سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مریخ‌نوردی کنجکاو کشفی حیرت‌انگیز انجام داد

زمانی که مریخ‌نورد کنجکاوی سنگی عظیم‌الجثه را در سطح سیاره سرخ می‌غلتاند، سنگ اتفاقی شکافته و او موفق شد بلور خالص گوگرد را پیدا کند.

زمانی که مریخ‌نورد کنجکاوی سنگی عظیم‌الجثه را در سطح سیاره سرخ می‌غلتاند، سنگ اتفاقی شکافته شد و کنجکاوی برای اولین بار موفق شد بلور خالص گوگرد موسوم به گنج زرد را در سیاره مریخ پیدا کند.

اگرچه وجود سولفات در مریخ تقریباً رایج است، این اولین بار است گوگرد به‌شکل عنصری خالص در مریخ پیدا می‌شود. وزن این سنگ ۸۹۹ کیلوگرم بود. این کشف بزرگ که اتفاقی رخ داد، شگفتی بزرگی است.

قسمت هیجان‌انگیزتر این کشف این است که کانال «Gediz Vallis»، جایی که مریخ‌نورد کنجکاوی سنگ را در آن پیدا کرده، مملو از سنگ‌های دیگری است که به‌طرز مشکوکی شبیه همین سنگ است البته پیش از خرد شدن آن. این نشان می‌دهد گوگرد در برخی نواحی مریخ عنصری فراوان است.

«آشوین واساوادا»، دانشمند پروژه کنجکاوی در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا، می‌گوید: «کشف ناحیه‌ای پهناور در مریخ که سنگ‌های حاوی گوگرد خالص در آن وجود دارد، مثل یافتن آبادی وسط بیابان است. این بسیار هیجان‌انگیز و البته غیرمنتظره است.»

او افزود: «تاکنون هیچ‌کس انتظار نداشت در سطح سیاره سرخ آن هم در دل سنگ‌های عظیم‌الجثه گوگرد خالص یافت شود. حالا باید به‌دنبال این باشیم که گوگرد خالصی که مریخ‌نورد کشف کرده، چطور در مریخ شکل گرفته یا به سطح مریخ آورده شده است.»

سولفات‌ها نمک‌هایی هستند که وقتی گوگرد، معمولاً به‌شکل مرکب، با سایر مواد معدنی موجود در آب مخلوط می‌شوند، تشکیل می‌شوند. هنگامی که آب تبخیر می‌شود، مواد معدنی مخلوط و خشک می‌شوند و آنچه باقی می‌ماند، دیگر سولفات نیست. این مواد معدنی می‌توانند اطلاعات زیادی درمورد مریخ در اختیار ما قرار بدهند، مثلاً تاریخچه وجود آب در آن، چگونگی هوازدگی عنصر و غیره.

از سوی دیگر، گوگرد خالص فقط در شرایط بسیار خاصی شکل می‌گیرد که هنوز مشخص نیست در کدام قسمت از مریخ و به چه علتی این شرایط خاص فراهم شده تا درنهایت پس از میلیون‌ها سال به چنین کشف شگفت‌انگیزی بینجامد.

باید اعتراف کنیم که چیز‌های زیادی درباره تاریخ زمین‌شناسی مریخ وجود دارد که هنوز نمی‌دانیم، اما کشف تکه‌هایی از گوگرد در دل سنگی در سطح مریخ نشان می‌دهد تکه‌های پازلمان دارد کامل می‌شود.

گوگرد یکی از عناصر اساسی زندگی بشر است. این عنصر معمولاً به‌شکل سولفات -در ترکیب با سایر عناصر- برای ساخت دو آمینه‌اسید ضروری موجودات زنده استفاده می‌شود. سولفات در ساخت پروتیٔین‌های بدن نقشی حیاتی دارد. ازآنجایی‌که مدتی است درباره سولفات‌ها در مریخ اطلاعاتی به دست آمده، این کشف جدید می‌تواند دانش ما را کامل‌تر کند. هنوز نشانه‌ای از حیات در مریخ پیدا نشده، اما باوجود این تکه‌های پازل به‌دنبال ردپایی موجودات زنده‌ایم.

گام بعدی مطالعات دانشمندان این خواهد بود که دقیقاً مشخص شود این گوگرد چرا و چگونه در آن ناحیه به وجود آمده است. البته این کار کمی زمان می‌برد؛ زیرا نیاز به مدل‌های دقیق بررسی تکامل مریخ دارد. در این حین، کنجکاوی به جمع‌آوری داده‌ها در همین زمینه ادامه می‌دهد. Gediz Vallis به‌عنوان آبراهی باستانی، منطقه‌ای غنی از تاریخ مریخ است.

مریخ‌نورد کنجکاوی هم‌اکنون سوراخی در سنگی مشابه در همان ناحیه ایجاد کرده است و دانشمندان تلاش می‌کنند آنچه را در دل این سنگ یافت می‌شود، نیز به‌صورت شیمیایی تجزیه‌وتحلیل کنند تا ببینند با چه شگفتی دیگری روبه‌رو می‌شوند.

منبع: دیجیاتو

برچسب ها: مریخ نوردی ، کشف جدید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.