سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راه آهن شلمچه _ بصره تا سه سال آینده به اتمام می‌رسد

وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی راه آهن شلمچه_ بصره خبر داد و گفت: اجرای این پروژه و نصب پل‌ها در حال انجام است که طبق هدف گذاری صورت گرفته تا سه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در برنامه صف اول با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی یکی از مهم ترین وزارت خانه های است که اثر مستقیم در زندگی مردم دارد گفت: یکی از پروژه های بزرگ در این بخش کلان پروژه ایران راه  است که  از این طریق هدف گذاری شده است که میزان ترانزیت به ۱۶ میلیون تا پایان سال برسیم‌.

وی افزود: ۷.۳ میلیون تن طی ۴ ماه نخست امسال میزان حجم ترانزیت بوده است که رشد ۵۶ درصدی داشته  وبا هدف گذاری های صورت گرفته تا پایان سال حتی از ۱۶ میلیون تن عبور کرده و به ۲۱ میلیون تن خواهد رسید‌.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:  اقدامات صورت گرفته در حوزه دیپلماسی اقتصادی از جمله توافقات شانگهای و بریکس و موثری در افزايش میزان ترانزیت داشته است . همچنین توسعه خطوط ریلی،  توافقات تعرفه های ترجیحی با کشورهای همسایه در افزايش میزان ترانزیت داشته است.

بذرپاش بیان کرد: در توسعه کریدورهای شرقی وغربی اقدامات زیادی صورت گرفت که یکی از اقدامات موثر که در آخرین سفر رئیس جمهور شهید انجام شد کریدور زنگزور بود.

وی  گفت: یکی از اقدامات مهم دولت در این بخش این بود که پروژه اختلافی زنگزور را به کریدور ارس تبدیل کردیم و امروز علمیات اجرایی این پروژه بین آذربایجان و ایران در حال انجام است و در آخرین بازید شهید جمهور از این پروژه میزان پیشرفت فیزیکی آن را باور نکردنی توصیف کرد. 

وی با اشاره به قرار گرفتن رشد ترانزیت امسال در مرز ۷۰ درصدی گفت: سال ۱۴۰۲ در بخش جاده‌ای ۱۴.۷ میلیون تن کالا ترانزیت شد که نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۵۸ درصد و در چهار ماهه اول امسال نیز ۵۶ درصد رشد داشته است. 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کلان پروژه‌های اجرا شده در دولت سیزدهم گفت: راه آهن رشت به آستارا، با هدف انتقال بار روسیه اجرایی شد. همچنین قطعه دوم این پروژه تامین اعتبار شده و از پیشرفتی خوبی برخوردار است.

وی  با اشاره به اینکه  راه آهن رشت به کاسپین نیز با حضور سرپرست ریاست جمهوری افتتاح و راه دریا به دریا هموار شد. همچنین کریدور ریلی شرق کشور که از چابهار به سرخس در دست اجرا قرار دارد در ۲۰ جبهه در حال کار است که از محل استجازه رهبری تامین اعتبار شد گفت: بخش شمالی این کریدور با حضور ۱۷ شرکت خصوصی در حال انجام است که تکمیل آن برای پایان ۱۴۰۴ برنامه ریزی شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش از قبل انقلاب پروژه شلمچه- بصره در دستور کار قرار گرفت و در اربعین سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز و عملیات مین روبی اجرایی شد گفت:هدف گذاری صورت گرفته تا سه سال آینده پروژه شلمچه _ بصره یه بهره‌برداری خواهد رسيد .

بذرپاش با اشاره به عملکرد بخش جاده‌ای گفت: دولت سیزدهم در حوزه آزادراهی افزایش ۳۵ درصدی توسعه آزادراهی را به ثبت رساند و ۳۲۷ کیلومتر آزادراه جدید در این مدت افتتاح شد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، در بخش بزرگراهی به عدد بیش از ۴۸ هزار کیلومتر رسیده ایم و بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید. در بخش راه‌های روستایی نیز بیش از ۷۴۰۰ کیلومتر راه‌های روستایی احداث شد که رشد ۳۴ درصدی نسبت به عملکرد دولت قبل دارد.

وی افزود: هزینه های ساخت آزاد راه بسیار هزینه بر بوده به طوری که برای ساخت کنار گذر پاکدشت به دلیل تملک زمین نیاز به ۱۰ همت دارد.

بذرپاش به بخش هوایی اشاره کرد گفت: اختیارت خوبی به شرکت های هواپیمایی برای تامین ناوگان خود داده ایم  و تعداد زیادی ناوگان هوایی از این طریق وارد کشور شده است و همزمان با حمایت های صورت گرفته در بخش هوایی ما شاهد رشد ۷۰۰ درصدی در پروازهای بين المللی بوده ایم.

