سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز قطب برگزاری آیین‌های مذهبی کشور شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: شهر شیراز قابلیت تبدیل به قطب برگزاری آیین‌های مذهبی کشور را دارد.

محمد ثابت اقلیدی در جلسه هماهنگی و هم‌اندیشی برگزاری آیین‌های عاشورایی و عزاداری ثبت‌شده در فهرست میراث معنوی کشور در شیراز گفت: با توجه به پیش بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در نظر است برگزاری آیین‌های عاشورایی و مذهبی در شیراز را به‌صورت رویداد بین‌المللی برگزار کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: در این برنامه از گروه‌های مطرح تعزیه‌خوانی و سینه‌زنی و مداحان ملی و بین‌المللی، چون کشور‌های همسایه مانند هند، عراق، پاکستان و افغانستان بهره خواهیم برد.

ثابت اقلیدی بابیان اینکه آیین‌ها و مراسم مذهبی و عزاداری در ماه‌های محرم و صفر در این رویداد معرفی می‌شود افزود: از اجرای مراسم تعزیه‌خوانی و مداحی گرفته تا معرفی و آداب‌ورسوم، خوراک‌های آیینی عاشورایی و مذهبی و همچنین تجلیل از پیشکسوتان و فعالان حوزه مذهبی و پیرعلامان حسینی و ... ازجمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در برگزاری این رویداد فرهنگی مذهبی است.

او بابیان اینکه برگزاری رویداد‌ها ابزاری برای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی است گفت: بااینکه فارس برند فرهنگی کشور محسوب می‌شود، اما این استان در حوزه توسعه گردشگری داخلی و فرهنگی نیازمند معرفی بیشتر است ازاین‌رو چنین رویداد مذهبی می‌تواند تأثیر به سزایی در شناخت داشته‌های فرهنگی این استان در ابعاد ملی و بین‌المللی داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در ادامه افزود: در حال حاضر برنامه‌ها و رویداد‌های فرهنگی در سطح استان با در نظر گرفتن شأن ماه‌های سوگواری محرم و صفر برگزار می‌شود.

ثابت اقلیدی در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی در شیراز نیز اشاره کرد و گفت: از اهداف ما برای میزبانی چنین جشنواره‌ای معرفی داشته‌های فرهنگی و تاریخی استان در کنار آثار شاخصی، چون تخت جمشید، حافظ و سعدی است و خوشبختانه هم‌اکنون زیرساخت‌های برگزاری این جشنواره بین‌المللی در استان و شهر شیراز در دست انجام است؛ بنابراین گزارش طبق پیش‌بینی‌ها دهه آخر ماه صفر در میدان گاه مقابل ارگ کریم‌خانی در شیراز آیین‌های عاشورایی و عزاداری ثبت‌شده در فهرست میراث معنوی کشور با دعوت از گروه‌های مطرح تعزیه‌خوانی و سینه‌زنی و مداحان ملی و بین‌المللی برگزار خواهد شد.

 امروز جلسه هماهنگی و هم‌اندیشی پیرامون برگزاری این آیین با حضور نمایندگانی از ادارات و دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی استان و شهر شیراز در محل سالن اجتماعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس برگزار شد و هر یک از شرکت‌کنندگان در این جلسه به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود برای هرچه بهتر برگزار شدن این مراسم پرداختند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.