سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روایت «فارن پالسی» از پیامد‌های ترسناک بازگشت ترامپ برای اروپا

فارن پالسی با اشاره به شعار انتخاباتی ترامپ درباره کاهش حمایت‌های آمریکا از اروپا نسبت به بحران امنیتی این قاره پس از پیروزی احتمالی وی هشدار داد.

«فارن پالسی» در تحلیلی با اشاره به شعار‌های انتخاباتی ترامپ مبنی بر لزوم کاهش حمایت‌های آمریکا از کشور‌های اروپایی، نسبت به بحران امنیتی، سیاسی اروپا پس از پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هشدار داد.

هال برندز در این مقاله عدم تداوم حمایت واشنگتن از اروپا را منجر به بازگشت این قاره به گذشته غیر لیبرال و پر از هرج و مرج خود عنوان کرد.

برندز که استاد روابط جهانی در دانشکده مطالعات بین المللی پیشرفته جان هاپکینز است، پیروزی ترامپ در انتخابات آتی آمریکا را در متزلزل و بحرانی شدن شرایط کشور‌های اروپایی موثر دانسته و نوشت: ترامپ در اولین دوره ریاست جمهوری خود در مورد خروج ایالات متحده از ناتو هشدار داد و این در حالی است که برخی از دستیاران سابق او معتقدند وی ممکن است در صورت راهیابی به کاخ سفید واقعاً این کار را انجام دهد.

این مقاله افزود: یک اروپای پسا آمریکایی (بدون حمایت و همکاری آمریکا) روز به روز مورد توجه و تحلیل بیشتری قرار می‌گیرد. برخی، خوشبینانه امیدوارند که اروپا بتواند به شکوفایی خود حتی با از دست دادن چتر امنیتی ایالات متحده ادامه دهد. در این صورت ایالات متحده ممکن است به امور کشورداری خود بپردازد، اما اروپایی که در ۸۰ سال گذشته ثروتمند، باثبات و (طبق ادعای این رسانه) دموکراتیک شده، باید آماده شود تا به عنوان یک نیروی مستقل در دنیای چند قطبی عمل کند. این در حالی است که رهبران ناتو قرار است هفتاد و پنجمین سالگرد تشکیل آن را در این ماه در واشنگتن جشن بگیرند.

نویسنده این تحلیل با مطرح کردن این گمانه زنی که اروپای پساآمریکایی برای مقابله با تهدیدات رو به روی خود ممکن است به الگو‌های تاریک تر، پرهرج و مرج‌تر و غیرلیبرال گذشته خود بازگردد، نوشت: اروپای کهن برخی از بزرگترین متجاوزان و جاه‌طلب‌ترین ظالمان تاریخ را در خود جای داده بود. جاه‌طلبی‌های امپریالیستی و رقابت‌های داخلی آن درگیری‌هایی را به وجود آورد، که سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داد. مسئله اساسی، جغرافیایی بود که تعداد زیادی از رقبای قدرتمند را در یک فضای واحد محدود می‌کرد. تنها راه بقاء در این محیط هزینه کردن از سوی دیگران بود. این پویایی اروپا را به چرخه‌ای از درگیری‌های فاجعه بار رساند.

در بخشی از این مقاله آمده است: حیاتی‌ترین تعهد امنیتی ایالات متحده از طریق ناتو و استقرار نیروهایش بود که آن را با ثبات کرد. با حفاظت نظامی ایالات متحده از اروپای غربی در برابر شوروی، دشمنان قدیمی دیگر مجبور نبودند از یکدیگر بترسند. کشور‌های اروپای غربی در نهایت توانستند به امنیت دست یابند بدون اینکه آن را از یکدیگر دریغ کنند. این به نوبه خود، رقابت‌های سیاسی و تسلیحاتی که این منطقه را گرفتار کرده بود، کاهش داده و به اعضای آن اجازه داد تا در برابر یک تهدید مشترک قرار بگیرند.

نویسنده با اشاره به همکاری‌های اقتصادی و سیاسی بی سابقه و تغییرات سیاسی جدید در این قاره بعد از حمایت و همکاری ایالات متحده، آن را راه حل منحصر به فرد ایالات متحده برای حل مشکلات اروپا توصیف کرده و افزود: در آن دوران، ایالات متحده به اندازه کافی قدرتمند بود که بتواند از اروپا در برابر دشمنانش محافظت کند و در عین حال به قدری دور بود که هیچ تهدید واقعی برای تسخیر و تابعیت دائمی اروپا ایجاد نمی‌کرد.

در ادامه این تحلیل آمده است: نقش ایالات متحده در اروپا همزمان با مزایای فوق العاده‌ای که برای این کشور به همراه داشت هزینه‌های زیادی نیز تحمیل کرده است. ایالات متحده متعهد شده، حتی در خطر جنگ هسته ای، از کشور‌هایی که هزاران مایل دورتر از آن هستند، دفاع کند. با ارائه کمک‌های خارجی و اجازه دسترسی نامتقارن به بازار وسیع داخلی خود، این قاره را بازسازی کرد و به کشور‌های اروپایی کمک کرد تا سریعتر از خود ایالات متحده رشد کنند. اما امروز، در حالی که عوامل تحریک‌کننده قدیمی همچنان وجود دارند و چالش‌های جدید توجه واشنگتن را به بخش‌های دیگر جهان جلب کرده، بدبینی آمریکا نسبت به اروپا قوی‌تر از همیشه است و می‌توان گفت مظهر این بدبینی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، است.

