سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر راه و شهرسازی:

شرکت‌های هواپیمایی به هیچ عنوان زیان‌ده نیستند

بذرپاش گفت: هیچ کدام از شرکت‌های هواپیمایی طبق بررسی صورت‌های مالی که انجام شده زیان‌ده نیستند و برخی از آنها سودده بودند و اقدام به واردات هواپیما کرده‌اند.

 

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری امروز خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص واردات اتوبوس‌ گفت: واردات اتوبوس در دستور کار قرار گرفته و تعدادی از آنها هم وارد کشور خواهد شد.

 او گفت: شورای عالی مسکن سقف اجاره بهای سالانه را تعریف کرده  و قیمت  نهایی متوسط ۲۵ درصد را برای استان های مختلف تعریف شده است. برای موجرانی که این قانون را رعایت نمی کنند جریمه های سنگینی با کمک شورای حل اختلاف در نظر گرفته شده است.

هنوز قیمت بلیت هواپیما برای ایام اربعین مشخص نشده است

وی افزود: هنوز قیمت بلیت هواپیما برای ایام اربعین مشخص نشده است و به زودی سازمان هواپیمایی آن را اعلام می‌کند.

بذرپاش در خصوص قیمت بلیت هواپیما گفت: ۱۰۰ پرنده هوایی در طی این سه سال افزایش یافته است و بیش از ۷۰۰ درصد عملیات تجاری و خارجی و ۵درصد رشد پروازی در داخل داشته ایم اما بررسی ها نشان می دهد که باید ظرفیت بخش هوایی را  سه برابر کنیم تا به تعادل برسد.

وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: هیچ یک از شرکت های هواپیمایی زیان ده نبوده و من به صورت کامل صورت های مالی این شرکت های هواپیمایی را بررسی کرده ام. به هیچ عنوان هیچ یک از شرکت های هواپیمایی زیان ده نبوده بلکه حتی تعدادی از شرکت های هواپیمایی کوچک هم سود ده بوده اند.

وی اظهار کرد: من حتی به شرکت های هواپیمایی هم اجازه داده ام که هواپیما وارد کنند که این به معنای آن است که این شرکت ها سودده بوده اند که خود به تنهایی توانسته اند هواپیما وارد کنند.

بذرپاش درباره آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تاکید کرد: وقتی ٣ برابر عرضه موجود تقاضا وجود دارد آزادسازی بلیت هواپیما معنایی جز ظلم به مردم ندارد. یکصد پرنده وارد ناوگان هوایی کشورمان شد اما یکسری هم از ناوگان خارج شد و امروز عرضه برابر با تقاضا نیست.

وی ادامه داد: درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما چند شرکت هواپیمایی طرح دعوا کردند و شاید بهتر بود که ما جدی‌تر به این موضوع ورود می‌کردیم. دیوان عدالت اداری در رای به آزادسازی بلیت هواپیما به برنامه پنجم استناد کرده در حالیکه این برنامه ۶ سال قبل منقضی شده و اساسا احکام برنامه‌ها ۵ سال معتبر هستند و پس از آن فاقد اعتبار می‌شوند مگراینکه مشمول احکام دائمی شوند که بحث آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مشمول احکام دائمی نمی‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ما به عنوان دولت وقتی عرضه و تقاضا در بازار تراز نیست نباید به سمت آزادسازی قیمت‌ها برویم. موضوع لغو آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را از سران قوا دنبال می‌کنیم و قیمت‌ها باید اصلاح شوند و راهی غیر از این وجود ندارد. باید توجه داشت که شرکت‌های هواپیمایی در حال حاضر نرخ سوخت ۶٠٠ تومانی دریافت می‌کنند در حالی قیمت بنزین معمولی برای مردم ٣۵٠٠ تومان است و ایرلاین‌ها از سوخت یارانه‌ای بهره‌مند هستند.

شاهد کاهش قیمت مسکن طی یک سال گذشته بوده ایم

او بیان کرد: سیاست های مداخله ای ما جوابگو بوده و ما شاهد کاهش قیمت مسکن در طی یک سال گذشته بوده ایمو از جمله اقداماتی که صورت گرفته مالیات برخانه های خالی، عرضه زمین به میزان ۵۰۰ هزار قطعه  و تحويل واحدهای نهضت ملی مسکن است.

وی افزود: لایحه مالیات بر معاملات مکرر مسکن خود نقش بسیار موثری در کنترل قیمت مسکن خواهد داشت که طی یک سال به مجلس ارسال شده است و با اجرایی شدن آن ما شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن خواهیم بود.

بذرپاش گفت: از ۱۰۰ درصد عقد قرارداد تنها ۲۸ درصد بانک ها اقدام به پرداخت تسهیلات ساخت مسکن کرده اند که حتی با وجود پیگیری هایی که انجام داده ایم اما باز هم شاهد کم کاری بانک ها در این بخش هستیم. کم کاری بانک ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به عنوان یکی از ناکامی های ما در بخش  ساخت مسکن بوده است.

قطعه دوم تملک اراضی برای پروژه راه‌آهن رشت- آستارا در حال اجرا است

او ادامه داد: یکی از پروژه‌های ترانزیتی راه‌آهن رشت- آستارا است که به هر حال اجرای قرارداد بین دو کشور ایران و روسیه زمانبر خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: قطعه دوم تملک اراضی برای پروژه راه‌آهن رشت- آستارا در حال اجرا است و همزمان پروژه راه‌آهن رشت- کاسپین را دنبال می‌کردیم که اخیرا به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه کریدور شرق در ٢٠ جبهه کاری در حال انجام است، گفت: راه‌آهن زاهدان- خاش به بهره‌برداری رسیده و اخیرا ادامه پروژه خاش تا چابهار از محل استجازه رهبری و تهاتر نفت تامین مالی شد و تا پایان امسال راه‌آهن خاش تا چابهار هم به بهره‌برداری می‌رسد.

بذرپاش همچنین درباره قرارداد با اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی اظهارداشت: فاینانس هندی در قرارداد جدید ۴ برابر شد البته نقدهایی درباره حضور هندی‌ها وجود دارد اما هدف ما شریک شدن با کشورهای صاحب بار است که کشورهای هند، چین و روسیه از این شرکا هستند.

وی ادامه داد: پروژه راه آهن شلمچه -بصره از سال ۵۴ آغاز و در دولت سیزدهم علمیاتی شد و مین روبی‌ها انجام شد.

بذرپاش تاکید کرد: پیشنهادی برای حضور در دولت چهاردهم نداشتم و جلسه‌ای با آقای پزشکیان هم برگزار نشده است.

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: ساخت مسکن ، حمل ونقل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.