سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیشنهاد جالب اختر زیست شناسان برای کشف تمدن‌های فرازمینی

اختر زیست شناسان پیشنهاد کرده‌اند که تمدن‌های فرازمینی از طریق گاز‌های گلخانه‌ای جستجو شود.

یک تیم بین المللی از اختر زیست شناسان و ستاره شناسان به این نتیجه رسیده اند که تشخیص تمدن‌های فرازمینی با جستجوی وجود گاز‌های گلخانه‌ای آسان‌تر خواهد بود.گاز‌هایی مانند هگزا فلوراید گوگرد و تترا فلوراید کربن که در محیط‌های طبیعی در جو سیارات فراخورشیدی دور یافت نمی‌شوند. این پیشنهاد در بیانیه‌ای توسط سرویس مطبوعاتی دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید منتشر شده است.

ادوارد شویترمن، استادیار دانشگاه کالیفرنیا، توضیح داد: حتی اگر به ازای هر میلیون مولکول دیگر، تنها یک مولکول از این گاز‌ها در جو سیاره‌ای شبیه زمین وجود داشته باشد، تشخیص آنها با استفاده از ابزار و ادوات ممکن است. دستگاه‌هایی که در حال حاضر در دسترس ما هستند، گاز‌های گلخانه‌ای هستند.

دانشمندان در حین مطالعه علائم احتمالی که حاکی از حضور حیات انسانی در سطح سیارات دور از ما است به چنین نتیجه‌ای رسیدند. دانشمندان تصور می‌کنند که مولکول‌های مختلفی که در طبیعت به مقدار زیاد وجود ندارند، می‌توانند نقش نشانه‌ها و شاخص‌ها را ایفا کنند.

اخترشناسان و اختر زیست شناسان به این نتیجه رسیده اند که یکی از قابل اطمینان‌ترین شاخص‌های وجود تمدن‌های فرازمینی، اثرات وجود انواع خاصی از گاز‌های گلخانه‌ای در جو سیارات فراخورشیدی است. در میان آنها ترکیبات مختلفی وجود دارد: فلوئور و کربن، و همچنین فلوئور، گوگرد، فلوئور و نیتروژن. همه این مواد به لایه اوزون آسیب نمی‌رسانند، اما در عین حال از نظر نیروی اثر گلخانه ای، هزاران برابر قوی‌تر از دی اکسید کربن هستند.

دانشمندان فرض کردند چنین ترکیباتی می‌توانند توسط تمدن‌های فرازمینی بسیار پیشرفته برای بازسازی سیارات یا سیارات مستعمره‌شان مورد استفاده قرار گیرند، با توجه به اینکه بسیاری از مشابه‌های زمین که در سال‌های اخیر با استفاده از تلسکوپ‌های زمینی و مداری کشف شده‌اند، دمای نسبتاً پایین و آب‌وهوای مشابهی با مریخ دارند. بر این اساس، افزودن مقادیر کمی از گاز‌های گلخانه‌ای پایدار، شرایط زندگی در این دنیا‌ها را راحت‌تر می‌کند.

همانطور که محاسبات دانشمندان نشان داده است، حتی غلظت‌های بسیار کمی از این مولکول ها، که از یک قسمت در میلیون تجاوز نمی‌کند، می‌توانند در اتمسفر سیارات کوچک زمین مانند با استفاده از تلسکوپ جیمز وب و سایر ابزار‌های رصدی تنها در بیست چرخه رصدی شناسایی شوند.

منبع: تاس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.