سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشارکت مودیان در محل هزینه‌کرد درآمد‌های مالیاتی

کارشناس مالیاتی گفت: با آیین‌نامه جدید هیات وزیران، مودیان در تعیین محل هزینه‌کرد درآمد‌های مالیاتی مشارکت خواهند داشت.

مصوبه هیئت وزیران به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های مالیاتی در زمینه مشارکت مردم در توسعه کشور است که این امکان را فراهم کرده تا مودیان مالیاتی مشمول تبصره ماده ۱۰۰ از این پس محل هزینه کرد مالیات پرداختی آنها را مشخص کنند. این امر به آنان انگیزه می‌دهد که در مالیات دهی با رضایت بیشتری مشارکت داشته باشند.

بر اساس این  گزارش یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های مالیاتی کشور در سالیان اخیر، مصرف مالیات در پروژه‌های عمومی کشور و برای خود مردم است. از آنجائیکه در ابتدای راه اصلاح نظام مالیاتی کشور هستیم، نیاز است اقداماتی در راستای ارتقای فرهنگ مالیات دهی در کشور ایجاد کنیم. از سوی دیگر، تبیین مصارف مالیات کمک می‌کند که اشتیاق و انگیزه را در مالیات دهندگان افزایش دهیم.  

هیئت وزیران در آخرین اقدام مالیاتی به تصویب مصوبه‌ای مبادرت کرده است که بر اساس آن مالیات دهندگان می‌توانند در چارچوب تبصره ماده ۱۰۰ مشخص کنند که مالیات پرداختی آنها در چه پروژه‌ای هزینه شود.

این اقدام اگر چه کمی پیچیده به نظر می‌رسد و نیاز به برنامه ریزی‌های دقیق دارد، اما در ایجاد انگیزه برای پرداخت مالیات موثر است.  

به عقیده بسیاری از کارشناسان، دولت سیزدهم با اقداماتی همچون تصویب مصوبه مورد بحث و تبیین مصارف مالیات نشان داد که دغدغه بهبود فضای مالیاتی کشور را دارد. این سیاست ها باید در دولت بعدی ادامه یابد و اقدامات جدی در راستای دریافت مالیات حقه از همگان و به کار انداختن آنها در راستای ارائه خدمات به مردم در دستور کار باشد.  

شواهد نشان می دهد که دولت سیزدهم اقدامات بنیادی و ریل گذاری‌های اولیه را برای اصلاح نظام مالیاتی کشور انجام داده است. باید روند‌های پیش بینی شده با دقت اجرایی شود تا زمینه برای استفاده از درآمد‌های مالیاتی در پروژه های توسعه‌ای کشور به وجود آید.  

 سیاوش غیبی  پور، کارشناس امور مالیاتی  با اشاره به این موضوع که مالیات دهندگان معمولاً یک سری تعلق خاطر دارند و ترجیح می دهند مالیات پرداختی  آنها در این زمینه‌ها هزینه شود، تصریح کرد: یکی از تعلق خاطر‌های مالیات دهندگان منطقه‌ای است. به این ترتیب، آنان ترجیح می‌دهند مبالغ پرداختی آنها در منطقه، شهر، دانشگاه، مدرسه و اماکن ورزشی محل زندگی خودشان مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: برخی تعلق خاطر صنفی دارند، آنها ترجیح می‌دهند دانشگاه خودشان و یا بخش‌های بهداشت و درمان و یا آموزشی که به آن تعلق دارند، مرمت شود. برخی مالیات دهندگان از تعلق خاطر‌های عمومی برخوردارند و به لحاظ مذهبی تمایل دارند حتی مبالغ بالاتری بدهند و در کار‌های خیر مشارکت داشته باشند.

وی افزود: برخی از مالیات دهندگان پروژه خاصی را می‌شناسند و می‌دانند چه اثرگذاری مثبتی در کشور خواهد داشت. آن ها ترجیح می‌دهند، مبالغ پرداختی آنها در این زمینه خاص به کار گرفته شود.  

این کارشناس امور مالیاتی خاطرنشان کرد: مصوبه هیئت وزیران به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های مالیاتی در زمینه مشارکت مردم در توسعه کشور است که این امکان را فراهم کرده تا مودیان مالیاتی مشمول تبصره ماده ۱۰۰ از این پس محل هزینه کرد مالیات پرداختی را مشخص کنند. این امر به آنان انگیزه می دهد که در مالیات دهی با رضایت بیشتری مشارکت داشته باشند.  

غیبی پور گفت: حکمرانی مالیاتی مردم و تعیین محل هزینه کرد درآمد‌های مالیاتی کشور به ویژه برای بدهکاران بزرگ مالیاتی انگیزه ای ایجاد می کند که به مالیات دهی بپردازند. این مصوبه باعث می شود که سرعت وصول مالیات افزایش یابد و آن شخص نظارتی بر محل هزینه کرد مالیات ها و پیشرفت پروژه مورد نظر داشته باشد. حتی امکان پیوستگی در این امر نیز وجود دارد و مالیات دهنده می تواند در دوره های بعدی نیز مالیات پرداختی آنها را به سمت این پروژه سوق دهد.  

برچسب ها: مالیات ، نرخ مالیات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.