سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از تولید سیب گلاب تا برداشت مورینگا در فارس

استان فارس به جهت آب و هوای متنوع و تولید محصولات مختلف یکی از استان‌های مهم در حوزه کشاورزی کشور به شمار می‌رود.

در استان فارس به جهت آب و هوای متنوع و تولید و کاشت انواع محصولات کشاورزی از جمله سبزی، صیفی، میوه ها، غلات و گیاهان دارویی، بخش زیادی از نیاز استان و حتی کشور تامین می‌شود.

افزایش تولید سیب گلاب در بیضا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: پیش بینی می‌شود بالغ بر ۲۸۶ تن سیب برداشت و روانه بازار شود که این میزان نسبت به پارسال ۱۰ درصد افزایش دارد.

صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با اشاره به آغاز برداشت سیب گلاب در این شهرستان اظهار کرد: پیش بینی می‌شود بالغ بر ۲۸۶ تن سیب برداشت و روانه بازار شود که این میزان نسبت به پارسال ۱۰ درصد افزایش دارد.

او بیان کرد: برداشت سیب گلاب از سطح ۲۶ هکتار از باغ‌های این شهرستان آغاز شده است و تا اواخر مرداد ماه ادامه دارد.

 مویدی با اشاره به اینکه بیضا دارای ۱۵۰ هکتار باغ سیب است، تصریح کرد: از این سطح ۲۵ هکتار به سیب گلاب و یک هکتار به سیب ترش اختصاص دارد و مابقی ارقام پاییزه است.

 این مقام مسئول، عمده ارقام باغ‌های سیب این شهرستان را کهنز، گلاب تابستانه، ترش مصری، رد و گلدن عنوان کرد.

او افزود: سیب گلاب تماما مصارف تازه خوری دارد ولی سیب ترش علاوه بر تازه خوری به صورت خشک شده در تهیه غذا مصرف می‌شود.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا بیان کرد: در امسال افزایش بارش‌های فصل زمستان و بهار، کاهش سرمازدگی بهاره و اجرای سیستم‌های آبیاری نوین (قطره ای) به عنوان عوامل موثر در افزایش عملکرد تولید باغ‌های سیب گلاب این شهرستان بوده است.

رها سازی زنبور براکون در مزارع بیضا 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا از رها سازی زنبور براکون در مزارع گوجه‌فرنگی این شهرستان خبر داد.

صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا اظهار کرد: ۱۰۰ هزار زنبور براکون در سطحی بالغ بر ۲۵ هکتار از مزارع گوجه‌فرنگی این شهرستان رها سازی شد.

او تصریح کرد: در جهت مدیریت تلفیقی آفات بویژه کرم هلیوتیس، در هر هکتار از این مزارع، ۴ هزار زنبور براکون در یک مرحله رهاسازی شد.

 مویدی گفت: این طرح با هدف توسعه و ترویج مبارزه بیولوژیک با آفات، در مرحله تشکیل میوه انجام می‌شود.

 این مقام مسئول افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون ۵۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به کشت گوجه‌فرنگی اختصاص یافته است.

مویدی بیان کرد: عملیات رهاسازی زنبور براکون با استفاده از اعتبارات واحد حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بیضا اجرا شد.

 او از مزایای استفاده از زنبور براکون در مزارع گوجه فرنگی، به کاهش مصرف سموم شیمیایی و حفظ محیط زیست، تولید محصول سالم و باکیفیت، استفاده از روش‌های غیرشیمیایی برای مبارزه با آفات اشاره کرد.

 مدیر جهادکشاورزی شهرستان بیضا با اشاره به هزینه پایین روش‌های کنترل بیولوژیک آفات اضافه کرد: ترویج روش‌های مدیریت تلفیقی آفات توسط کارشناسان حفظ نباتات باعث شده است کشاورزان به استفاده از تجهیزات و عوامل غیرشیمیایی کنترل آفات روی آورند.

