سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امسال در قم ۶ هزار و ۴۹۰ هکتار گندم کشت شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: سطح زیر کشت گندم (آبی و دیم) امسال در این استان ۶ هزار و ۴۹۰ هکتار بود که عملیات برداشت محصول از مزارع گندم آبی در اوایل تیرماه به پایان رسید و در مزارع دیم نیز در حال انجام است.

محمد رضا حاجی رضا گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان قم اقدام‌های لازم در خصوص مبارزه با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز و همچنین تغذیه مناسب انجام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: در مرحله داشت گندم، چهار هزار و ۹۱۰ هکتار محلول پاشی و پنج هزار و ۳۲۷ هکتار مبارزه با سن مادری و نیز سه هزار و ۷۴ هکتار مبارزه با پوره و هفت هزار و چهار هکتار مبارزه با شته و یک‌هزار و ۹۶۱ هکتار مبارزه با بیماری‌ها صورت پذیرفت.

او ادامه داد: عملیات برداشت محصول گندم آبی از اوایل خرداد ماه شروع و تا اوایل تیرماه ادامه داشت و در ضمن عملیات برداشت در اراضی دیم در حال حاضر ادامه دارد.

حاجی رضا گفت: میزان تولید گندم استان تاکنون ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن می‌باشد که از این میزان ۱۶ هزار و ۱۰۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان تحویل مراکز خرید گردیده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: در همین رابطه امسال در استان قم شاهد افزایش ۲۰ درصدی میزان تحویل گندم به مراکز خرید نسبت به سال گذشته زراعی بودیم.

او ادامه داد: با توجه به نیاز بذر استان و لزوم استفاده از بذور گواهی شده به منظور افزایش تولید، میزان ۹۱۳ تن بذر گندم در طبقات مختلف بذری توسط تنها مباشر خرید (اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی قم) خریداری شده که پس از بوجاری، فرآوری و ضدعفونی شده و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در همین راستا تولید بذر گندم نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته‌است. همچنین با توجه به افزایش تولید طبقات بذری، نفوذ بذر به میزان ۷۵ درصد سطح زیر کشت گندم استان را شامل می‌شود.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۰۰ هزار تُن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.