادی اظهار کرد: براساس مطالعات انجام شده مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی، ۴۱ کانون بحرانی فرسایش بادی شهرستانی در استان وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی عنوان کرد: سطح این کانون‌ها برابر دو میلیون و ۱۳۵ هزار و ۹۸۵ هکتار ارزیابی شده که ۶۰۳ هزار و ۸۳۶ هکتار دارای شدت زیاد، ۸۶۸ هزار و ۴۹۰ هکتار با شدت متوسط و ۶۶۳ هزار و ۶۵۹ هکتار با شدت کم است و ۱۴ درصد مساحت استان را دربر می‌گیرد. 

او بیان کرد: بیشترین مساحت کانون مربوط به شهرستان طبس است.

نصرآبادی مدیریت نادرست در مناطق خشک، دخالت بی رویه انسان در زیست بوم و از بین رفتن پوشش گیاهی، تولید گاز‌های گلخانه‌ای و گرم شدن کره زمین، وجود بیابان‌های بدون پوشش گیاهی، وزش شدید باد در سطح زمین، ناپایداری هوا و کمبود بارش را از جمله عوامل ایجاد گرد و غبار در استان اعلام کرد. 

وی افزود: مدیریت روان آب‌های سطحی، بذرکاری، احداث بادشکن زنده و غیر زنده، تهیه طرح‌های مقابله با بیابانزایی، تهیه طرح‌های مدیریت جنگل‌های دستکاشت، مالچ پاشی، احداث تله رسوب گیر از اقداماتی است که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری برای مقابله با بیابان زایی در استان انجام داده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.