مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي از پايان عمليات مرمتي استحكام بخشي در جداره شداديه شهرستان مراغه خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدي اظهار داشت: قدمت جداره شداديه مراغه به اواخر دوره قاجار مي رسد كه كاربري خدماتي و كاري داشته است.

محمدي با بيان اينكه بنا در دوره دوم پهلوي به عنوان بانك نيز استفاده شده است، تصريح كرد: اثر دچار آسيب هاي جدي در طول زمان شده و بخش عمده اي از اتاق هاي پشتي آن فرو ريخته است.

وي پلان بنا را در مرحله خوانا كردن دقيق خواند و با اشاره به تخريب و فرسوده شدن ديوارها، افزود: بنا داراي يك كريدور، اتاق هاي حجره اي و حمامي در پشت ساختمان بوده كه اكنون فرو ريخته است.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان جداره شداديه را بنايي با نماي سنگي و ديوارهايي از خشت خام توصيف كرد و گفت: مرمت گران با تميزكاري نماي بنا، پوسيدگي هاي آن را از بين برده اند.

محمدي با بيان اينكه عمليات استحكام بخشي خطر ريزش و افزايش تخريب را از اين اثر دور كرده است، افزود: ضلع شرقي كه فرو ريخته بود با خرپا پوشيده و داخل بنا شمع كوبي شده است.

وي تشريح كرد: ايزولاسيون بخش هاي غربي و شمال غربي، ايزوله پشت بام، مرمت ورودي و تعويض و مرمت درب و پنجره ها از ديگر اقدامات مرمتي انجام گرفته در جداره شداديه به شمار مي رود.

محمدي با تاكيد بر اينكه جداره شداديه نيازمند مرمت و بازنگري هاي كلي است، از اجرا و تداوم عمليات مرمتي اين اثر در آينده اي نزديك خبر داد. /س

برچسب ها: پایان ، مرمت ، استحکام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.