سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشکیل دادگاه‌های صلح ‌پس از ۳ ‌سال به سرانجام رسید

رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه با بیان اینکه تشکیل دادگاه‌های صلح ‌پس از ۳ ‌سال به سرانجام رسید، گفت: فلسفه وجودی دادگاه‌های صلح، ترویج صلح در میان مردم است.

حجت‌الاسلام هادی صادقی در مراسم تکریم و معارفه معاونین پیشین و جدید حل اختلاف دادگستری استان کرمانشاه اظهار داشت: قانون جدید شوراهای حل اختلاف در تشکیل دادگاه‌های صلح، سرنوشت تعداد زیادی از پرونده‌های دادگستری را تعیین خواهد کرد که بر این اساس باید با برنامه‌ریزی دقیق و تلاش مؤثر، اقدامات لازم برای اجرای هماهنگ و بدون ابهام این قانون در سراسر کشور انجام شود.

رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه افزود: لایحه دو فوریتی ایجاد دادگاه‌های صلح طی سه سال، چهار نوبت بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی به‌دلیل ایراداتی که به لحاظ قانون اساسی از آن گرفته می‌شد رد و بدل شد که در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان قانون جدید شوراهای حل اختلاف به سرانجام رسید.

وی با اشاره به اینکه قضات دادگاه صلح از قضات موجود در محاکم انتخاب می‌شوند اضافه کرد: به منظور ایجاد و افزایش انگیزه، امتیازاتی برای قضات دادگاه‌های صلح در نظر گرفته شده است که از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.

صادقی با بیان اینکه فلسفه وجودی این دادگاه‌ها صلح و سازش بین مردم است افزود: یکی از مزایای دادگاه‌های صلح این است که احکام صادره تک مرحله‌ای و قطعی است و براین اساس سبب افزایش سرعت کار و کاهش مراحل رسیدگی خواهد شد و به‌دلیل وجود شورا‌های حل اختلاف در کنار دادگاه‌های صلح، سرعت رسیدگی به پرونده‌ها افزایش می‌یابد.

رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه با بیان اینکه قاضی دادگاه صلح باید در جلب رضایت طرفین تلاش کند و سپس به شورای حل اختلاف ارجاع دهد خاطرنشان کرد: مراجع قضائی مختار هستند که در تمام مراحل رسیدگی، در صورتی که ظرفیت صلح و سازش در پرونده وجود داشته باشد پرونده را به دادگاه‌های صلح ارجاع دهند.

صادقی افزود: دعاوی در صلاحیت دادگاه‌های صلح، ترکیبی از دعاوی حقوقی، کیفری و خانواده است و فلسفه وجودی دادگاه صلح، ایجاد و ترویج صلح و سازش در میان مردم است و شوراهای حل اختلاف در کنار این دادگاه می‌توانند از اطاله دادرسی جلوگیری کنند.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه نیز در این مراسم با تسلیت ایام سوگواری حضرت سیدالشهداء و یاران باوفایش، با اشاره به قانون جدید شوراهای حل اختلاف اظهار کرد: ایجاد نهاد جدید دادگاه‌های صلح به موجب قانون رسمیت یافته است و به‌زودی در سراسر استان کرمانشاه نیز اجرایی خواهد شد.

شهرام کرمی با بیان این مطلب که با راه‌اندازی دادگاه‌های صلح از حجم ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی کاسته خواهد شد، افزود: با تشکیل این دادگاه‌ها، به دنبال ایجاد صلح و سازش در میان مردم و حل اختلافات موجود در پرونده‌های آنها هستیم.

در این جلسه با تقدیر از خدمات یزدان فلاحی، با ابلاغ حکم جدید «سعید قادری فصیح» به عنوان معاون قضایی رئیس کل و معاون جدید حل اختلاف دادگستری کل استان کرمانشاه منصوب شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.