سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گره کور سیاسی فرانسه در آستانه بازی‌های المپیک پاریس

در حالی که کمتر از دو هفته به برگزاری المپیک در فرانسه مانده است، این کشور بدون دولت جدید و در میانه بن‌بست سیاسی به سر می‌برد.

روزنامه انگلیسی گاردین در تحلیلی در خصوص وضعیت سیاسی کنونی در کشور فرانسه می‌نویسد: یک هفته پس از انتخابات عمومی زودهنگام که هیچ حزبی در آن برنده نشد و اکثریت مطلق را به دست نیاورد، فرانسه همچنان بدون نخست وزیر و دولت جدید و در میانه هرج و مرج سیاسی به سر می‌برد. از هفته پیش نزاع و بن‌بست بین سه گروهی که بیشترین کرسی‌ها را کسب کرده، اما هیچ یک اکثریت مطلق پارلمان را به دست نیاورد، ادامه یافته و هشدار‌هایی صادر شده مبنی بر اینکه ممکن است تا یافتن راه حل نهایی دست کم دو ماه فاصله باشد. در این شرایط، حتی تحلیلگران با تجربه نیز نمی‌توانند به این سوال پاسخ دهند که چه اتفاقی ممکن است بیفتد. فرانسه بر خلاف همسایگان خود در اروپا با مفهوم سازش سیاسی میانه خوبی نداشته و سابقه ائتلاف احزاب برای تشکیل دولت را ندارد.

«امریک برهیه» مدیر رصدخانه زندگی سیاسی در اندیشکده بنیاد «ژان ژورس» در خصوص وضعیت کنونی فرانسه می‌گوید: «این اتفاق قبلا در فرانسه نیفتاده است. مانند انگلیس، ما به داشتن یک برنده و یک بازنده عادت کرده‌ایم. اما امروز واقعیت این است که هیچ کس نه برنده شده و نه بازنده. البته به جز امانوئل مکرون که قمار خود را باخت». 

انتخابات پارلمانی زودهنگام که مکرون درخواست آن را داد و حتی اعضای دولت خود را غافلگیر کرد، پس از پیروزی احزاب راست گرا در انتخابات پارلمان اروپا به عنوان ابزاری برای «روشن کردن چشم‌انداز سیاسی فرانسه» مطرح شد. در عوض، این انتخابات به جای آنکه چشم‌انداز سیاسی فرانسه را مشخص کند، سبب سردرگمی شده است. هر سه گروهی که تقریبا به یک اندازه در پارلمان کرسی به دست آورده‌اند تهدید کرده‌اند که در صورتی که دولت جدید موفق به کسب رضایت آنان نشود، آن را سرنگون خواهند کرد. در همین حال، اتحادیه‌های مشاغل مختلف نیز نسبت به اعتراضات و اعتصابات جدید هشدار داده‌اند. 

در انتخابات یکشنبه هفته گذشته، «جبهه جدید مردمی» که ائتلافی از احزاب چپگراست، ۱۸۲ کرسی و ائتلاف میانه‌رو‌ها «به سوی جمهوری» به رهبری امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه ۱۶۸ کرسی به دست آوردند. در همین حال، ائتلاف راست‌های افراطی به رهبری حزب اجتماع ملی وابسته به مارین لوپن ۱۴۳ کرسی را از آن خود کرد. سایر نامزد‌های مختلف ۳۸ کرسی باقی مانده را به دست آوردند و بدون مصالحه هیچ بلوکی نمی‌تواند به تشکیل اکثریت ۲۸۹ کرسی از ۵۷۷ کرسی پارلمان ملی امیدوار باشد.

معمولا روال به این صورت است که رئیس جمهور از حزب دارای اکثریت می‌خواهد دولت تشکیل داده و نخست وزیر معرفی کند. حزب «فرانسه سرکش» (LFI) که یکی از احزاب چپ رادیکال است و بیشترین کرسی‌ها را به دست آورده ۴ نامزد برای نخست وزیری معرفی کرده است. یکی از این نامزد‌ها «ژان لوک ملانشون» رئیس تندرو این حزب است. در همین حال «سیلوین میلار» از حزب مکرون می‌گوید در صورت قدرت گرفتن «فرانسه سرکش» رای عدم اعتماد خواهد داد.

در حال حاضر تنها چیزی که کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند این است که روند تشکیل دولت جدید پر پیچ و خم خواهد بود. برهیه در این خصوص گفت: «در حال حاضر هیچ کس نمی‌تواند پاسخی را از کلاه بیرون بکشد. مکرون می‌خواست شفاف‌سازی کند، اما در عوض وضعیت را به یک سردرگمی بزرگ تبدیل کرد». 

مترجم: زهرا نجفی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.