سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۳۴ هزار و ۵۰۰ راس دام سبک در بوکان علیه تب‌مالت مایه‌کوبی شدند

رئیس شبکه دامپزشکی بوکان گفت: ۳۴ هزار و ۵۰۰ راس دام سبک بره و بزغاله علیه بیماری تب‌مالت (بروسلوز) در این شهرستان مایه‌کوبی شدند.

اسماعیل محمدیان رئیس شبکه دامپزشکی بوکان گفت: ۳۴ هزار و ۵۰۰ راس دام سبک در بوکان علیه تب‌مالت مایه‌کوبی شدند که این طرح با همکاری پنج تیم دامپزشکی در این شهرستان و به صورت رایگان در واحد‌های صنعتی پرورش دام سبک و واحد‌های سنتی روستایی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه دام‌های نر شامل این طرح نمی‌شوند، اضافه کرد: در این طرح جمعیت بره و بزغاله ماده واجد شرایط، مایه‌کوبی شدند و این مایه‌کوبی، دام را به صورت مادام‌العمر از بیماری بروسلوز (تب‌مالت) مصون نگه می‌دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی بوکان در ادامه گفت: در این طرح هر واحد دامداری باید با یک سرسوزن انجام و در صورت مشهود بودن هر نوع بیماری در هر دام، سرسوزن پس از مایه‌کوبی عوض می‌شد.

وی اظهار کرد: بیماری بروسلوز بیماری مهم مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام است که از ۲ جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی هزینه‌های فراوانی برای کشور و دامداران وارد می‌کند.

وی اضافه کرد: بیماری تب‌مالت یا بروسلوز که در حیوانات به نام سقط جنین واگیر مرسوم است و یکی از بیماری‌هایی عفونی قابل انتقال بین انسان و حیوان بوده و اگر دام‌های مبتلا از گله حذف نشوند، باعث انتشار بیماری و کاهش تولید شیر می‌شود.

در شهرستان بوکان بیش از ۱۶۰ هزار راس دام سبک و ۲۲ هزار راس دام سبک وجود دارد.

بوکان در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.