سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۵۰ سال اقدامات درخشان در خون‌رسانی به بیمارستان‌ها و رفع نیاز بیماران

سازمان انتقال خون نقشی موثر در توزیع خون و فرآورده های خونی به بیمارستان های سراسر کشور دارد.

امسال سازمان انتقال خون ۵۰ ساله شده و فعالیت این سازمان بر اساس شواهد و قرائن موجود، سابقه اولین تزریق خون در کشور ما به سال‌های ابتدایی دهه ۲۰ هجری شمسی بر می گردد. در واقع در این سال‌ها با توجه به نوپا بودن طب انتقال خون و ناآشنا بودن اذهان عمومی با این مقوله، دریافت خون از داوطلبان برای تزریق به بیماران به سختی انجام می‌شد و راضی کردن افراد برای دادن خون عمدتا به ابتکار عمل پزشک بستگی داشت.

با توجه به مشکلات و عوارض ناشی از تعدد متولیان امر انتقال خون، فعالیت سودجویانه بنگاه‌های خصوصی و به ویژه رقابت ناسالم این بنگاه ها، طرح اولیه تاسیس یک سازمان مستقل برای ساماندهی سیستم تامین خون و فراورده‌های خونی شکل گرفت و به تدریج پررنگ‌تر شد تا این که در نهایت به تاسیس سازمان ملی انتقال خون ایران در نهم مرداد ۱۳۵۳ منتج شد.

بر همین اساس خاتمه دادن به سیستم خرید و فروش خون و تعطیلی بنگاه‌های واسطه از اولین دستاورد‌های این سازمان بود. لیکن در آن سال‌ها با توجه به عدم آشنایی کافی اقشار مختلف جامعه با این مقوله حیاتی٬ سیستم جایگزینی خون؛ یعنی دریافت خون از آشنایان و بستگان فرد بیمار تنها راه حل موجود به نظر می‌رسید. سیستمی که تا سال ۷۶ همچنان پابرجا باقی ماند.

شاید به جرات بتوان گفت بروز انقلاب اسلامی و پس از آن جنگ تحمیلی بهترین فرصت را برای معرفی نقش حیاتبخش و ارزشمند سازمان فراهم ساخت. مشارکت بی نظیر گروه‌های مختلف مردم برای تامین خون مورد نیاز مجروحین انقلاب و جنگ، فرصتی استثنایی برای آشنایی اقشار مختلف جامعه با مقوله انساندوستانه و خداپسندانه اهدای خون پدید آورد.

در همین راستا، سید منتظر شبر سرپرست اداره کل انتقال خون استان تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر روزانه ۱۷۰۰ واحد خون و فرآورده های خونی در تهران برای بیماران و عمل های جراحی مصرف می شود.

وی بیان کرد:اهدای خون یک کار ضروری و حیاتی بوده و سبب نجات جان بیماران خواهد شد.

سرپرست اداره کل انتقال خون استان تهران تاکید کرد: نیاز به خون همیشگی و دائمی است و جایگزینی برای خون پیدا نشده است.

شبر ادامه داد: در فصل بهار میزان اهدای خون خوب ارزیابی شده و طول عمر گلبول های قرمز خون یک ماه است؛ میزان ذخایر گلبول قرمز در تهران حدود دو هفته است.

شبر افزود: پلاکت برای بیماران پیوندی و سرطانی نجات بخش است. طول عمر سه روزه دارد و باید از خون های تازه پلاکت ها را استحصال کنیم.

بشیر حاجی بیگی٬ سخنگوی سازمان انتقال خون کشور نیز اظهار کرد: آمار اهدای خون در بهار سال  ۱۴۰۳ با رسیدن به ۶۲۸ هزار و ۴۱۸  واحد از رشد ۶ درصدی  نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر می‌دهد.  

وی گفت: برنامه جذب جوانان به امر انسان دوستانه و نجات بخش اهدای خون در دستور کار سازمان انتقال خون قرار دارد و هم اکنون شاخص اهدا کنندگان بار اول در کشور بیش از ۱۵ درصد است که امیدواریم با اجرای برنامه‌های در دست اجرا و تفاهم نامه‌های منعقد شده، شاهد افزایش این شاخص در میان جوانان باشیم. 

سخنگوی سازمان با تاکید بر اهمیت افزایش مشارکت بانوان در امر اهدای خون گفت: خوشبختانه با برنامه ریزی‌های سازمان انتقال خون برای جذب هرچه بیشتر بانوان شاخص اهدای بانوان شیب صعودی گرفته است و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اندکی افزایش داشته است.هم اکنون بیش از ۴ درصد اهدا کنندگان از بانوان هستند.  

حاجی بیگی گفت: در سالی که گذشت شاخص اهدای خون کشور نزدیک به ۵ درصد رشد داشت و در کل کشور ۲ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۹۷۷ واحد خون اهدا شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.