سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سطح مبارزه علیه ملخ‌های بومی به ۱۱۰ هزار هکتار رسید

مدیر مبارزه با آفات عمومی حفظ نباتات گفت: بنابر آمار تاکنون در سطح ۱۱۰ هزار هکتار در ۲۰ استان کشور مبارزه علیه ملخ‌های بومی صورت گرفته است.

سعید معین در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آخرین آمار در سطح ۱۱۰ هزار هکتار مبارزه علیه ملخ های بومی در ۲۰ استان کشور صورت گرفته است.

او با بیان اینکه مبارزه علیه ملخ های بومی در اقلیم های سرد در حال انجام است، افزود: برآوردها حاکی از آن است که بارش باران در استان های شمال و شمال غرب به افزایش تراکم ملخ کمک می کند که براین اساس سطح مبارزه حداکثر به ۱۲۰ هزار هکتار می رسد.

معین با بیان اینکه ۷۰ تا ۷۵ درصد مبارزه ملخ های بومی علیه ملخ های مراکشی است، گفت: با توجه به آنکه ملخ های مراکشی یک نسل است، از این رو با بارش باران احتمال افزایش تراکم جمعیت ملخ وجود دارد. اما در مجموع مبارزه در مناطق اصلی صورت گرفته است.

احتمال ۶۰ درصدی حمله ملخ صحرایی به استان های جنوبی کشور

مدیرمبارزه با آفات عمومی و همگانی حفظ نباتات در خصوص آخرین وضعیت ملخ های صحرایی افزود: براساس هشدارهای فائو به کشورهای در معرص خطر ملخ های صحرایی ناشی از شرایط مساعد بارندگی احتمال ۵۰ تا ۶۰ درصدی حمله ملخ صحرایی وجود دارد که براین اساس طی نامه ای به استان های جنوبی درخواست شده که نسبت به بازبینی ادوات و امکانات مبارزه علیه ملخ صحرایی اقدام کنند.

او ادامه داد: طی یکی دو ماه گذشته به دلیل شرایط آب و هوایی و بارندگی ها در شرق آفریقا و شبه جزیره عربستان بیش از حد نرمال بوده که همین امر منجر به وفور غذا و در نهایت افزایش جمعیت ملخ صحرایی در اثر افزایش زاد و ولد شده است.

معین عامل دیگر هجوم ملخ به کشور را طوفان های چرخنده دانست و گفت: براساس پیش بینی سازمان هواشناسی جهانی و مرکز بین المللی کنترل ملخ صحرایی احتمال وقوع چند سیکلون در اقیانوس هند غربی مناطق نزدیک شبه جزیره عربستان وجود دارد که در صورت وقوع اولین سیکلون شرایط متفاوت می شود.

مبارزه با ملخ صحرایی نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار

به گفته او، در شرایط عادی ملخ صحرایی می‌تواند بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر پرواز کند، اما در صورت وجود وزش بادهای شدید می‌تواند پروازهای بلندی بین ۳۰۰ تا یک‌هزار کیلومتر داشته باشد که این موضوع خسارت‌زاست.

مدیرمبارزه با افات عمومی و همگامی حفظ نباتات در ادامه افزود: با وقوع اولین سیکلون و بروز طوفان، احتمال حمله ملخ صحرایی در اواخر دی و اوایل بهمن بالای ۷۰ درصد خواهد بود. براین اساس اوایل دی ماه یک نسل در شبه جزیره عربستان طی می کند و اواخر دی و اوایل بهمن به سمت جنوب ایران حرکت می کند و یک تا ۲ نسل در کشور ما می ماند و سپس به سمت هندوستان می رود.

معین با بیان اینکه با وقوع طوفان های چرخنده وارد مرحله آماده باش برای مقابله با این آفت خواهیم شد، گفت: در صورت اطلاع از حمله ملخ به طور حتم از دستگاه های لشکری، کشوری، وزارت کشور و ستاد مدیریت بحران کشور درخواست کمک می کنیم، اکنون با استان های جنوبی کشور از جمله خوزستان و سیستان و بلوچستان مکاتباتی داشته ایم تا با تشکیل ستادهای بحران استانی به ریاست استانداران آمادگی های لازم را داشته باشند.

مدیرمبارزه با آفات عمومی و همگانی حفط نباتات با بیان اینکه ادوات، تجهیزات و سموم لازم برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی در استان های جنوبی کشور موجود است، افزود: با وقوع اولین سیکلون و افزایش احتمال حمله ملخ های صحرایی نیازمند ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم تا این آفت وارد باغات و مزارع نشود.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.