سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همزمان با تعیین محل هزینه کرد درآمدهای مالیاتی

افزایش مشوق های مالیاتی سوی سازمان امور مالیاتی کشور

عضو مجلس شورای اسلامی گفت: ع همزمان با تعیین محل درآمدهای مالیاتی از سوی مودیان شاهد افزایش مشوق های مالیاتی طی چند ماه گذشته بوده ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران دریافت مالیات حقه از همگان و به کار انداختن این درآمد‌های مالیاتی در امور زیربنایی و افزایش ارائه خدمات به مردم یک ضرورت است. اما کارشناسان بر این نکته تأکید دارند که دولت باید اقداماتی در راستای اطلاع رسانی به مردم در مورد اینکه درآمد‌های مالیاتی کجا هزینه می­شوند، به اجرا بگذارد.

به گفته  کارشناسان، مصوبه اخیر هیئت وزیران در زمینه اختیار دادن به مالیات­دهندگان برای تعیین محل هزینه­کرد درآمد‌های مالیاتی کشور از جمله مهم­ترین سازوکار‌ها برای حکمرانی مالیات­دهندگان و ایجاد انگیزه برای پرداخت مالیات است.

نوعی شک و تردید در میان مردم درباره این موضوع وجود دارد که درآمد‌های مالیاتی کجا قرار است هزینه شود. هر چقدر دولت در برقراری ارتباط با مردم و تبیین مصارف مالیات توفیق بیشتری داشته باشد، ارتقای فرهنگ مالیات­دهی را در کشور شاهد خواهیم بود.

ایجاد فرهنگ مالیات­دهی در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا از این طریق بستر برای وصول درآمد‌های مالیاتی دولت مهیا می­شود. دسترسی به درآمد‌های مالیاتی، دست دولت را برای انجام پروژه­ های توسعه ­ای و عمرانی و افزایش و بهبود ارائه خدمات به مردم باز می­کند.

کشور ما طی سالیان گذشته به درآمد‌های نفتی در بودجه­ریزی متکی بوده است. این امر به یک پاشنه آشیل برای کشورمان تبدیل شد و دشمنان تلاش کردند از همین امر برای ضربه زدن به کشور استفاده کنند. به اجرا گذاشتن تحریم­های شدید علیه حوزه انرژی کشور تأییدکننده این موضوع است.

 وحید احمدی، عضو مجلس شورای اسلامی را در خصوص مالیات­ستانی حقه در کشور، به کار انداختن درآمد‌های مالیاتی در امور زیربنایی و مزیت مشارکت دادن مالیات­ دهندگان در تعیین محل هزینه کرد درآمد‌های مالیاتی بر اساس مصوبه هیئت وزیران در چارچوب تبصره ماده ۱۰۰  گفت:  اصولاً در دنیا مرسوم است اقداماتی در راستای تعامل با مالیات­ دهندگان و بهبود فضای مالیاتی کشور‌ها صورت می­گیرد.

وی تصریح کرد: اختیار دادن به مالیات­ دهندگان که محل هزینه­کرد مالیات پرداختی­  آنها را مشخص کنند، با هدف ایجاد انگیزه در آن­ها برای پرداخت مالیات و ارتقای فرهنگ مالیاتی کشور صورت گرفته است. با این روش، مردم اطلاع پیدا می­کنند که مالیات پرداختی­ شان در چه زمینه­ هایی صرف می­شود.

وی ادامه داد: مصوبه هیئت وزیران مبنی بر این که مالیات­دهندگان محل هزینه­کرد مالیات پرداختی­شان را در چارچوب تبصره ماده ۱۰۰ مشخص کنند، در اراده افراد صاحب درآمد برای پرداخت مالیات اثرگذار خواهد بود. مودیان می­دانند که بخشی از درآمد خود را باید به عنوان مالیات بپردازند. چه بهتر که آنان درک و اطلاعی از محل مصرف مالیات­ها داشته باشند.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برخی اقدامات در حوزه مالیاتی کشور به منظور فرهنگ­ سازی صورت می­گیرد. مشوق­ هایی نیز در همین راستا اعمال می­شود. به طور مثال، اگر فردی در امور خیریه هزینه کند یا با ارائه فاکتور ثابت کند که در محل مشخصی که بر اساس قانون مشخص شده، هزینه کرده است، این هزینه­ ها به عنوان مالیات در نظر گرفته می­شود.

احمدی گفت: به هر حال، به نظر می­رسد یکی از راه­های موثری که دولت می­تواند به ایجاد انگیزه در مالیات­دهندگان بپردازد، همین مشارکت دادن آن­ها در تعیین محل هزینه­ کرد درآمد‌های مالیاتی است.

وی ادامه داد: اجرای مصوبه هیئت وزیران باعث می­شود که مودیان بتوانند اطلاعاتی در مورد محل صرف مالیات پرداختی­شان کسب کنند. این اطلاع­رسانی به بهبود فضای مالیات­ستانی کشور کمک می­کند.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مشارکت دادن مردم در اقتصاد همواره مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است. در شعار امسال نیز به این موضوع تأکید شده است که با مشارکت مردم به رونق اقتصادی بپردازیم. چقدر بتوانیم مردم را در تصمیم‌گیری‌های کشور دخالت دهیم؛ به نفع کشور است. اختیار دادن به مالیات­دهندگان در زمینه تعیین محل هزینه­کرد درآمد‌های مالیاتی را می­توان نمودی از مشارکت مردم در اقتصاد و حکمرانی مالیاتی آن­ها دانست.

وی ادامه داد: دولت می­تواند به عنوان ناظر عمل کند و بستر‌های لازم را برای رونق اقتصادی به وجود بیاورد. اما لازم نیست در همه حوزه­های اقتصاد خودش وارد عمل شود. سپردن امور به مردم می­تواند نتایج مثبتی برای کشور داشته باشد.

خبرنگار: محبوبه کباری

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.