سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو شورای اسلامی شهر تهران:

اقدامات قوه قضاییه در رابطه با درختان چیتگر بسیار موثر بوده است

سروری ضمن تقدیر از قوه قضاییه برای ورود به مسئله خشک شدن درختان چیتگر گفت: اقدامات قوه قضاییه در رابطه با درختان چیتگر بسیار موثر بوده است.

بوستان چیتگر یکی از پارک‌های جنگلی تهران است که در غرب پایتخت و در منطقه ۲۲ شهرداری تهران قرار دارد. این بوستان در مسیر باد‌های غربی تهران قرار گرفته سهم بسزایی در تلطیف هوای این کلان‌شهر ایفا می‌کند، خشک شدن و قطع درختان چیتگر در ماه‌های گذشته به یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان و مردم تبدیل شده بود که در ادامه روایتی از ورود دادستانی تهران به این موضوع و تلاش برای رفع علت این اتفاق تلخ را مرور خواهیم کرد.

ورود دادستانی به مسئله خشک شدن درختان بوستان چیتگر

سیزدهم خردادماه ۱۴۰۳ و در پی افزایش نگرانی‌ها در مورد خشک شدن درختان پارک چیتگر دادستان تهران به موضوع ورود و دستوراتی در رابطه با جلوگیری از خشک شدن بیشتر درختان این پارک صادر کرد.

سپس جلسه بررسی علت خشک شدن درختان منطقه چیتگر با حضور دادستان تهران، سرپرست دادسرای ویژه انفال و ثروت‌های طبیعی و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن جلسات دادستانی تهران برگزار شد.

پس از پیگیری‌های ویژه دادستان تهران و انجام اقدامات لازم پروژه آبیاری درختان پارک جنگلی چیتگر، پاک‌سازی آفت درخت‌ها و صدور سند اراضی پارک و بوستان جنگلی چیتگر تحت مالکیت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور پس از ۶۰ سال انجام شد.

همچنین پس از ۱۰ سال حقابه پارک جنگلی چیتگر به این پارک بازگشت.

آغاز روند احیای درختان پارک جنگلی چیتگر با پیگیری‌های ویژه دادستان تهران

در ادامه این اقدامات دادستان تهران در بازدید میدانی از پارک جنگلی چیتگر گفت: پارک چیتگر سال‌ها آبیاری نمی‌شد و با پیگیری‌های صورت گرفته، مسیر لوله و شبکه برای انتقال آب نصب شد و همچنین قنواتی که به این جنگل می‌رسیدند، لایروبی شدند تا قابل استفاده شوند، ناگفته نماند که با آب غیر قابل شرب آبیاری درختان آغاز شده و تا چند روز آینده شاهد آبیاری کامل پارک جنگلی چیتگر هستیم.

وی افزود: یک سری درخت‌های پارک جنگی قطع شده بود و ۸۰۰ کنده در آن‌جا باقی مانده بود که باعث آفت‌زایی می‌شد. به دستگاه مربوطه اعلام شد که طی یک هفته کنده‌ها را خارج کنند و جای آن درختان متناسب کاشته شود. خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده حدود ۱۰۰۰ اصله درخت تاکنون کاشت شده است.

صالحی با اشاره به استقرار یگان‌های حفاظت منابع طبیعی در پارک‌های جنگلی شهر تهران گفت: طی قراداد مشترک با اداره منابع طبیعی و شهرداری، مدیریت اداره پارک‌های تهران به شهرداری واگذار شد. اما نظارت لازم پارک‌های جنگلی صورت نمی‌گرفت، از همین رو دادستانی، اداره منابع طبیعی را ملزم به استقرار یگان حفاظت در تمامی پارک‌های جنگلی تهران کرده که خوشبختانه این امر، هم انجام شده است.

وی افزود: یگان‌های حفاظت از منابع طبیعی در پارک جنگلی چیتگر مستقر شده است، همچنین منابع طبیعی تکلیف دارد، تمام درختان چیتگر که خشک شده‌اند را پس از آبیاری یک ماهه در صورت عدم احیاء آنها را قطع و شهرداری نسبت به کاشت درختان جایگزین بلافاصله اقدام کند. 

تقدیر رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از دادستان تهران برای احیای درختان پارک جنگلی چیتگر

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در واکنش به ورود دادستانی به مسئله خشک شدن درختان چیتگر گفت: جا دارد از دادستانی محترم که ارتباط بسیار تنگاتنگ و میدان مدارانه‌ای با سازمان حفاظت از محیط زیست داشته تشکر کنم در بسیاری موارد خودشان مسائل را پایش می‌کردند و هنگامی که احساس می‌کردند محیط زیست در خطر است به صورت میدانی وارد می‌شدند و از لحاظ قانونی موضوعات را پیگیری کردند.

