سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سن مصرف دخانیات در کشور کاهش‌یافته است

رئیس گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت زاهدان  با اشاره به اینکه سن مصرف دخانیات در کشور کاهش‌یافته است گفت: این زنگ خطری برای خانواده است که بیشتر مراقب فرزندان خود باشند.

علیرضا شهرکی رئیس گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت زاهدان  بیان کرد: از مضرات استعمال قلیان می‌توان به پیری زودرس پوست، افزایش ریسک ابتلا به سرطان، ریزش مو و بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد.
 
 وی افزود: بیماری‌های ناشی از مصرف قلیان، سرطان ریه و مری بیماری‌های مزمن انسداد ریه، افزایش حملات آسم و ریه، ذات ریه و سرطان دهان، مثانه، معده و مرگ زودرس نوزادان اشاره کرد.
 
 رئیس گروه سلامت محیط و کار تصریح کرد: مصرف قلیان در زنان باردار می‌تواند باعث کاهش وزن نوزاد در هنگام تولد، افزایش یائسگی زودرس، کاهش تراکم استخوان، ناباروری، حاملگی خارج از رحم افزایش مرگ نوزادان شود.
 
 وی با اشاره به اینکه سن مصرف دخانیات در کشور کاهش‌یافته است ادامه داد: این زنگ خطری برای خانواده است که بیشتر مراقب فرزندان خود باشند و اوقات بیشتری را در کنار فرزندان خود سپری کنند.
 
 شهرکی عنوان کرد: خانواده باید در خصوص معضلات دخانیات و استفاده از قلیان که باعث آسیب‌های روحی و اجتماعی زیادی در بین جوانان و نوجوانان می‌شود اطلاع داشته باشند.
 
 وی با اشاره به اینکه یک باور غلط در مورد کم‌ضرر بودن یا بی‌ضرر بودن قلیان به دلیل گذشتن از مسیر آب به وجود آمده است؛ اظهار کرد: آب فقط برای کم‌کردن دمای دود حاصل از زغال گداخته بوده است و به علت مقاومتی که ایجاد می‌کند پک‌زدن و میزان عمق تنفس و حجم ورودی دود به ریه را افزایش می‌دهد.
 
 رئیس گروه سلامت محیط و کار در پایان با بیان اینکه متنوع بودن توتون‌های میوه‌ای استعمال آن در بین جوانان رواج بیشتری دارد؛ گفت: تنباکو میوه‌ای، به دلیل داشتن رطوبت موجود، باعث رشد انواع قارچ‌ها و میکروهای کشنده در آن می‌شود و افزودن الکل، داروهای روان‌بخش یا روان‌گردان به تنباکو میوه‌ای از دیگر خطرات استعمال این قلیان‌های میوه‌ای به شمار می‌رود.

برچسب ها: دخانیات ، علوم پزشکی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.