سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نامه دانشگاهیان آمریکا به ناتو برای ممانعت از عضویت اوکراین

دانشگاهیان آمریکایی نامه‌ای سرگشاده به ناتو ارسال کردند تا از پیوستن اوکراین به این ائتلاف جلوگیری کنند.

در نامه‌ای که به امضای ۶۱ نفر از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مختلف آمریکا به منظور ممانعت از عضویت اوکراین در ناتو رسید، آمده است که نزدیک‌تر کردن اوکراین به وضعیت عضو ناتو تنها می‌تواند اوضاع را بدتر کرده و آن را به میدان تقابل طولانی بین دو قدرت هسته‌ای پیشرو در جهان تبدیل کند.

براساس گزارش آر تی، این دانشگاهیان در نامه خود یادآوری کردند که اگر اوکراین عضو ناتو شود، تفسیر سنتی ماده ۵ منشور ناتو، آمریکا را ملزم می‌کند که مستقیما از طرف کی یف وارد درگیری با روسیه شود.

آنها اعلام کردند که اقدامات مسکو در اوکراین نباید به هیچ وجه در امنیت و رفاه آمریکا چه در حال و چه در آینده تأثیری داشته باشد، به همین دلیل است که واشنگتن نباید به خاطر اوکراین وعده جنگ با روسیه بدهد.

این کارشناسان در نامه خود افزودند: هدف از وجود ناتو دفاع از خاک این ائتلاف و افزایش امنیت اعضای آن است و الحاق اوکراین بر امنیت آمریکا و متحدانش در ناتو تأثیر منفی خواهد گذاشت که خطر بزرگی است.

روزنامه انگلیسی «تلگراف» روز گذشته گزارش داد که ناتو به دلیل گسترش فساد در اوکراین دعوتی برای پیوستن به این ائتلاف در جریان اجلاس سران در واشنگتن نخواهد داد.

این روزنامه به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نوشت که در این اجلاس از اوکراین می‌خواهد پیش از پیشبرد مذاکرات درباره عضویت اوکراین در ائتلاف، گام‌های لازم برای مبارزه با فساد بردارد.

در پایان سپتامبر ۲۰۲۲، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین که مشروعیت او در ماه می‌سال جاری به پایان رسید، اعلام کرد که اوکراین درخواست پیوستن به ناتو را طبق مدل فوری و سریع ارائه خواهد کرد.  با این وجود ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که عضویت کامل اوکراین در این ائتلاف در حالی که در یک درگیری مسلحانه غوطه می‌خورد، غیرممکن است.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه عضویت احتمالی اوکراین در ناتو امنیت روسیه را تهدید می‌کند، تاکید کرد که تهدید پیوستن کی یف به این ائتلاف یکی از دلایل آغاز عملیات نظامی مسکو بوده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.