سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفر بلینکن به خاورمیانه برای هشتمین بار از زمان آغاز جنگ

وزیر خارجه آمریکا برای پیشبرد آنچه صلح مد نظر این کشور است هفته آینده به خاورمیانه سفر می‌کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ماه نوامبر سال جاری میلادی در حال باید با رقیب جمهوریخواه خود برای باقی ماندن در کاخ سفید به رقابت بپردازد که جنگ غزه بزرگترین آسیب را به وی وارد کرده است. از طرفی، به دلیل لابی قدرتمند صهیونیست در آمریکا، بایدن توان اعمال فشار به تل آویو برای توقف جنگ را ندارد. از سوی دیگر، رای دهندگان مستقل و نیز دموکرات‌های ترقی خواه از بایدن انتظار دارند به روابط ویژه با رژیم صهیونیستی پایان داده و مانع از نسل کشی فلسطینیان شود. 

به گزارش الجزیره، پیرو طرح پیشنهادی بایدن برای پایان منازعه در غزه و استقرار آتش بس در این باریکه، وزارت خارجه آمریکا امروز (جمعه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا قرار است برای پیشبرد طرح صلح در غزه هفته آینده به خاورمیانه سفر کند. 

بر طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، بلینکن که هشتمین سفر خود به خاورمیانه از زمان آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر را انجام خواهد داد، قرار است با سفر به سرزمین‌های اشغالی با مقامات ارشد صهیونیست دیدار و گفتگو کند. 

در ادامه این سفر، وزیر خارجه آمریکا قرار است از دوشنبه تا چهارشنبه، با سفر به کشور‌های عربی نزدیک به واشنگتن در منطقه شامل مصر، اردن، و قطر، پیرامون شرایط جنگ غزه و راهکار‌ها برای پایان بخشیدن به این منازعه با مقامات ارشد آنها دیدار و رایزنی خواهد کرد. 

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: بلینکن در این سفر بر اهمیت پذیرش پیشنهاد بایدن که اکنون بر روی میز است از سوی جنبش حماس تاکید خواهد کرد. وی در این سفر بر سودمندی توافق صلح برای هر دو طرف تاکید کرده و به دنبال کاهش درد و رنج غیرنظامیان در غزه خواهد بود. 

پیشنهادی که آمریکا اکنون بر پذیرش آن از سوی حماس تاکید دارد، تقریبا مشابه پیشنهادی است که ماه گذشته میلادی حماس آن را پذیرفت، اما در نهایت اسراییل از پذیرش آن شانه خالی کرد. مقامات صهیونیست در ابتدا تصور می‌کردند حماس این توافق را نخواهد پذیرفت. به همین دلیل، برای حفظ وجهه خود با آن مخالفت قطعی نکرده و پذیرش آن را منوط به پذیرش حماس کردند. با این حال، پس از پذیرش حماس، مقامات ارشد صهیونیست بر ادامه عملیات در رفح تاکید کردند.

مترجم: ابوالفضل هاشمی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۰۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
آمار هولناک از جنایات اشغالگران پس از «245»روز جنگ/ گوترش به زودی اسرائیل را قاتل کودکان معرفی می‌کند نتانیاهو جنایتکار جنگی است. حمله اسرائیل جنایتکار به نوار غزه، اجرای قانون جنگل بود.