سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش فرآیند تولید دارو از ۲۰ به زیر ۵ سال به کمک هوش مصنوعی

دبیر شورای راهبری هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی علاوه بر پیشبرد دیگر حوزه ها، فرآیند‌های تولید دارو را از بیست به زیر ۵ سال در کشور‌ها کاهش می‌دهد.

محمدسعید سرافراز٬ دبیر شورای راهبری هوش مصنوعی در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به آغاز به کار سازمان ملی هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی به دنبال این است که بتواند قابلیت ذهنی انسان را ماشین‌ها (نرم افزار‌ها و ماشین‌های کامپیوتری) پیاده کنند و انجام دهند. ما در یک عصر صنعتی تلاش کردیم که ماشین‌ها بتوانند قابلیت‌های فیزیکی انسان‌ها را تقویت کرده و به صورت قوی و بدون دخالت دست انسان عملی کنند. 

او افزود: امروزه هوش مصنوعی با دیدن، شنیدن و ایجاد محتوا می‌تواند به راحتی اشیاء را تشخیص دهد و با خواندن کتاب‌ها و قرار دادن آن ها کنار یکدیگر محتوا تولید کنند. یک هدفگذاری در حوزه هوش مصنوعی در کشور مد نظر قرار گرفته شده که در آبان ۱۴۰۰ باتوجه به سخنان مقام معظم رهبری چشم اندازی برای کشور قرار دادند که باید در بین ۱۰ قدرت دنیا در این حوزه حاضر شویم؛ اما در حال حاضر ایران رتبه ۱۷ را در این حوزه دارد.

دبیر شورای راهبری هوش مصنوعی بیان کرد: در حوزه‌های کاربردی ایران به خوبی نتوانسته خود را نشان دهد و رتبه ۴۰ و ۵۰ و در برخی شاخص‌ها رتبه ۹۰ را به خود اختصاص داده است. در حوزه نیروی انسانی مستعد، تحصیل کرده و با قابلیت پژوهش و توسعه فناوری جزء بهترین کشور‌ها هستیم، اما برای رسیدن به ۱۰ کشور برتر نیاز به یک برنامه منسجم است.

او اظهار کرد: از آبان ۱۴۰۰ دو گام مهم در این حوزه برداشته شد که یکی از آن ها تدوین سند ملی هوش مصنوعی بود که یک نقشه راه کلان برای رسیدن به قله ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی است و دیگری ساختاری سازوکار‌هایی است که باید در این حوزه به آن ها توجه ویژه شود. 

سر افراز ادامه داد: در اسفند ۱۴۰۲ مرکز ملی هوش مصنوعی توسط رئیس‌جمهور شهید پایه گذاری شد و بعد از این که سازوکار قانونی تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی در خرداد ۱۴۰۳ توسط شورای انقلاب فرهنگی مصوب شد؛ سازمان ملی هوش مصنوعی به صورت رسمی در کشور آغاز به کار کرد.

محمدرضا معبودیان٬ رئیس کمیسیون هوش مصنوعی سازمان نصر تهران گفت: ما در کمیسیون صحبت‌های فراوانی در جهت گسترش استفاده از هوش مصنوعی در حکمرانی و امور جاری کشور و صنعت داشته ایم. در اولین جلسه فراکسیون هوش مصنوعی در مجلس٬ ما یک نهاد سیاستگذار٬‌ تنطیم گر و تضمین گر که استفاده شایانی را از بخش خصوصی داشته باشد٬ مطرح کردیم. برای پیشبرد گسترش بازار نیاز به یک متولی قدرتمند در حوزه هوش مصنوعی در کشور داریم. 

او افزود: ما هم در حوزه زیرساخت و هم در حوزه تولید دادگان ملی و صنعت چالش‌های فراوانی داریم که امید داریم به کمک سازمان ملی هوش مصنوعی استفاده کرده و چالش‌ها را پشت سر بگذاریم. در حال حاضر در کشور یک نگاه امنیتی به حوزه تولید دادگان وجود دارد که از این جهت انتشار اطلاعات گمنام سازی شده هم به سختی انجام می‌شود. 

 رئیس کمیسیون هوش مصنوعی سازمان نصر تهران  بیان کرد: چند نگاه در حوزه هوش مصنوعی وجود دارد که نگاه اول حکمرانی با هوش مصنوعی و دیگری حکمرانی بر هوش مصنوعی بوده و نگاه آخر حکمرانی برای هوش مصنوعی است که سازمان ملی هوش مصنوعی می‌تواند این سه گانه را همزمان جلو ببرد. درباره حکمرانی بر هوش مصنوعی شاید در بدنه مجلس و سازمان‌های تنظیم گر به آن پرداخته می‌شود. حکمرانی با هوش مصنوعی که تقویت کننده حکمرانی بوده مراد اصلی ما است. برای پیشرفت هوش مصنوعی باید به ۳ گانه حکمرانی در آن توجه شود. 

دبیر شورای راهبری هوش مصنوعی تصریح کرد: نگاه توسعه‌ای به هوش مصنوعی و سازمان آن از مقوله‌های اصلی و مهم ما خواهد بود. هوش مصنوعی فرآیند‌های تولید دارو را از بیست به زیر ۵ سال در کشور‌ها کاهش می‌دهد. در حوزه تولید محتوا بسیاری از متن، عکس و فیلم‌هایی که امروزه تولید می‌شوند قابلیت این را دارند که به کمک هوش مصنوعی باز تولید شوند. در حوزه انیمیشن هزینه تولید به ۱۰ درصد هزینه فعلی می‌رسد و در حوزه ترافیک و شهری بسیار کمک کننده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.