وی بیان کرد: در بخش ریلی میزان تقاضا با عرضه برابری نمی کند و میزان تقاضا ۲ونیم برابر ناوگان عرضه شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ناوگان جاده ای از جمله اتوبوس گفت: در بخش اتوبوس ۷هزارو۵۰۰ ناوگان اتوبوسی وارد کشور شده است و با توجه به آنکه تعداد زیادی از اتوبوس های ما وارد شرکت های خصوصی برای جابه جایی پرنسل شده است که طی یک فراخوان اعلام کرده ایم که این ناوگان وارد بخش حمل‌ونقل جاده‌ای شوند.

وی با بیان اینکه  یکی از اقدامات موثر در حوزه ترانزیت  توسعه بنادر بوده است گفت:   توسعه بنادر چابهار، خمیر، امیر آباد، کاسپین و ساخت بنادر محلی در دولت سیزدهم پیگیری شد. همچنین ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه بنادر کشور انجام شده است

 وی ادامه داد: رشد ۴۹ درصدی ترانزیت دریایی، افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری به ۲۵ میلیون تن و افزایش ظرفیت بنادر به ۳۰۰ میلیون تن از جمله اقدامات انجام شده در حوزه بنادر و دریانوردی بوده است. تخلیه و بارگیری کانتینری رشد ۴۲ درصد و حمل مسافر رشد ۴۴ درصدی را به ثبت رساند.

بذرپاش افزود: در فاز یک بندر شهید بهشتی شاهد سرمایه گذاری طرف هندی بودیم و در فاز دو بندر شهید بهشتی چابهار کنسرسیومی متشکل از قرارگاه خاتم الانبیا و بنیاد مستضعفان تشکیل شد.

وزیرراه وشهرسازی در ادامه بخش مسکن اشاره کرد و گفت: ۵۰ هزار هکتار در محدوده شهری اضافه شده و در محدوده های روستایی هم ۵۰ هزار هکتار اضافه شده که در مجموع ۱۰۰ هزار  هکتار اضافه شده است.

وی افزود: در سه سال دولت سیزدهم سالانه ۹۴ هزار پروانه ساختمانی در حوزه بافت های فرسوده صادر شده است. همچنین در حوزه مسکن روستایی طی این مدت سالانه ۱۶۵ هزار ساخته شده است‌.

وی با اشاره به اینکه ۲میلیون و ۶۰۰  پروژه نهضت ملی مسکن در حال ساخت است گفت: ۲۴۰ هزار واحد مسکن  مهر به دولت سیزدهم رسیده بود که از این تعداد ۱۴۰هزار واحد را به بهره برداری رسانده ایم  ومابقی هم تا پایان سال ساخته خواهد شد‌.

بذر پاش افزود:۳۵هزار میلیارد تومان منابع تأمین کرده ایم تا ۱۴۰ هزار واحد مسکن مهر به بهره‌برداری برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی تصویب احداث ۲۷ نقطه ساحلی در سواحل جنوب کشور را یکی از موارد مهمی عنوان کرد که در دولت سیزدهم مقدمات آن فراهم شد و گفت: مکان‌یابی احداث ۲۷ نقطه ساحلی در سواحل جنوب کشور انجام شد که احداث دو شهر خلیج‌فارس و مکران مرکزی شروع شده است و پیش‌تر نیز احداث شهر جدید تیس در حال انجام بود.

وی امکان استفاده ۲۷ استان کشور از ظرفیت‌های آب‌های آزاد را بخشی از اجرای این طرح کلان برشمرد گفت: با اجرای این شهرها ۱۰۰ هزار هکتار به مساحت کل کشور استفاده شده است.

به گفته بذرپاش، افزایش ۱۰۰ هزار همتی سرمایه بانک مسکن برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن بخشی از اقداماتی است که به تصویب رسیده است و وزارت راه و شهرسازی پیگیر اجرایی شدن آن است.

وزیر راه وشهرسازی گفت: یکی از اهداف ما توسعه افقی شهرها و ساخت واحدهای مسکنی به صورت ویلایی در حال است و هرجا زمین به ما اجازه دهد اقدام به ساخت واحدهای مسکونی با تراکم پایین انجام شد.

وی بیان کرد: قراردادهای  سامانه خودنویس از ۶۵۰ هزار فقره عبور کرد و برای بهبود بازار مسکن هم قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن را اجرایی کردیم.

او گفت: الزام به ثبت تنظیم سند ملکی یکی دیگر از اقداماتی بود که توانست بازار مسکن را به ساماندهی برساند و زمینه ساز کاهش میزان شکایات در این بخش شود.

خبرنگار : محبوبه کباری 

برچسب ها: مسکن ، ساخت مسکن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.