سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استحکام بخشی شکستگی مناره منارجنبان اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت: مناره اثر تاریخی منارجنبان که دچار شکستگی شده بود، اقدامات لازم برای استحکام بخشی آن انجام شد.

 مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت:  مناره ضلع جنوبی منارجنبان اصفهان از مهرماه سال گذشته تا اواخر بهمن‌ماه کاملا مرمت شد و در حال حاضر این بنا دچار مشکلی نیست.


امیر کرم‌زاده افزود: مناره منارجنبان دچار شکستگی شده بود، آجر‌های فرسوده و بندکشی‌هایی که دچار آسیب بود استحکام بخشی شد و مناره به حالت انعطاف‌پذیری خود برگشت.

 منارجنبان بنایی شامل دو مناره است و از معروف‌ترین و بی نظیرترین آثار تاریخی اصفهان است که نه تنها در ایران که در جهان شهره عام و خاص است.

 
این جاذبه در عین سادگی ظاهری، برخلاف دیگر جا‌های دیدنی شهر اصفهان از ویژگی‌های متمایزی برخوردار است که مشاهده آن منجر به حیرت گردشگران می‌شود؛ از همین رو در میان جا‌های گردشگری اصفهان، از آن به عنوان یک جاذبه شگفت انگیز و تعجب آور یاد می‌شود.

 
با وجود لرزش مناره‌ها و کل بنا آن هم در طول چندین قرن، منارجنبان همواره استوار و پا برجا باقی مانده است و در هیچ دوره‌ای با تکان مناره‌ها بنا فرو نریخته است.

 
در توضیح این امر باید به یکی از ویژگی‌های معماری بنا اشاره کرد؛ آن هم ایجاد فضا‌ها و در حقیقت شیار‌های خالی در میان دیواره‌های بنا است که این امکان را فراهم کرده تا در هنگام لرزش بنا فضا برای جا به جایی فراهم باشد و در نتیجه از ریزش آن جلوگیری شود.

 
هرچند استحکام بالای بنای منارجنبان اصفهان همواره مورد تحسین است، اما در اوایل دهه ۱۳۹۰ و در تعطیلات نوروز با توجه به سیل عظیمی از بازدیدکنندگان که برای تماشای حرکت مناره‌ها به این بنا مراجعه کرده بودند، با گذشت زمان در نتیجه لرزش مداوم بنا، بخش‌هایی از آن دچار آسیب شده بود که به همت اداره میراث فرهنگی اصفهان در مراحل مختلفی، مرمت شده است.

منبع: فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.