سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نتایج یک مطالعه جدید منتشر شد؛

از هر ۱۰۰۰۰ کهکشان تنها ۴ کهکشان ممکن است میزبان بیگانگان هوشمند باشند

نتایج یک مطالعه نشان داده است که از هر ۱۰۰۰۰ کهکشان تنها ۴ کهکشان ممکن است میزبان بیگانگان هوشمند باشند.

اگر سیاره‌ اصلی موجودات فضایی دارای تکتونیک صفحه‌ای نباشد، حیات بیگانه‌ای که قادر به برقراری ارتباط در فضای بین‌ستاره‌ای است، احتمالا قادر به تکامل نباشد، چه رسد به مقدار مناسب آب و خشکی؛ زیرا برای تکامل حیات پیچیده، تکتونیک صفحه‌ای کاملا ضروری است.

رابرت استرن از دانشگاه تگزاس در دالاس و تاراس گریا از ETH زوریخ در سوئیس، گفت: مقدار ۰.۰۰۰۴ برای یافتن حیات بیگانه هوشمند به این معنی است که ممکن است حداقل ۴ تمدن برای هر ۱۰۰۰۰ کهکشان وجود داشته باشد.

این دو دانشمند افزودند: روی زمین، حیات چند سلولی پیچیده در دوره‌ای به نام انفجار کامبرین در ۵۳۹ میلیون سال پیش ظاهر شده است.

تکتونیک صفحه‌ای فرآیند صفحات قاره‌ای را توصیف می‌کند که بر روی یک لایه مذاب شناور می‌شوند، روی یکدیگر می‌لغزند و مناطقی از کوه‌ها، دره‌های شکافی و آتشفشان‌ها و همچنین زلزله‌ها را به وجود می‌آورند.

تغییر تکتونیک صفحه در پلیوسن تنها پس از سرد شدن لیتوسفر به حدی رخ داد که متراکم و قوی شود تا بتواند فرورانش کند.

فشار‌های محیطی که توسط تکتونیک‌های صفحه‌ای امروزی بر روی بیوسفر وارد می‌شود، ممکن است کمی بیش از نیم میلیارد سال پیش باعث تکامل حیات پیچیده شده باشد، به گونه‌ای که حیات ناگهان خود را در محیطی یافت که مجبور بود با آن سازگار شود یا بمیرد و فشار تکاملی ایجاد کند که باعث تکامل انواع حیاتی شد که در اقیانوس‌ها و در زمین‌های خشک مرتبط با صفحات قاره‌ای وجود داشت.

گریا گفت: همزیستی طولانی‌مدت بین اقیانوس‌ها و خشکی‌ها برای دستیابی به حیات هوشمند و تمدن‌های فناورانه در نتیجه تکامل بیولوژیکی حیاتی به نظر می‌رسد.

وی افزود:، اما وجود قاره‌ها و اقیانوس‌ها به خودی خود کافی نیست، زیرا تکامل حیات بسیار کند است و برای شتاب بخشیدن به آن نیاز به تکتونیک صفحه‌ای وجود دارد.

با این حال، یک مشکل وجود دارد: زمین تنها سیاره در منظومه شمسی است که دارای تکتونیک صفحه‌ای است. علاوه بر این، مدل‌ها نشان می‌دهند که تکتونیک صفحه‌ای ممکن است نادر باشد، به‌ویژه در کلاسی از سیارات فراخورشیدی که به عنوان ابرزمین‌ها شناخته می‌شوند، جایی که پیکربندی گوشته راکد است. 

علاوه بر نیاز به تکتونیک صفحه، اقیانوس‌ها و قاره‌ها نیز مورد نیاز هستند، زیرا مدل‌های تشکیل سیاره نشان می‌دهد که سیاره‌هایی که کاملاً توسط اقیانوس‌هایی با عمق ده‌ها مایل پوشیده شده‌اند، مانند جهان‌های بیابانی بدون آب. می‌توانند رایج باشند.

اگر سیاراتی با صفحات تکتونیکی و همچنین مقدار مناسب آب و خشکی، نادر باشند، ممکن است حیات فناوری، ارتباطی و بیگانه نیز نادر باشد.

منبع: الیوم السابع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۷:۰۶ ۲۰ تير ۱۴۰۳
اگه اینجوری باشه پس کائنات پر از انسانه
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۹ تير ۱۴۰۳
هوشمند ؟؟؟