سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازنمایی چهره اقوام ایرانی در سریال‌های فاخر رسانه ملی

معاون امور استان‌های صداوسیما گفت: سریال‌های استانی می‌توانند علاوه بر گسترش یک فرهنگ اصیل از سراسر ایران، ارتباطات فرهنگی را غنا بخشند.

 حسن عابدینی، معاون امور استان‌های صداوسیما با اشاره به توجه مخاطبان تلویزیون به مجموعه‌های نمایشی گفت: مجموعه‌های تلویزیونی مهم‌ترین بستر برای نمایش ردپای فرهنگ ایرانی هستند و بخش‌هایی از تاریخ ایران که در استان‌ها اتفاق افتاده یا  لوکیشن و محل وقوع آنها استان‌ها بوده، می‌توانند در قاب برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون به نمایش دربیایند.

وی افزود: استان‌ها منبع غنی و بی‌کرانه‌ای از استعداد برای رسانه هستند و می‌توان در عرصه فیلمنامه‌نویسی و طراحی سریال‌ها تا بازیگری و کارگردانی از نیرو‌های خوب و برجسته استان‌ها بهره برد.

معاون امور استان‌ها درباره تولید آثار نمایشی در استان‌ها گفت: رسانه ملی در دوره تحول با تکیه‌ بر نگاه عدالت‌محوری، بر ساخت تولیدات نمایشی در استان‌ها متمرکز شد و بر این باور است که استعداد‌هایی خوب در حوزه نمایشی از جمله بازیگری، کارگردانی و عوامل صحنه در شهرستان‌ها وجود دارد که می‌توان از آنها بهره برد. از این رو سیمای استان‌ها با تلفیق هنرمندان باتجربه و کم‌تجربه‌تر تلاش کرده تا علاوه‌ بر تولید آثار نمایشی، کارگاه انتقال تجربه را برای استعداد‌های استان‌ها نیز فراهم کند.

عابدینی با اشاره به تولید ۱۰ سریال جدید و چندین تله‌ فیلم برای تلویزیون که هر کدام در مراحل مختلفی قرار دارند، اطلاعاتی را ارائه داد و افزود: هم‌اکنون کارگردان‌هایی مانند داریوش یاری، حسین تبریزی و آرش معیریان با این معاونت همکاری دارند.

وی افزود: تاکنون چندین سریال از استا‌ن‌های مختلف همچون «سنجرخان» و «طعم طمع» روی آنتن شبکه‌های سراسری رفته‌اند. مجموعه تلویزیونی «سنجرخان» با همراهی صداوسیمای کردستان به تهیه‌کنندگی حسین جلالی و کارگردانی محمدحسین لطیفی در ۲۵ قسمت تولید شد و زندگی سنجرخان و مجاهدت‌های او در مقابله با استعمار را به تصویر کشید. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این مجموعه بدون شک، توجه ویژه به شخصیت قهرمان مردمان کرد کشورمان بود و نشان داد پرداختن به چهره‌های ناشناخته‌ای که در جای جای این کشور برای استقلال این خاک تلاش کرده، ولی ناشناخته مانده‌اند با استقبال مردم روبه‌رو می‌شود.  

معاون امور استان‌ها در خصوص سریال «طعم طمع» که سال گذشته روی آنتن شبکه یک رفت عنوان کرد: این سریال به عنوان یک کار معمایی به نویسندگی علی‌اکبر محلوجیان و به تهیه‌کنندگی و کارگردانی امیرحسین عنایتی از تولیدات صداوسیمای  اصفهان بود. این سریال تلاش کرد با یک قصه کاملا منطبق بر فرهنگ اصفهانی، هم روایتگر سختی‌های کار و زندگی کشاورزان باشد و هم زیبایی‌های این شهر را به تماشا بگذارد. البته روایت اصلی، بحث بر سر اصالت‌ها بود؛ از یک طرف افرادی می‌خواهند مادر خانواده را مجبور به فروش زمین کنند و از طرف دیگر، مادر خانواده تلاش می‌کند اصالت خود را با حفظ زمین، نگه دارد.

عابدینی با اشاره به سریال «ابر می‌بارد» از تولیدات صداوسیمای گیلان، متذکر شد: همچنین این سریال ۱۸ قسمتی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا معینی با موضوع کرونا و زحمات نیرو‌های درمانی روی آنتن شبکه دو سیما رفت. این سریال فضای کرونایی و شروع همه‌گیری این بیماری در گیلان را روایت کرد و وجه تمایزش با دیگر قصه‌های کرونایی، تمرکز بر زندگی یک پرستار به جای پزشکان بود.

وی در خصوص استقبال مخاطبان از سریال‌های متمرکز بر اقوام و تاریخ ایران گفت: یک نظرسنجی که درباره سریال‌های تلویزیونی در سال گذشته صورت گرفت، نشان داد که حدود ۷۰ درصد مردم معتقدند اگر این مجموعه‌های نمایشی در استان‌ها یا روستا‌ها اتفاق بیفتد آن را دنبال می‌کنند. معاون امور استان‌ها با اشاره به ۱۰ اثر در حال تولید در این معاونت اظهار کرد: سیاست صداوسیما و معاونت امور استان‌ها به این سمت و سو گرایش پیدا کرده که تولیداتش را به بیرون از پایتخت ببرد.

معاون امور استان‌های صداوسیما خاطرنشان کرد: تولید سریال «مستوره اردلان» که بعد از سریال «سنجرخان» در کردستان آغاز شده، در مرحله نگارش فیلمنامه است؛ قهرمانی که اولین زن تاریخ‌نگار دنیاست. در زمانه‌ای که بسیاری بی‌سواد بودند این بانوی کُرد، ۲۰ هزار بیت شعر گفته است. سریال بعدی «مادر سوجان» است که روز‌های پایانی فیلم‌برداری‌اش را می‌گذراند. امیدوارم اول تابستان به آنتن برسد؛ البته هنوز شبکه پخش‌کننده آن مشخص نیست.

 عابدینی در تکمیل صحبت‌هایش تأکید کرد: سریال بعدی «دامون» است که در مازندران تصویربرداری می‌شود. امیدوارم بعد از سریال «مادر سوجان» این مجموعه تلویزیونی هم به پخش برسد. علاوه بر این سریال، مجموعه «شیرعلی‌مردان‌خان» را هم که مراحل تکمیل فیلمنامه و آماده‌سازی تولید را سپری می‌کند، پیش خواهیم برد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.