سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیرمادر حاوی آنتی بادی مفید برای مقابله با عفونت‌ها است

فوق تخصص طب نوزادان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: شیر مادر دارای یکسری آنتی بادی‌ها است که مقاومت بدن را در برابر عفونت‌ها و ویروس‌ها بالا می‌برد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن کودک می‌شود.

عزت خداشناس، با اشاره به اینکه هفته جهانی تغذیه با شیر مادر از سال ۱۹۹۲ میلادی یک تا هفتم اگوست در نظر گرفته شده است که همان ۱۰ تا ۱۶ مرداد ماه است تا خانواده و مردم از مزایای تغذیه با شیر مادر آگاهی یابند، خاطر نشان کرد: شیر مادر در ۶ ماه اول زندگی به تنهایی برای تغذیه نوزاد کافی است و در شش ماه دوم نیز اکثر کالری‌ها و مواد مورد نیاز بدن کودک را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه شیر مادر حاوی ویتامین ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها است، گفت: شیر مادر تمام ترکیبات مورد نیاز برای رشد کودک را داراست علاوه براین تغذیه با شیر مادر این اطمینان را می‌دهد که نوزاد به صورت مطلوب و مناسبی رشد کند و تکامل یابد.

دکتر خداشناس با اشاره به اینکه هضم شیر مادر راحت است، اما تغذیه با شیر مادر خطر ابتلای کودک را به آسم و آلرژی کاهش می‌دهد و در آینده کودک کمتر دچار مشکلات حساسیتی می‌شود، گفت: همچنین نوزادانی که شیر مادر می‌خورند به میزان قابل توجهی کمتر دچار عفونت گوش، بیماری‌های تنفسی، اسهال و استفراغ و سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کودکی که با شیر مادر تغذیه می‌شود اگر مبتلا به بیماری شود، نیاز کمتری به بستری شدن در بیمارستان دارد، اظهار کرد: شیر مادر ارتباط مستقیم با رشد ذهن و میزان ضریب هوشی کودک دارد، به دلیل اینکه ارتباط فیزیکی بین مادر و فرزند و ارتباط چشمی باعث پیوند بیشتر مادر با کودک و احساس امنیت و اطمینان در هر دو می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تغذیه با شیر مادر به جای چاقی بیش از حد، باعث رسیدن نوزاد به وزن صحیح و ایده آل می‌شود، گفت: تغذیه با شیر مادر موجب می‌شود کودک در بزرگسالی کمتر دچار دیابت، چاقی و سرطان‌های خاص شود.

دکتر خداشناس با اشاره به اینکه همچنین، چون طعم شیر مادر در هر روز متفاوت است ذائقه کودک را به سمت پذیرفتن غذا‌ها با طعم‌های متفاوت بیشتر می‌کند تا بعد از شش ماهگی طعم‌های مختلف را بهتر بپذیرد، عنوان کرد: شیر مادر در هر زمان و مکانی آماده و همراه است، از همین رو دغدغه تغذیه کودک کمتر می‌شود.

وی اظهار کرد: علاوه بر فوایدی شیردهی برای کودک و مادر، تماس پوست با پوست و ارتباط نزدیک با کودک باعث ترشح هورمون اکسی توسین در مادر می‌شود که این هورمون باعث جریان یافتن شیر می‌شود، علاوه براین، به هورمون شادی معروف است و به مادر احساس امنیت و شادی می‌دهد و باعث کاهش وزن بعد از زایمان می‌شود.

دکتر خداشناس بیان کرد: شیردهی به نوزاد، خطر ابتلا به فشار خون، سرطان پستان و تخمدان و دیابت را در مادر کاهش می‌دهد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۷ فروردين ۱۴۰۳
لغو شدنش برای ما دانشجویان ورودی سال ۹۸ چه فایده‌ای داره ۴۵ درصدی که از ما زمان کرونا کم شد برمیگرده؟
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۷ فروردين ۱۴۰۳
تا ما دانشجو بودیم مثله راهزنا جیبمون رو میزدن....خوش به حالشون