سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امکان بهره‌مندی دانش‌آموزان از مصوبه تک ماده برای ۴ درس نهایی

دانش‌آموزان براساس شرایطی می‌توانند از مصوبه تک ماده برای ۴ درس نهایی بهره‌مند شوند.

با توجه به اینکه عمده دروس پایه‌های دهم و یازدهم نهایی شده، معاونت آموزش متوسطه پیشنهاد داد تا ۲ عنوان دروس «غیرنهایی» هم «نهایی» منظور شود؛ بدین ترتیب با موافقت کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش، مقرر شد دانش‌آموزان بتوانند جهت فارغ‌التحصیلی، برای ۴ عنوان درس نهایی از این تبصره استفاده کنند؛ بدین ترتیب این امکان فراهم شده تا اگر دانش‌آموز مقطع متوسطه دوم در امتحانات نهایی و پایان ترم نمره قبولی نتوانست کسب کند و به اصطلاح «تجدید» آورد، بتواند از تک ماده یا تبصره استفاده کرده و قبول شود.

طبق این مصوبه جدید که از سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ قابلیت اجرا یافته، دانش‌آموزان از این پس از مزایای این مصوبه بهره‌مند می‌شوند. این در حالیست که بر اساس آیین نامه آموزشی قبلی، در صورتی که دانش‌آموزی دو عنوان درس «نهایی» و دو درس «غیرنهایی» را نمره زیر ۱۰ و بالای ۷ (بین ۷ تا ۱۰) کسب می‌کرد، با شرط داشتن معدل بالای ۱۰ می‌توانست با استفاده از تبصره، فارغ‌التحصیل شود.

البته بهره‌مندی از تک‌ماه یا تبصره مستلزم داشتن «شرایطی» است؛ از جمله اینکه دانش‌آموزان در سرجمع و مجموع سه سال مقطع متوسطه می‌توانند از ۴ تک ماده (استفاده از تک ماده برای ۴ عنوان درس نهایی) استفاده کنند؛ به عبارت دیگر برای استفاده از تک ماده، چه دانش آموز مدرسه روزانه یا بزرگسالان یا از راه دور باشد، اگر نمره سالانه‌اش بالای ۷ (بین ۷ تا ۱۰) و معدل کل وی نیز حداقل ۱۰ باشد، می‌تواند از تک ماده(تبصره) برای 4 درس استفاده کند، حال چه در پایه دهم یا یازدهم یا دوازدهم باشد.

ذکر این نکته هم ضروری است که این بند صرفا برای «فارغ‌التحصیلی» دانش‌آموزان است بنابراین پایه دوازدهمی‌ها و دانش آموزان دوره دوم متوسطه اعم بزرگسالان، از راه دور و داوطلب آزاد، می‌توانند از سال تحصیلی فعلی از این تبصره استفاده کنند.

در عین حال اگر دانش‌آموزی خواستار استفاده از تبصره یا تک ماده نبوده و مایل باشد در امتحانات شهریور شرکت و نمره‌اش را ارتقاء دهد، این امکان فراهم است و دانش آموزی فارغ التحصیل شناخته می‌شود که در همه واحدهای درسی دوره دوم متوسطه رشته مربوط، قبول شده باشد و معدل کل وی کمتر از ۱۰ نباشد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.