سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شمار کشته‌شدگان اعتراضات بنگلادش به ۱۶ نفر رسید

در پی درگیری خشونت‌آمیز جوانان بنگلادشی با پلیس مسلح این کشور ۱۶ نفر کشته و صد‌ها نفر زخمی شدند.

هزاران دانشجوی بنگلادشی مسلح به چوب و سنگ امروز (پنجشنبه) با نیرو‌های مسلح پلیس درگیر شده و اعتراضات بنگلادش وارد مرحله جدیدی از خشونت شد.

به گزارش رویترز، این ناآرامی سراسری که به دلیل بیکاری گسترده در میان جوانان بنگلادشی رخ می‌دهد تا کنون دست کم ۱۶ کشته بر جای گذاشته است. شاهدان عینی می‌گویند صد‌ها نفر دیگر بر اثر پرتاب گاز اشک‌آور و گلوله‌های لاستیکی پلیس زخمی شدند.

معترضان خواستار لغو قانون سهمیه برای مشاغل دولتی هستند. براساس این قانون، اعضای خانواده مشارکت کننده در جنگ استقلال بنگلادش از پاکستان، ۳۰ درصد از استخدام مشاغل دولتی را به خود اختصاص می‌دهند.

انیسول حوق، وزیر قانون بنگلادش می‌گوید که دولت مایل است با معترضان گفتگو کند، اما آنها نپذیرفتند و گفتند که «مذاکرات و گشودن آتش با هم رخ نمی‌دهد». از سوی دیگر، ناهید اسلام، هماهنگ کننده تظاهرات به رویترز گفت: «ما نمی‌توانیم اجساد کشته شدگان را زیر پا بگذاریم تا گفتگو کنیم. پیشنهاد مذاکرات بین دو طرف می‌توانست زودتر انجام شود».

مقامات از روز چهارشنبه تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی را تعطیل کرده و پلیس ضد شورش و نیرو‌های شبه‌نظامی گارد مرزی را برای حفظ نظم به محوطه دانشگاه‌ها فرستادند.

دادگاه عالی بنگلادش در هفتم اوت (۱۷ مرداد) به درخواست تجدید نظر در خصوص قانون مشاغل دولتی رسیدگی خواهد کرد. شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش از معترضان خواسته تا آن زمان صبور باشند.

مترجم: زهرا نجفی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.