سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پخش خاطرات روضه خوانی‌های قدیمی از رادیو

تهیه کننده برنامه محرمی رادیویی «تکیه فرهنگ» از احیای سنت روضه خوانی خبر داد که به معرفی اماکن مذهبی در شهر‌های مختلف اختصاص دارد.

آزاده شاهرخ نیا، تهیه کننده با اعلام این خبر گفت: «تکیه فرهنگ» قطاری است که با هدف معرفی اماکن مذهبی همچون تکیه ها، حسنیه‌ها و مساجد که در آن مراسمات مذهبی را انجام می‌دهند به شهر‌های مختلف سفر می‌کند.

شاهرخ نیا ادامه داد: در ابتدای برنامه به مخاطبان می‌گوییم که اگر همراه ما باشند قرار است به کجا سفر کنیم؟ همچنین از آنها می‌خواهیم که نام شهر و روستای خودشان را به ما بگویند و از آداب و رسوم منطقه خودشان در ماه محرم صحبت کنند و اینکه در شب‌های محرم، نذری به عزاداران حسینی چه می‌دهند؟ و در شب‌های محرم چه اتفاقاتی برایشان رخ می‌دهد؟

وی افزود: «تکیه فرهنگ» از آمبیانس مداحی و محیط بهره برده و تمام برنامه به صورت نمایش پخش می‌شود. ضمن اینکه در آیتمی آداب و رسوم محرم، معرفی می‌شود.

این تهیه کننده ادامه داد: در بخشی نذری‌های ماه محرم و افرادی که این نذری‌ها را انجام داده اند، معرفی می‌شوند و در قالب بسته‌هایی کوتاه به مخاطب خود می‌گوییم که نذری فقط به معنای ارائه مواد غذایی نیست، بلکه نذر فرهنگی همچون اهداء کتاب، کار‌های جهادی و فعال بودن در محیط زیست هم وجود دارد.

وی با اشاره به پخش پیامک‌های مردمی و تلفن‌های مخاطبان در خلال برنامه ادامه داد: معرفی آیین‌هایی که در آن منطقه وجود دارد از دیگر بخش‌های این برنامه است.

شاهرخ نیا گفت: وقتی به انتهای برنامه نزدیک می‌شویم از شنونده هایمان می‌خواهیم که نماز را اول وقت خوانده بعد در مراسم عزاداری امام حسین (ع) شرکت نماییم.

وی با اشاره به بخش «مونولوگ نمایشی» تصریح کرد: شنونده ها، خاطرات روضه خوانی قدیمی‌ها را با ما در میان گذاشته که در این بخش این خاطرات که به سنت روضه خوانی اشاره می‌کند، تنظیم رادیویی شده و به صورت مونولوگ نمایشی پخش می‌شود.

شاهرخ نیا به وظیفه و مسئولیت برنامه ساز در انتقال مفاهیم مذهبی به مخاطبان خود اشاره کرده و گفت: معتقدم برنامه ساز، مسئولیت مهمی در انتقال مفاهیم مذهبی به مخاطبان خود دارد؛ چون با توجه به تاثیری که رسانه روی مخاطب، به ویژه مخاطب جوان و نوجوان دارد، خیلی راحت می‌تواند مفاهیم را منتقل کند در حین اینکه مخاطب را با آداب و رسوم آشنا کرده و نقش موثری را داشته باشد. وقتی مخاطب همراه برنامه شود، مشتاق‌تر به انجام فرایض مذهبی خود می‌شود.

«تکیه فرهنگ» شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۸ الی ۱۹ به مدت یک ساعت با تهیه کنندگی آزاده شاهرخ نیا، بازیگری ارسلان جولایی، نویسندگی سهیلا خدادادی و عارفه فتحی و گویندگی نگین خواجه نصیر و رضا شجاعی از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.