استقرار سامانه دفاع هوایی پاتریوت هلند در لیتوانی

ارتش لیتوانی در بیانیه‌ای از استقرار یک سامانه پدافند هوایی پاتریوت متعلق به هلند در این کشور برای شرکت در رزمایش «بالتیک ۲۴» خبر داد.

ارتش لیتوانی در بیانیه‌ای با اشاره به استقرار یک سامانه پدافند هوایی پاتریوت متعلق به هلند در این کشور، تاکید کرد: این سامانه برای شرکت در رزمایش بالتیک ۲۴ در لیتوانی مستقر خواهد شد.

به گزارش بامداد چهارشنبه تارنمای خبری دلفی، بر اساس بیانیه ارتش لیتوانی، یک سامانه دفاع هوایی پاتریوت هلند برای شرکت در رزمایش نیرو‌های ناتو موسوم به «بالتیک ۲۴» که از تاریخ ۷ تا ۱۹ ژوئیه (۱۷ تا ۲۹ تیر) در این کشور برگزار خواهد شد و همچنین به منظور آموزش نیرو‌های نظامی لیتوانی در این کشور مستقر خواهد شد.

در این بیانیه با اشاره به اینکه استقرار این سامانه دفاع هوایی پاتریوت اولین گام در جهت اجرای مدل دفاع هوایی و ضد موشکی چرخشی جدید ناتو در میان اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است، تاکید شده است: در نشست سال گذشته سران ناتو در ویلنیوس، استفاده از این مدل پدافند هوایی و ضد موشکی چرخشی جدید به تصویب رسید.

در ادامه این بیانیه آمده است: از جمله برنامه‌هایی که در رزمایش بالتیک ۲۴ گنجانده شده است، آموزش استقرار مجدد و ادغام قابلیت‌ها، کنترل و فرماندهی یکپارچه نیرو‌های نظامی اعضای ناتو و اجرای عملیات پدافند هوایی یکپارچه در قلمرو این پیمان نظامی را می‌توان برشمرد.

بر اساس این بیانیه، گردان پدافند هوایی نیروی هوایی لیتوانی با سامانه موشکی دفاع هوایی میان برد (NASAMS) در این رزمایش شرکت خواهد کرد. هواپیما‌های نظامی و جنگنده‌هایی از کشور‌های لیتوانی، اسپانیا و پرتغال که ماموریت پلیس هوایی بالتیک ناتو را انجام می‌دهند نیز در این رزمایش شرکت خواهند کرد.

سه کشور بالتیک و لهستان پیش‌تر از اتحادیه اروپا خواستند تا یک خط دفاعی در امتداد مرز مشترک ۷۰۰ کیلومتری با روسیه و بلاروس ایجاد کند تا از این بلوک در برابر تهدیدات نظامی و دیگر تهدید‌های مسکو محافظت شود.

رهبران کشور‌های لتونی، لیتوانی، استونی و لهستان که همه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا هستند، نامه‌ای را به رئیس اتحادیه اروپا نوشتند که در آن طرح پیشنهادی و هزینه این خط دفاعی تشریح شده است.

در این نامه آمده است: ایجاد یک سیستم زیرساخت دفاعی در امتداد مرز‌های خارجی اتحادیه اروپا با روسیه و بلاروس نیاز شدید و فوری اتحادیه اروپا در برابر تهدید‌های نظامی و ترکیبی را برآورده خواهد کرد.«تدابیر فوق‌العاده باید به کار گرفته شود، زیرا مرز‌های خارجی اتحادیه اروپا باید با ابزار نظامی و غیرنظامی محافظت و دفاع شود.

این نامه در حالی نوشته شده است که جنگ روسیه و اوکراین به سومین سال خود نزدیک می‌شود و در آن افزود شده است که «مقیاس و هزینه‌های این تلاش مشترک مستلزم اقدام اختصاصی اتحادیه اروپا برای حمایت سیاسی و مالی از آن است.»

این خط دفاعی همچنین نیاز‌های نظامی ناتو را برآورده می‌کند و مقام‌های اتحادیه اروپا هزینه آن را حدود ۲.۵ میلیارد یورو یا (۲.۷ میلیارد دلار) تخمین می‌زنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار