سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عطوان: مصر و قطر از تله‌ای به نام «مذاکره» خارج شوند

تحلیلگر جهان عرب میزبانی مصر و قطر از مذاکرات آتش‌بس غزه را مورد انتقاد قرار داد و این اقدام آمریکا و اسرائیل را تله‌ای برای خریدن وقت عنوان کرد.

به گزارش رای الیوم، عبدالباری عطوان در سرمقاله امروز این روزنامه خطاب به میانجی‌های عرب نوشت: اگر واقعاً عرب هستید، این «مذاکرات مسخره» را متوقف کنید و در‌های خود را به روی مسئولان اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل که در این مذاکرات شرکت می‌کنند ببندید. عبدالباری عطوان افزود: از روز اول شروع مذاکرات برای دستیابی به توافق برای توقف جنگ در نوار غزه، اعتقاد راسخ داشتم که این یک «تله» است که هدف اصلی آن خرید زمان، جاسوسی از مکان‌های مقاومت و رهبران آن و جست و جوی مخفیانه برای رسیدن به محل اسیران اسرائیلی با هدف آزادی آن‌ها بود. در این مذاکرات از میانجی‌های عرب در قاهره و دوحه به عنوان کارت فشار و ارعاب رهبران گردان‌های قسام، گردان‌های قدس و دیگر جناح‌های مقاومت استفاده شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، هرگز به دنبال آتش بس و حتی خروج از نوار غزه یا آزادی اسرا نیست، به همین دلیل است که حتی یک قطره اشک هم برای قتل اسرای اسرائیلی توسط سربازان اسرائیلی در نوار غزه نریخت. وی از تمام ابزار‌های نسل کشی و پاکسازی قومی برای دستیابی به اهداف خود برای از بین بردن کامل دو جنبش جهاد اسلامی و اشغال مجدد نوار غزه پس از آوارگی دو میلیون نفر از مردم آن و تصرف ثروت «گاز» و موقعیت راهبردی و گردشگری آن استفاده کرد. 

عطوان افزود: ایالات متحده که از این مذاکرات حمایت می‌کند و از آن برای دستیابی به اهداف اسرائیل از طریق میانجیگران عرب (متحدانش) استفاده می‌کند، یک شریک مستقیم است، نه یک حامی «صادق» مذاکرات. آمریکا هرگز برای وادار کردن نتانیاهو برای توققف جنگ به وی فشار وارد نکرده است. همه تهدید‌های آمریکا برای تعلیق ارسال تجهیزات نظامی، بمب‌های غول پیکر و موشک‌های دقیق به دولت اشغالگر، دروغ بود و به منزله پاشیدن خاکستر به چشم‌ها و البته چشم اعراب بود. 

میانجی‌های عرب در این توطئه شرکت می‌کنند و برای پوشش دروغ‌ها و نقشه‌های توطئه‌آمیز آن برای حمایت از جنگ نسل‌کشی و پاک‌سازی قومی، نقاب فراهم می‌کنند؛ وگرنه دلیل میزبانی میانجی‌ها از این مذاکرات که همه شرکت‌کنندگان در آن از رهبران سرویس‌های اطلاعاتی کشتار در پایتخت‌های خود طی مدت ۹ ماه از جنگ بودند چیست؟ این درحالی است که تعداد شهدا در نوار غزه همچنان در حال افزایش است و به گفته مجله لانست انگلیسی تعداد شهدا به بیش از ۱۸۶ هزار نفر رسیده است. این مجله به مستقل بودن و دقت تحقیقاتش معروف است؛ به ویژه زمانی که ائتلاف آمریکایی- انگلیسی در جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ را به چالش کشید و تأیید کرد که تعداد شهدای عراق از یک میلیون شهید فراتر رفته است که بیشتر آن‌ها زن و کودک بودند. اسرائیل در حال حاضر یک جنگ قحطی علیه دو میلیون نفر در نوار غزه به راه انداخته است و کارشناسان بین المللی سازمان ملل امروز زنگ خطر را به صدا در آوردند و اعلام کردند که این حمله برای نابودی بی رحمانه زندگی کودکان و غیرنظامیان آغاز شده است. این درحالی است که ما یک کلمه از میانجیگران در دوحه و قاهره علیه این حمله نشنیدیم حتی آن‌ها در‌های پایتخت‌های خود را به روی هیئت‌های اسرائیلی و آمریکایی نبستند که برای شروع سلسله دروغ و فریبکاری خود به نام مذاکره در حال ورود به این پایتخت‌ها هستند. 

عطوان افزود: ما نمی‌خواهیم مصر یا قطر نیرو‌ها و جنگنده‌های خود را به نوار غزه بفرستند تا ۷ گذرگاه بسته را باز کنند و یا به زور اسلحه به داخل نواز غزه کمک وارد کنند. ما فقط از آن‌ها می‌خواهیم از این تله‌ای که اسمش مذاکرات است خارج شوند. اگر هدف از این مذاکرات، پوششی برای ادامه این جنگ ویرانگراست، پس پایتخت‌های عربی باید از میزبانی این مذاکرات دست بردارند و در‌های خود را به روی هیئت آمریکایی و اسرائیلی ببندند. این ضعیف‌ترین ایمان و کوتاه‌ترین راه برای خدمت به شهدای زنده در نوار غزه و توقف این مذاکرات مسخره است. 

خدا را شاکریم که رهبران مقاومت در غزه قوی و شریف و هوشمند هستند و دشمن خود را به خوبی می‌شناسند. به این حامی مذاکرات "آمریکا" که همدست اسرائیل است اعتماد نمی‌کنند و حاضر نیستند حتی یک میلیمتر از شروط خود کوتاه بیایند و در عین حال همزمان به مقاومت ادامه می‌دهد و آنچنان خسارات جانی و مادی به این دشمن وارد می‌کنند که شکار تانک‌های مرکاوا آسانتر از شکار پرندگان شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.