وی ادامه داد: در استان‌های شرقی و غربی تهران در مواردی با آفت مواجه هستیم و با توجه به سوء مدیریت برخی از گونه‌ها می‌خشنکند که حتما باید حذف گونه‌های خشک و آفت زده انجام شود که این اتفاق رخ می‌دهد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه در مناطق مسکونی دست ساز انسان حتما باید یکسری از گونه‌ها حذف شوند که در بوستان‌های شرق و غرب تهران اتفاق می‌افتد، افزود: هم کنده‌ها از منطقه حذف می‌شود و هم سازمان آب همگام با شهرداری این مسئله را پیگیری می‌کند و پارک‌های ملی نیز قواعد خاص خود را دارند و مرتب پایش می‌شوند و توسط سازمان حفاظت از محیط زیست مدیریت می‌شود.

ورود دستگاه قضا موجب می‌شود تا مجموعه‌های متولی تلاش بیشتری را برای رفع مشکل داشته باشند

پرویز سروری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به این اقدام دادستانی به میزان گفت: بسیار خوشحالیم که قوه قضاییه به اینگونه مسائل ورود پیدا کرده است چراکه ورود دستگاه قضا به این موضوع موجب می‌شود تا مجموعه‌های متولی تلاش بیشتری را برای رفع این مشکل داشته باشند.

وی ضمن اشاره به اینکه مشکل اصلی در رابطه با درختان چتگر به مشکل آب در شهر تهران بر می‎گردد، ادامه داد: از آنجایی که دستگاه‌های متولی مجبورند شرب مردم را در اولویت قرار دهند به همین دلیل مدت‌ها بود که در تامین آب مورد نیاز برای آبیاری درختان چتگر با مشکل مواجه بودیم. اقداماتی بسیار خوبی برای رفع این مشکل با همکاری آبفا شده و سعی بر این است که آب مورد نیاز تامین شود، اما از آنجایی که با کمبود آب مواجه هستیم در زمینه تامین آب چیتگر و برخی از مجموعه‌های جنگلی و بوستانی مشکلاتی داریم و تلاش می‌کنیم با اقداماتی این مشکل را رفع کنیم.

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مورد به میزان گفت: این اقدام قوه قضاییه اقدام بسیار خوبی بوده است و در شورای اسلامی شهر تهران نیز از دادستانی محترم برای ورود به این موضوع تشکر کردم. دادستان تهران از حدود یک ماه گذشته این مسئله را پیگری کرده و بازدید میدانی از این بوستان به تازگی انجام شده، اما اقدامات دستگاه قضا در این از مدت‌ها قبل آغاز شده و بسیار موثر بوده است.

وی ادامه داد: هم مالیکیت بوستان چیتگر حل شده و سند قطعی آن برای اداره منابع طبیعی استان تهران صادر شده و هم مشکل آبیاری درختان و رساندن آب به بوستان چیتگر که متاسفانه در حال خشک شدن بود و طبق سرشماری بیش از ۸ هزارو ۷۰۰ اصله درخت به دلیل عدم آبیاری مناسب و عدم رسیدگی طی چند سال گذشته در این بوستان خشک و بخشی از آن قطع شده، حل شده است، به صورت ویژه از قوه قضاییه و دادستان محترم تهران به‌دلیل ورود به بحث قطع درختان و خشک شدن فضای سبز تشکر می‌کنیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: امیدواریم گزارش‌هایی که در صحن شورای اسلامی شهر تهران و یا توسط مردم مطرح می‌شود با همین حساسیت دنبال شود و اجازه ندهند به ویژه نهاد‌های رسمی، سازمان‌ها دولتی و نهاد‌های عمومی دولتی که در مجموعه‌هایشان درخت دارند و به راحتی درختان را خشک و یا قطع می‌کنند، این اقدام را انجام دهند. شهرداری قدرت برخورد با این نهاد‌ها را ندارد و به همین دلیل درخواست می‌کنیم همان گونه که دستگاه قضا به این مسئله ورود جدی داشته به این مسائل نیز ورود کند تا به حفظ فضای سبز که در کاهش آلودگی هوا و زیبایی شهر نقش بسزایی دارند، امیدوار باشیم.

رفع بسیاری از مشکلات درختان بوستان چیتگر با پیگیری دادستانی تهران

سوده نجفی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به این اقدام گفت: یکی از این موضوعاتی که دادستانی تهران نسبت به آن ورود جدی داشت، خشک شدن درختان بوستان چیتگر بود و با تشکیل کارگروه ویژه و ارائه راهکار‌های جلوگیری از خشک شدن درختان و احیای آنها بسیاری از مشکلات این بوستان رفع شد و امروز بعد از سال‌ها آبیاری درختان بوستان چیتگر با پیگیری دادستانی تهران آغاز شده است.

منبع: میزان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.