سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مخالفت دادگاهی در هلند با ممنوعیت صادرات قطعات جت اف-۳۵ به اسرائیل 

دادگاهی در هلند تقاضای ممنوعیت صادرات قطعات جت اف-۳۵ به اسرائیل را رد کرد

دادگاهی در هلند درخواست گروه‌های حقوق بشر برای ممانعت از دولت هلند مبنی بر جلوگیری از صادرات قطعات جت جنگنده اف-۳۵ به اسرائیل را رد کرد.

پیشتر گروه‌های حقوق بشر اعلام کرده بودند صادرات قطعات جت‌های جنگند اف-۳۵ ممکن است سر از اسرائیل در آورد و به گونه‌ای علیه مردم مظلوم غزه و یا لبنان استفاده شود.

این پرونده که توسط گروه‌های حقوق بشری، از جمله شاخه هلندی آکسفام آغاز شد، پس از حکم یک دادگاه منطقه‌ای دیگر در فوریه مبنی بر اینکه هلند نمی‌تواند قطعات اف-۳۵ را به اسرائیل بفرستد، به دلیل نگرانی از اینکه هواپیما‌ها ممکن است در نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه در جنگ غزه شرکت داشته باشند، دنبال شد. 

سازمان‌های غیردولتی مدعی شده بودند که دولت هلند صادرات مستقیم قطعات به اسرائیل را متوقف کرده، اما به تحویل قطعات هواپیما‌های جنگنده به آمریکا و دیگر کشور‌ها ادامه می‌دهد. سپس این قطعات می‌توانند در هواپیما‌هایی به مقصد اسرائیل ارسال شوند یا از آنها استفاده شود.

با این حال، دادگاه منطقه لاهه در یک بیانیه رسانه‌ای گفت که تفسیر سازمان‌های غیردولتی از حکم فوریه بسیار گسترده است و دولت هلند طبق دستور از ممنوعیت صادرات به اسرائیل تبعیت می‌کند.

پیش از این نیز سه گروه حقوق بشری، دولت هلند را به دادگاه بازگرداندند و استدلال کردند که ممنوعیت تامین قطعات جنگنده اف-۳۵ به اسرائیل در عمل رعایت نمی‌شود.

ادعا می‌شود دولت هلند در ماه فوریه، پس از حکم دادگاه تجدید نظر مبنی بر استفاده از قطعات برای ارتقای تجهیزات نظامی و استفاده آن علیه غیرنظامیان، ارسال قطعات جت‌های اف-۳۵ به اسرائیل را از انبار‌های هلند متوقف کرد.

مترجم: اعظم پورکند

برچسب ها: اف 35 ، ارتش اسرائیل ، هلند
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.