سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روایت نیویورک‌تایمز از تاکتیک‌های خاص القسام که اسرائیل را زمین‌گیر کرده است

یک رسانه آمریکایی با بررسی تاکتیک‌های جنگی حماس در مقابل نظامیان رژیم صهیونیستی، نوشت این جنبش با تضعیف ارتش اشغالگر، در حال پیش‌برد هدف اصلی خود بوده و شکست دادن آن بعید است.

 یک رسانه آمریکایی در گزارشی با اشاره به تاکتیک‌های جنگ شهری حماس در مقابل رژیم صهیونیستی در غزه، از جمله از طریق تونل‌ها، تله‌ها و پناهگاه‌ها اشاره کرد که به ماه‌ها مقاومت این گروه مقاومت فلسطین در مقابل عملیات‌های نظامی گسترده رژیم اشغالگر با کمک‌های نظامی گسترده متحدان نظامی آن کمک کرده است.

در گزارش نیویورک‌تایمز آمده است: گردان‌های «عزالدین القسام» شاخه نظامی حماس در طی هشت ماه جنگ غزه، برخلاف عملیات هفت اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) در اسرائیل که با مانور گسترده تکاور‌های یونیفرم‌پوش و یورش آنها به شهر‌های مرزی انجام گرفت، به شکل نیرویی غیرمتمرکز و عمدتا مخفی فعالیت کرده است.

بیشتر رزمندگان حماس به جای مقابله با حمله رژیم صهیونیستی که به نبرد‌های مستقیم می‌انجامید، از مقر‌ها و پایگاه‌های خود عقب‌نشینی کردند تا به واسطه حملات غافلگیرانه، برتری تکنولوژیکی و کمی ارتش اشغالگر را تضعیف کنند.

طبق این گزارش، ارتش سایه حماس از زیر زمین، تنها حضوری آنی و ناگهانی از پناهگاه تونل‌ها داشته و اغلب مسلح به آرپی‌جی بوده است تا سربازان صهیونیست را هدف بگیرد و بعد فورا به استحکامات زیرزمینی خود بازگردد.

بیشتر رزمندگان حماس به جای مقابله با حمله رژیم صهیونیستی که به نبرد‌های مستقیم می‌انجامید، از مقر‌ها و پایگاه‌های خود عقب‌نشینی کردند تا به واسطه حملات غافلگیرانه، برتری تکنولوژیکی و کمی ارتش اشغالگر را تضعیف کنند

در ادامه این مطلب آمده است: به رغم کشتار‌ها در غزه، راهبردی که حماس دارد به کمک این گروه در دستیابی به برخی از اهدافش آمده است.

نیویورک‌تایمز نوشت این جنگ اعتبار ادعایی رژیم صهیونیستی در بخش عمده‌ای از جهان لکه‌دار کرده و باعث مطرح شدن اتهاماتی، از جمله نسل‌کشی علیه آن در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه شده است.

این موضوع همچنین باعث عمیق‌تر شدن شکاف‌های دیرینه در جامعه اراضی اشغالی شده و در نتیجه آن، اختلاف نظر‌هایی درباره چگونگی شکست دادن حماس توسط رژیم صهیونیستی و لزوم آن ایجاد شده است.

این جنگ باعث شد مسئله کشور شدن فلسطین باری دیگر در گفتمان جهانی مطرح شود و برخی از دولت‌های جهان نیز فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت بشناسند.

نیویورک تایمز با اشاره به این که «دکترین جنگی حماس بقای آن را ممکن ساخته است»، نوشت: «یحیی سنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه و بیشتر فرماندهان نظامی ارشد او هنوز زنده هستند. اسرائیل می‌گوید، بیش از ۱۴ هزار نفر از ۲۵ هزار رزمنده حماس را کشته است؛ این آماری غیرقابل راستی‌آزمایی و مورد بحث است که اگر صحت داشته باشد، نشان می‌دهد که هنوز هزاران نفر از آنها فعال هستند.

