سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش خروجی سد زاینده‌رود برای جلوگیری از نابودی کشت کشاورزان

معاون استاندار اصفهان گفت: افزایش خروجی سد زاینده‌رود برای جلوگیری از نابودی کشت کشاورزان است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان در کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان گفت: جدول منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده‌رود بایستی ابتدای دوره مشخص باشد تا کشاورزان نسبت به کاشت محصول خود برنامه‌ریزی کنند.


 مهران زینلیان،  با تأکید بر توزیع عادلانه آب از بالادست تا پایین‌دست حوضه آبریز زاینده‌رود، افزود: توزیع عادلانه زاینده‌رود از سرآب تا پایاب امری است که بار‌ها بر آن تأکید داشته‌ایم لیکن انتظار می‌رود نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی با جدیت و پشتکار بیشتری بر این امر ورود و توزیع عادلانه زاینده‌رود را در سطح ملی دنبال کنند.


او گفت: با توجه به گلایه کشاورزان شهرستان‌های لنجان و مبارکه نسبت به برداشت آب توسط صنایع مستقر در این دو شهرستان، گروهی متشکل از نمایندگان صنف کشاورزان در این دو شهرستان در هفته جاری از میزان برداشت صنایع مستقر بازدید کنند، این گروه نمایندگان ما هستند تا از میزان برداشت آب توسط صنایع بازدید داشته باشند.


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت:  برخی از کشت‌ها در منابع جنوب غربی استان رو به نابودی است، ازاین‌رو در بازدیدی که روز‌های گذشته از مزارع شهرستان‌های لنجان و مبارکه داشتیم مقرر شد شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با هماهنگی چندجانبه تدبیر کند تا بازگشایی آب حداقل دو روز زودتر از موعد مقرر اتفاق بیفتد تا کشت‌های انجام شده از بین نرود.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که حتی یک متر از کشت انجام شده کشاورزان استان از بین نرود و این تلاش‌ها از روز‌های گذشته آغاز شده است تا با بازگشایی آب در ایام اخیر کشت‌های انجام شده از بین نروند.


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان اظهار کرد: از طرفی اصلاح تأسیسات آبرسانی در شهرستان‌های لنجان و مبارکه و سایر استان امری ضروری است که بایستی در آینده‌ای نزدیک اجرایی شود، باید تأسیسات به نحوی اصلاح شود که آبی که کشاورزان بتوانند از حقابه قانونی خود به نحو مطلوبی بهره‌مند شوند.


زینلیان در خصوص محیط‌زیست وابسته به صنایع استان با اشاره به اینکه محیط‌زیست همانند سایر ذی‌نفعان حقابه‌ای دارد که بایستی از مجرای صحیح خود تأمین شود، گفت: البته تغییر الگوی کشت، اصلاح آبیاری و... در خصوص محیط‌زیست و بالاخص پوشش گیاهی در صنایع امری ضروری است.


او افزود: به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و صنایع استان با چندین جلسه توجیهی ابلاغ شده است که الگوی کشت بالاخص در صنایع بر اساس الگویی که اداره کل منابع طبیعی استان ارائه می‌دهد و با کشت گیاهان کم آب‌بر اصلاح شود که این موضوع در دستور کار است.


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان بیان کرد:، اما پوشش گیاهی که از سالیان گذشته کاشته شده طبق قوانین محیط‌زیست دارای حقابه است.


زینلیان خاطرنشان کرد: با تکمیل و اجرای طرح‌های انتقال آب استان اصفهان دست صنایع از آب سطحی و زیرسطحی زاینده‌رود قطع و به آب دریا وصل خواهد شد ازاین‌رو طرحهای تأمین آب اصفهان با سرعت بی‌نظیری در حال اجرا است.


او  تأکید کرد: تنها در صورتی می‌توانیم مشکلات آب در استان را رفع کنیم که همه مسئولین و نمایندگان استان با صدایی واحد و تصمیمی شفاف و یکپارچه امور را پیگیری کنند و این مهم‌ترین انتظار ما از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی است که با نگاهی منسجم و کلان نسبت به سراسر استان امور را در سطح ملی پیگیری کنند.


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: بار‌ها بر این موضوع تأکید داشته‌ایم که رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود بایستی در حوضه مستقر و در این‌گونه جلسات شرکت کند و به مطالبات به حق کشاورزان استان مبنی بر بازگشایی زاینده‌رود پاسخ دهند.
در کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، مدیرعامل شرکت آبفای استان، مدیرکل جهاد کشاورزی استان، رئیس مجمع نمایندگان استان و جمعی از نمایندگان شهرستان‌های اصفهان، نجف‌آباد و مبارکه، نمایندگان اصناف کشاورزی استان، نمایندگان صنایع دفاع و ذوب‌آهن اصفهان و جمعی از فرمانداران استان حضور داشتند.


رهاسازی بخشی از آب رودخانه زاینده‌رود برای آبیاری باغ‌های غرب استان از روز جمعه آغاز شد، اکنون آب در شبکه‌های آبیاری این نواحی جریان دارد.


این دومین نوبت اختصاص آب از زاینده‌رود (از محل سد) برای آبیاری باغ‌های مناطق غربی استان اصفهان در فصل تابستان امسال به شمار می‌رود.
قرار است تعداد روز‌های رهاسازی و میزان دقیق آب تخصیصی برای مزارع غرب استان در روز‌های آینده مشخص شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.