پایان کشت چغندر در اراضی کشاورزی کوار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار گفت: ۲۵۰ هکتار از اراضی زراعی کوار به زیر کشت چغندر رفت. 

جوکار مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار با بیان اینکه چغندر بهاره که از اوایل فروردین ماه شروع به کشت شده در اواسط تیرماه نیز به پایان رسید، اظهار کرد: ۲۵۰ هکتار از اراضی زراعی کوار به زیر کشت چغندر رفت. 

او افزود: این محصول که هر ساله در فصل بهار و پاییز کشت می‌شود از طرح‌های حمایتی نظیر عقد قرارداد کشت تامین بخشی از نهاده‌ها، خرید تضمینی و نظارت مستمر کارشناسان نیز برخوردار است.

 جوکار گفت: بیشترین رقم کشت شده در این منطقه شامل ناگانو و موریل است که متناسب بودن این ارقام با اقلیم شهرستان و بالاتر بودن میانگین عملکرد تحمل به شوری اصلاح خاک به صورت تناوب با گیاهان دیگر از مزایای کشت این ارقام در منطقه است.

صادرات صیفی جات کازرون به دیگر کشور‌ها

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی کازرون گفت: عمده صیفی جات این شهرستان به کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا، حوزه خلیج فارس و پاکستان صادر شده است.

صابر پرویزی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی کازرون با اشاره به صادرات بیش از هزار و ۷۰۰ تن انواع محصولات سبزی و صیفی این شهرستان از ابتدای امسال تا کنون، اظهار کرد: عمده این محصولات به کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا، کشور‌های حوزه خلیج فارس و پاکستان صادر شده است و همچنان ادامه دارد.

 او با بیان اینکه عمده این محصولات شامل گوجه فرنگی، هندوانه، کدوحلوایی بوده است، تصریح کرد: اغلب این محصولات از طریق پایانه مرزی آستارا که دروازه اصلی ورود ایران به بازار اوراسیاست به مقاصد مشخص حمل می‌شود.

 پرویزی افزود: از میان ۵ کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیشترین صادرات محصولات کشاورزی به کشور روسیه بوده است که با توجه به پروتکل کشور روسیه در خصوص محصولات صادرات محور، عاری بودن از عوامل خسارتزا مسئولیت بازدید از مزرعه و محموله و تائید مبداء توسط واحد حفظ نباتات انجام می‌شود.

 او ادامه داد: به شرطی می‌توان شاهد رشد صادرات محصولات کشاورزی بود که توسعه زیر ساخت‌ها و تولید کیفی محصولات غذایی و زراعی و استمرار تامین محصولات مورد نیاز این کشور‌ها با بالاترین استاندارد در دستور کار تولید کنندگان قرار گیرد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با بیان اینکه لازم است تشکل‌های مرتبط تمام زنجیره‌های تولید را به صورت علمی مدیریت کنند، گفت: تولید و عرضه محصولات با کیفیت، در بازاریابی و بازاررسانی نقش مستمر دارند و امکان رقابت با سایرین را فراهم می‌آورد.

 او با بیان اینکه در امسال در شهرستان کازرون ۲ هزار و ۵۴۰ هکتار گوجه فرنگی، ۹۰۰ هکتار به کشت هندوانه و ۱۵۰ هکتار به کشت کدو حلوایی اختصاص داشته است، تصریح کرد: تا کنون ۲۲ درصد سطح زیرکشت گوجه فرنگی شهرستان موفق به اخذ کد QR شده اند که در آینده نزدیک این موضوع از ملزومات صادرات و اجباری خواهد شد.

افزایش تولید خربزه در زرین دشت

 سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت از تولید ۶ هزار تن خربزه و افزایش این محصول در شهرستان خبر داد.

 مهدی یوسفی سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت با اشاره به تولید ۶ هزار تن خربزه در سطح ۲۰۸ هکتار از مزارع این شهرستان، اظهار کرد: بیشترین محصول تولید شده مربوط به روستا‌های دروا، دشت خاک و میانده در این شهرستان است.