در این مطلب با اشاره به توضیحات «صلاح الاووده» یکی از اعضای حماس و از رزمندگان پیشین شاخه نظامی آن که در حال حاضر تحلیلگری در استانبول است، به نقل از او آمده است: «هدف ناپدید شدن و پرهیز از درگیری مستقیم و در عین حال، حملات تاکتیکی علیه ارتش اشغالگر است. تاکید بر شکیبایی است. گردان‌های القسام به عنوان ارتشی با پایگاه‌های آموزشی و ذخایر عملیات می‌کرد. اما در طی این جنگ، فعالیت آنها چریکی است».

دکترین جنگی حماس بقای آن را ممکن ساخته است

«موسی ابو مرزوق» یکی از مقامات ارشد حماس در قطر ادعا‌ها درباره استفاده نیرو‌های فلسطینی از لباس مبدل غیرنظامیان و انبار کردن تسلیحات در خانه‌های غیرنظامیان را رد کرده و گفت که این موضوع توجه‌ها را از جنایات اسرائیل منحرف می‌کند.

او می‌گوید، «اگر کسی سلاحی را از زیر تخت‌خوابی درآورد، این توجیهی برای کشتار ۱۰۰ هزار نفر است؟ اگر کسی سلاحی را از زیر تخت خوابی بیرون آورد، این توجیهی برای کشتار کل یک مدرسه و ویران کردن یک بیمارستان است؟»

الاووده می‌گوید: در هر قیامی، در هر جنگی، از ویتنام گرفته تا افغانستان، مردم در خانه‌های خود به مبارزه پرداخته‌اند. به طور مثال، اگر من در محله الزیتون زندگی کنم و ارتش سر برسد، من با آنها از همان‌جا یا خانه همسایه‌ام یا از مسجد مبارزه خواهیم کرد. هر جایی که باشم، از همان‌جا با آنها مبارزه خواهم کرد.

او در ادامه گفت: نیرو‌های حماس در اقدامی مشروع و برای پرهیز از شناسایی شدن، لباس مبدل غیرنظامیان را به تن می‌کنند. این برای جنبشی با هدف مقاومت، طبیعی و چیزی درباره آن غیرعادی نیست.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: ده‌ها ویدیوی تبلیغاتی حماس که توسط این گروه در کانال‌های شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، گروه‌های کوچک رزمندگان حماس را نشان می‌دهد که شلوار جین، شلوار گرم‌کن، صندل و کفش کتانی پوشیده‌اند و از تونل‌ها به سمت تانک‌ها و نفربر‌های اسرائیلی می‌دوند تا در نزدیکی برجک تانک مین کار بگذارند، از ساختمان‌ها آرپی‌جی شلیک می‌کنند و با تک‌تیرانداز‌ها به سربازان اسرائیلی شلیک می‌کنند.

به گفته الاووده، «حماس حداقل، از سال ۲۰۲۱ با افزایش تولیدات مهمات و تانک‌های ضدموشک و کاهش تولیدات راکت‌های دوربرد در حال آماده شدن برای این لحظه بوده است».

در ادامه این مطلب با توجه به اظهارت این مقام حماس آمده است: حماس همچنین شبکه گسترده‌ای از تونل‌ها را ایجاد کرده است. این شبکه تونلی دارای خطوط تلفنی زیرزمینی است که رصد کردن آن برای اسرائیل دشوار است و رزمندگان را قادر می‌سازد حتی در زمان قطعی برق با شبکه تلفن همراه غزه که توسط اسرائیل کنترل می‌شود، ارتباط برقرار کنند.

حالا با گذشت ۹ ماه، مقامات رژیم صهیونیستی می‌گویند، تنها بخش کوچکی از این شبکه را تخریب کرده‌اند و وجود این تونل‌ها مانعی بر سر راه ارتش آن برای نابودی حماس شده است.

الاووده درباره میزان آمادگی نیرو‌های حماس گفت: تکاور‌های حماس، همچنین برای حفظ آمادگی و تمرکز حتی در مدت کمبود غذا و آب نیز آموش دیده‌اند. پیش از جنگ، گاهی به رزمندگان دستور داده می‌شد که روز‌ها بدون خوردن غذا و تنها با چند خرما، چندین ساعت بدون حرکت بمانند، حتی وقتی تعلیم‌دهندگان بر صورت آنها آب می‌پاشیدند تا حواسشان را پرت کنند.

