سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انجمن خیران میراث فرهنگی بهترین مسیر برای حفظ و احیای بنا‌های تاریخی است

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: انجمن خیران میراث فرهنگی بهترین مسیر برای حفظ و احیای بنا‌های تاریخی، محوطه‌ها و آثار باستانی است که توسط وزارت میراث‌فرهنگی آغاز شده و اطمینان داریم جزو یکی از اقدامات ماندگار و بزرگ خواهد بود.

عباسعلی ارجمندی در حاشیه آیین آغاز بکار لنجمن خیران میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: باید قبول کنیم که حال بنا‌ها و اماکن تاریخی و میراث‌فرهنگی در سراسر کشور خوب نیست و این وضعیت در سیستان و بلوچستان قدری سخت‌تر و بدتر است چرا که این استان با بحران‌های بیشتری مواجه است.
وی بیان کرد: آب و هوا، شرایط جغرافیایی و حتی باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان جزو چالش‌هایی است که در این استان بنا‌ها و محوطه‌های باستانی و تاریخی را دچار آسیب می‌کند.
معاون توسعه مدیریت و منابع‌انسانی استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: با بضاعت و اعتبارات دولتی به تنهایی نمی‌توان اقدامی فوری برای حفظ و ترمیم این بنا‌ها کرد و همه دلسوزان، علاقه‌مندان و خیران باید پای کار بیایند و این اقدام تحسین برانگیز وزارت میراث فرهنگی مبنی بر ایجاد انجمن خیران میراث فرهنگی بهترین مسیر برای حفظ و احیای بنا‌های تاریخی، محوطه‌ها و آثار باستانی است و اطمینان دارم که جزو یکی از اقدامات ماندگار و بزرگ خواهد بود.
وی اظهار کرد: نه تنها به عنوان یک مدیر دولتی، بلکه در جایگاه فردی فرهنگی، دغدغه‌مند و علاقه‌مند به حفظ آثار و ابنیه‌های تاریخی از انجمن خیرین میراث‌فرهنگی سیستان وبلوچستان حمایت می‌کنیم، اما متولیان امر در مرکز کشور نیز به منظور پویایی و تحرک این انجمن لازم است تا کمک و مساعدت ویژه‌ای داشته باشند.
ارجمندی تاکید کرد: توجه به داشته‌های داخل سیستان و بلوچستان نیز یک ضرورت است که ابتدا باید به خوبی شناخته و سپس به مردم کشور معرفی شود.
وی افزود: طوایف و اقوام مختلف را باید در حوزه انجمن خیران میراث فرهنگی فعال کرده و پای کار بیاوریم و به گونه‌ای پیش برویم که سواد میراث‌فرهنگی در میان تمام خانواده‌ها و افردا نهادینه شود و این سواد تاریخی، پیوست فکری و ذهنی اقشار مختلف جامعه از کودک تا بزرگسال شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع‌انسانی استانداری سیستان و بلوچستان افزود: مجموعه انجمن خیریان میراث فرهنگی استان باید از آغاز فعالیت خود، سلسله جلسات متعددی را با فرمانداران شهرستان‌های مختلف در شمال و جنوب و مرکز استان، سرمایه گذاران و چهره‌های شاخص تاثیرگذار داشته باشد تا این انجمن در فضای فکری و ذهنی عموم مردم نهادینه شود و بتوانیم به خوبی نسبت به معرفی انجمن اقدام کنیم.
وی گفت: این انجمن باید مرکز ثقل و تمرکز همه اقدامات و فعالیت‌ها باشد و نباید به عنوان کار جانبی محسوب شود و در این راستا ضرورت دارد نیازمندی ها، تجهیزات و ساختار انجمن در اسرع وقت تامین شود و با تشکیل کمیته‌های تخصصی به سمت افزایش کمیت و کیفیت کار‌ها پیش برویم.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در کنار اماکن تاریخی تعریف شود
مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان گفت: باید زمینه‌ای فراهم آوریم تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کنار و مجاورت اماکن تاریخی و باستانی تعریف شود.
بتول دانش شهرکی افزود: اگر بتوانیم فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به گونه‌ای تعریف کنیم که در کنار و مجاورت اماکن و ابنیه های تاریخی و باستانی باشد و این فرصت‌ها را به بخش خصوصی معرفی کنیم اقدامی بسیار ارزشمند و مهم است.
وی گفت: این فرصت‌ها و بسته‌ها باید به گونه‌ای باشد که هم بخش خصوصی راغب به سرمایه‌گذاری شود و هم در راستای حفظ، مرمت و بهسازی بناها و محوطه های باستانی و تاریخی نیز اقدام کنند.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: راه‌اندازی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در استان اقدامی تحسین برانگیز است و ما نیز به طول کامل از آن حمایت و از همه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که یک ظرفیت بسیار خوب محسوب می‌شود نیز دعوت می‌کنیم تا این انجمن را مورد حمایت خود قرار دهند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.