 این مقام مسئول با اشاره به افزایش عملکرد این محصول نسبت به پارسال، تصریح کرد: با اجرای اقداماتی نظیر آبیاری نواری، شاهد افزایش تولید خربزه به میزان هزار تن بیشتر از پارسال بودیم.

او گفت: آبیاری مزارع خربزه در شهرستان زرین دشت با توجه به محدودیت‌های منابع آبی و اهمیت صرفه جویی در آب به صورت نواری انجام می‌شود، که باعث صرفه جویی در مصرف آب، زودرسی محصول و کنترل علف‌های هرز می‌شود.

 یوسفی با بیان اینکه کار برداشت خربزه به صورت دستی انجام می‌شود، افزود: با آغاز برداشت این محصول بیشتر از یک هزار نفر در این شهرستان اشتغال فصلی ایجاد می‌شود.

 سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت تصریح کرد: محصول خربزه شهرستان زرین دشت به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالا علاوه بر عرضه در بازار‌های داخلی به کشور‌های حاشیه خلیج فارس نیز صادر شده و درآمدزایی خوبی برای کشاورزان منطقه دارد.

تولید یک تن گیاه دارویی مورینگا در قیروکارزین 

مدیرجهاد کشاورزی قیروکارزین از تولید یک تن گیاه دارویی مورینگا اولیفرا در ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع اراضی این شهرستان خبر داد.

محمد حیدری مدیرجهاد کشاورزی قیروکارزین با اشاره به تولید یک تن گیاه دارویی مورینگا اولیفرا در ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع اراضی این شهرستان اظهار کرد: این درختچه برای نخستین بار در روستای عروسک افزر از توابع شهرستان قیروکارزین کاشته شد.

او ادامه داد: کار برداشت اول این گیاه دارویی که از اوایل خردادماه آغاز شده، تا پایان تیرماه ادامه دارد و زمان برداشت دوم نیز از ۱۵ آبان تا ۱۵ آذرماه خواهد بود.

این مقام مسئول اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود از این سطح یک تن محصول برداشت شود که پس از خشک کردن، بسته‌بندی و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

او به معرفی ویژگی‌های این گیاه دارویی پرداخت و گفت: این درختچه کم آب بر است و در برابر شرایط نامساعد محیطی و آفات و امراض مقاومت بالایی دارد، در هفته فقط یک بار نیاز به آبیاری دارد و به سرما حساس است.

حیدری تصریح کرد: از آنجائی که کشور ما تحت تنش‌های خشکی قرار دارد می‌تواند جایگزین خوبی برای محصولات پر آب بر باشد.

این مقام مسئول به خواص این گیاه دارویی اشاره کرد و افزود: این گیاه، گنجینه‌ای غنی از مواد معدنی، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها است و تقریبا تمام قسمت‌های آن اعم از برگ، گل، میوه و پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین یادآور شد: علاوه بر خواص درمانی و تغذیه‌ای، مورینگا کاربرد‌های صنعتی و خواص دیگری نیز دارد و با توجه به خصوصیات منحصر به فردش توانسته لقب «درخت معجزه» را از آن خود کند.

برداشت تخم آفتابگردان از مزارع قیروکارزین آغاز شد 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: برای نخستین بار، برداشت تخم آفتابگردان از ۴ هکتار مزارع این شهرستان آغاز شده است.

محمد حیدری با بیان اینکه گل آفتابگردان برای نخستین بار در روستای دوتلاغر شهرستان قیروکارزین تولید شده است، گفت: کار برداشت تخم آفتابگردان اوایل تیرماه شروع شده و تا پایان همین ماه ادامه دارد.

او افزود: پیش‌بینی می‌شود ۴ تن تخم آفتابگردان تولید شود که پس از برداشت، بارگیری شده و برای استحصال روغن به کارخانه روغن گیری در استان فارس ارسال می‌شود.