به گفته او، با تخلیه مناطق گسترده غزه در اکتبر، رزمندگان حماس در صد‌ها خانه‌ای که انتظار داشتند نظامیان صهیونیست وارد آنها شوند، تله انفجاری کار گذاشتند. این مین‌ها به سیم‌های تله، حس‌گر‌های حرکتی و صدایاب‌های متصل بودند که به محض دریافت اثر یک محرک مواد انفجاری را فعال می‌کردند. بعد رزمندان وارد تونل‌ها می‌شدند و منتظر سر رسیدن صهیونیست‌ها می‌ماندند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: حماس در بهترین تله‌های برنامه‌ریزی‌شده به واسطه اجازه دادن به نیرو‌های صهیونیست برای ساعت‌ها و روز‌ها تردد آزادانه در برخی مناطقی که برای حمله مشخص شده بودند، نوعی احساس امنیت کاذب در آنها ایجاد می‌کرد.

رزمندگان حماس و سربازان رژیم صهیونیستی می‌گویند، حماس با استفاده از دوربین‌های مخفی، پهپاد‌ها و دیده‌بانی غیرنظامیان محل نیرو‌های ارتش اشغالگر را شناسایی می‌کردند.

۶ سرباز رژیم صهیونیستی و افسر حماس گفتند که نیرو‌های کمین‌کننده حماس، معمولا تا زمانی که یک کاروان نظامی صهیونیست‌ها دقایقی در یک منطقه تردد کنند یا نیرو‌های صهیونیستی ساعت‌ها در یک محل به‌خصوص جمع شوند، مخفی می‌شوند تا این تصور را ایجاد کنند که حماس آن منطقه را ترک کرده است. بعد از سپری شدن مدتی به آرامش، یگان‌‎های حماس از یک تونل و معمولا در گروه‌های چهارنفره ظاهر می‌شوند.

به گفته الاووده، ۲ رزمنده حماس وظیفه کار گذاشتن مهمات انفجاری در ۲ طرف یک خودرو یا شلیک موشک‌های ضدتانک را بر عهده می‌گیرند. نفر سوم دوربینی برای ثبت فیلم را حمل می‌کند. رزمنده چهارم نیز معمولا در ورودی تونل می‌ماند و تله‌ای انفجاری را آماده می‌کند که می‌تواند به محض بازگشت بقیه منفجر شود و سربازان صهیونیستی را که تلاش می‌کنند پشت سرشان به تونل وارد شوند را بکشد.

این مقام حماس و سربازان صهیونیستی که تجربه گرفتار شدن در این تله‌ها را داشته‌اند، می‌گویند، تله‌ای که به خوبی برای آن برنامه‌ریزی‌شده باشد، تنها هدف کشتن اولین سرباز را دنبال نمی‌کند، بلکه به دنبال حذف نیرو‌های پشتیبانی است که برای نجات مجروحان می‌آیند.

یکی از اعضای نیرو‌های ویژه رژیم صهیونیستی روایت می‌کند که چگونه گروهی از رزمندگان حماس در موقعیتی قرار می‌گرفتند تا نیرو‌های پشتیبان رژیم صهیونیستی مجبور شوند برای هدف قرار دادن نیرو‌های کمین‌کرده از بین هم‌رزمان خودشان شلیک و آنها را هم مجروح کنند.

در بخش پایانی این مطلب آمده است: نیرو‌های ارتش اشغالگر حتی در مناطقی که رژیم صهیونیستی مدعی است حماس را شکست داده، اغلب، هفته‌ها و ماه‌ها بعد مجبور به بازگشت شده‌اند تا نبرد با رزمندگان بازمانده اولین مراحل جنگ را ادامه دهند.

«آندرئاس کریِک» یک کارشناس حوزه راهبرد نظامی در «کینگز کالج» لندن در این باره می‌گوید، «همواره، موضوع برای حماس پرهیز از تلفات تا جای ممکن برای یک روز مبارزه بیشتر بوده است. شکست دادن آنها بعید است.»

برچسب ها: حماس ، غزه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.