سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پلنگی در زیار اصفهان مشاهده نشد

 معاون محیط‌زیست طبیعی استان گفت: پس از ۱۰ شبانه روز تلاش برای یافتن پلنگ در زیار در شرق اصفهان، پلنگی مشاهده نکردیم و رد جدیدی از این حیوان نیز دیده نشد.

 معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست اصفهان گفت: پس از ۱۰ شبانه روز تلاش برای یافتن پلنگ در زیار در شرق اصفهان، اما پلنگی مشاهده نکردیم و رد جدیدی از این حیوان نیز دیده نشد.

حسین اکبری با اشاره به اینکه چند روز پیش ۲ کلیپ بسیار کوتاهِ چند ثانیه‌ای مبنی بر رؤیت پلنگ به دست ما رسید که منتسب به شهر زیار در شرق اصفهان بود افزود: این موضوع بررسی کارشناسی شد تا ابعاد آن مشخص شود و اگر موضوعیتی دارد ایجاد مشکل نشود.

وی  خاطرنشان کرد: از شواهد و قرائن موجود به نظر می‌رسد این توله پلنگ است و در یکی از کلیپ‌ها رهگذری عبور می‌کند و با وجود آنکه در مسیر هم قرار می‌گیرند این پلنگ عکس العمل خاصی نشان نمی‌دهد و یا در بخش دیگر کلیپ، خودرو عبور می‌کند و بوق می‌زند باز هم عکس العمل خاصی نشان نمی‌دهد.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست اصفهان افزود: جثه کوچک و نداشتن واکنش به عبور انسان و صدای بوق خودرو، دلیل قوی بر این است که این پلنگ دست آموز است و به صورت غیرقانونی منتقل و احتمالاً در باغ ویلا‌های زیار نگهداری می‌شده و طی روز‌های اخیر به نوعی از محل نگهداری خارج و در خیابان رؤیت شده است.

اکبری اظهار داشت: طی ۱۰ روز گذشته پایش‌های میدانی گسترده‌ای برای یافتن پلنگ انجام دادیم و به صورت اکیپ‌های مختلف شامل کارشناسان و نیرو‌های محیط زیست طبیعی، یگان حفاظت اداره کل، عوامل اجرایی پارک ملی کلاه قاضی، همیاران محیط‌زیست، دهیاری و شهرداری منطقه، به صورت شبانه روز حضور داشتیم، اما پلنگی مشاهده نکردیم.

وی با اشاره به اینکه طی ۱۰ شبانه روز اخیر از دوربین‌های دید در شب و تله رد یابی به صورت میدانی استفاده شد، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که رد پلنگ با رد حیواناتی مانند گرگ، شغال و روباه کاملاً متفاوت است.

اکبری افزود: پلنگ مشاهده نشد و ردی از این حیوان نیز ندیدیم که بر اساس آن تله زنده‌گیر را نصب کنیم ولی با این حال گزارش داده شده که مجددا پلنگ دیده شده و رد‌های احتمالی هم رد پلنگ است، اما طبق بررسی‌های انجام شده رد پلنگ نبود بلکه رد شغال، روباه و سگ‌های بلاصاحب بود.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان اضافه کرد: با وجود این، تله زنده‌گیر و طعمه گذاشتیم، اما پلنگی زنده گیری نشد.

اکبری ادامه داد: از تاریخی که دو کلیپ منتسب به شهر زیار مبنی بر رؤیت پلنگ منتشر شد تاکنون پلنگی مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه در خصوص پلنگ اکنون دو احتمال وجود دارد، ابراز داشت: اولین نکته این است که جثه کوچک پلنگ و نداشتن عکس العمل خاص به عبور انسان از فاصله ۴۰- ۵۰ متری و صدای بوق خودرو، نشان می‌دهد حیوان دست آموز بوده و شاید از سوی فردی که نگهداری می‌کند جمع آوری شده باشد و احتمال دوم این است که با توجه به تلاش‌های ما در منطقه از آنجا دور شده و سمت کوه‌های کلاه قاضی رفته باشد.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست اصفهان خاطرنشان کرد: هیچ گونه خطری از جانب پلنگ در زیار وجود ندارد ضمن اینکه زیار منطقه زیستگاهی نیست که پلنگ داشته باشد؛ البته منطقه بسیار وسیع مسکونی و دارای پیچیدگی‌های گسترده از کاربری‌های کشاورزی، سکونتگاهی، ویلاها، لوله‌های آب، کشت و اراضی و باغات است.

اکبری تصریح کرد: ممکن است پلنگ بوده باشد ولی یافتن آن به این سادگی نیست با توجه به اینکه ۱۰ شبانه روز تلاش داشتیم، اما پلنگی مشاهده نکردیم و رد جدیدی نیز دیده نشد. امیدواریم مشکل پلنگ رفع شده باشد.

او  همچنین به ۲ کلیپ منتشر شده مبنی بر حمله پلنگ به آغل گوسفندان در روستا‌های زیار در شبکه‌های اجتماعی محلی اشاره کرد و گفت: این ۲ کلیپ مربوط به منطقه زیار نیست و مربوط به سال‌ها قبل در خارج از کشور بوده است.

منبع: مهر

برچسب ها: پلنگ ، مشاهده ، زیار ، اصفهان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.