حیدری از گل آفتابگردان به‌عنوان یکی از محصولات اقتصادی یاد کرد و افزود: این گیاه با کشت و دوره رشد آسان، گزینه مناسبی برای علاقمندان به سرمایه‌گذاری کم و دریافت بهره بالاست.

این مقام مسئول تصریح کرد: گل آفتابگردان به طور عمده نیازی به مراقبت و آبیاری مکرر ندارد و می‌تواند در شرایط خشکی نیز زندگی کند.

او تاکید کرد: با توجه به کم بارشی در سال‌های اخیر و بحران کم آبی، گل آفتابگردان به علت نیاز آبی کم می‌تواند گزینه خوبی برای کاشت باشد به طوری که این محصول در هفته یک بار نیاز به آبیاری دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین یادآور شد: از دیگر ویژگی‌های خوب این گیاه، سازگاری با هوای گرم است و از آنجایی که شهرستان قیروکارزین دارای آب و هوای گرم است کاشت آن به کشاورزان توصیه می‌شود.

تولید بیش از ۵۶ هزار تن گوجه فرنگی در قیروکارزین 

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین از تولید بیش از ۵۶ هزار تن گوجه فرنگی در ۷۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد.

محمد حیدری مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین با اشاره به تولید بیش از ۵۶ هزار تن گوجه فرنگی در ۷۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان، اظهار کرد: امسال به دلیل تغییرات آب و هوا، کار برداشت گوجه فرنگی با کمی تاخیر نسبت به پارسال و از نیمه دوم اردیبهشت ماه شروع شد و تا اواخر تیرماه ادامه دارد.

او افزود: سطح زیر کشت این محصول امسال نسبت به پارسال ۲۰ درصد افزایش داشته و ارقام تولیدی شامل متین و بروبیو است.

این مقام مسئول با اشاره به خشکسالی در سال‌های اخیر و سیاست استفاده بهینه از منابع آب در کاشت محصولات کشاورزی و باغی، گفت: آبیاری مزارع گوجه‌فرنگی با استفاده از روش آبیاری تحت فشار انجام شده که باعث کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب شد.

حیدری اضافه کرد: استفاده از لوله‌های نواری به روش کاشت زیر پلاستیکی با صرفه‌ترین روش آبیاری است و نتیجه آن ذخیره آب و تاخیر در تبخیر آن است.

او با بیان اینکه امسال در هر هکتار به طور متوسط ۸۰ تن محصول گوجه فرنگی برداشت می‌شود، تصریح کرد: علاوه بر استفاده از روش‌های نوین آبیاری، مرغوبیت خاک، استفاده بهینه از کود و سموم، کشت نشائی و مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی از دیگر عوامل افزایش عملکرد در مزارع گوجه فرنگی است.

این مقام مسئول به مراحل درجه بندی و بسته‌بندی محصول گوجه فرنگی اشاره کرد و افزود: با توجه به کیفیت درجه یک و ۲ محصول تولیدی، غالبا گوجه‌های درجه ۲ به مصرف کارخانجات رب گوجه فرنگی می‌رسد.

حیدری ادامه داد: محصول درجه یک در مراکز درجه بندی و در بسته‌های مناسب بسته‌بندی و علاوه بر مصرف در بازار داخلی، کدگذاری شده و به کشور‌های عربی و روسیه صادر می‌شود.

او یادآور شد: صادرات این محصول، ضمن ارزآوری باعث رونق کسب و کار در منطقه شده و شاهد تغییرات چشمگیری در اقتصاد و معیشت کشاورزان هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین، افزایش عملکرد گوجه فرنگی در این شهرستان را دلیل اشتغال‌زایی فصلی برای کارگران این شهرستان و حتی شهرستان‌های دیگر دانست و گفت: برای برداشت هر هکتار محصول از مزارع حدود ۱۰ نفر مشغول به کار می‌شوند.

قیروکارزین در فاصله ۲۱۷ کیلومتری شیراز قرار دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.