این تحلیل افزود: ترامپ مدت‌ها از باری که واشنگتن در ناتو به دوش می‌کشد ابراز تاسف کرده است. وی تهدید کرده که به روس‌ها اجازه می‌دهد تا «هر کاری که می‌خواهند» با متحدان اروپایی آمریکا انجام دهند. او آشکارا تنفر خود از اتحادیه اروپا را مطرح کرده و این اتحادیه را نه به عنوان نقطه اوج وحدت قاره، بلکه به عنوان یک رقیب اقتصادی سرسخت برای آمریکا می‌داند. وی به عنوان یک پوپولیست غیرلیبرال، نسبت به ثروت لیبرال دموکراسی در اروپا بی تفاوت است و مکررا این سوال را مطرح می‌کند که چرا آمریکایی‌ها باید از اروپا مراقبت کنند، وقتی "ایک اقیانوس" فاصله میان آمریکا و اروپا وجود دارد؟

منظور ترامپ از شعار «نخست آمریکا» در سیاست خارجی، سیاستی است که سرانجام در آن ایالات متحده تعهدات غیرعادی که از زمان جنگ جهانی دوم بر عهده گرفته است را کنار می‌گذارد. هیچ کس دقیقاً نمی‌داند ترامپ در جایگاه ریاست جمهوری چه می‌تواند انجام دهد. ممکن است خروج کامل از ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) که باعث خشم باقی‌مانده انترناسیونالیست‌های جمهوری‌خواه می‌شود، نباشد. با این حال با توجه به قدرت گرفتن ترامپ و یارانش برای ریاست جمهوری و افزایش تهدید چین برای منافع ایالات متحده زمان آن فرا رسیده است که احتمال پایان واقعی و کامل حمایت آمریکا از اروپا را جدی بگیریم.

برندز نوشت: در یک سناریوی خوش بینانه، اروپا دموکراتیک، منسجم و متحد در برابر دشمنان خود باقی خواهد ماند. با این حال مشکلات مربوط به این طرح نیز به راحتی قابل تشخیص است. وقتی مکرون از ادغام اروپا به عنوان جایگزینی برای رهبری ایالات متحده یاد می‌کند، به نظر می‌رسد فراموش کرده که اروپا دقیقاً به دلیل جو اطمینانی که واشنگتن ارائه کرده، متحد و منسجم بوده است. در نمونه‌های قبلی که ایالات متحده عقب‌نشینی کرد تا به قدرت‌های اروپایی اجازه دهد خودشان کار را جلو ببرند- برای مثال در آغاز جنگ‌های بالکان در اوایل دهه ۱۹۹۰ - نتیجه اغلب هرج و مرج بود نه انسجام استراتژیک.

این مقاله افزود: اروپایی که بتواند امور امنیتی خود را به عهده بگیرد، به شدت مسلح‌تر از امروز خواهد بود. هزینه‌های دفاعی در بسیاری از کشور‌ها باید دو یا سه برابر افزایش یابد. کشور‌های اروپایی روی مرگبارترین تسلیحات جهان – موشک ها، هواپیما‌های تهاجمی، و قابلیت‌های پیشرفته پرتاب قدرت – سرمایه گذاری زیادی خواهند کرد. با از دست دادن چتر هسته‌ای ایالات متحده، کشور‌های خط مقدم در برابر روسیه مانند لهستان - ممکن است به دنبال تولید سلاح‌های هسته‌ای خود باشند.

فارن پالسی در پایان این تحلیل به عنوان نتیجه‌گیری نوشت: در غیاب پوشش امنیتی ایالات متحده، اقدام کشور‌های اروپایی برای توسعه توانایی‌های مورد نیاز خود در راستای رویارویی با تهدیدات، می‌تواند نگرانی‌های زیادی را درباره عدم تعادل نظامی در قاره سبز ایجاد کند. علاقه‌مندان به شعار «نخست آمریکا» ممکن است فکر کنند که ایالات متحده می‌تواند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از تمام مزایای یک اروپای باثبات برخوردار شود. ادعایی که نادرست است. اروپای ضعیف و غیرمنسجم در مقابله با چالش‌های موجود از سوی کشور‌هایی مانند روسیه و چین کار سختی در پیش دارد.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۳
کوهکمری
۱۴:۳۲ ۱۱ تير ۱۴۰۳
ترامپ علاوه از اینکه کمک‌هایش از ناتو دریغ خواهد از اروپا باجگیری خواهد کرد ترامپ براین عقیده است که پول بده حمایت کنم برای هیچ کشوری هم استسنا قائل نمی شود
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۱ تير ۱۴۰۳
فکر نمی‌کنم ترسناک‌تر از پیامد اومدن ترامپ برای ایران باشه