سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بارش‌ها پهنه آبی تالاب کانی‌برازان مهاباد را به ۶۵۰ هکتار افزایش داد

عضو شرکت تعاونی خدمات گردشگری تالاب کانی‌برازان مهاباد گفت: بارش‌های زمستانی اخیر پهنه آبی پناهگاه حیات وحش این تالاب را از ۴۵۰ هکتار به ۶۵۰ هکتار افزایش داده است.

محسن معارف‌پناه عضو شرکت تعاونی خدمات گردشگری تالاب کانی‌برازان مهاباد گفت: در تابستان امسال در چندین نوبت آبگیری پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد از طریق رهاسازی آب دریاچه سد مهاباد انجام شده و در فصل پاییز وضعیت تالاب از نظر آبی مطلوب بود و در حدود ۴۵۰ هکتار پهنه آبی داشت.

وی اضافه کرد:، اما پس از بارش‌های چند روز اخیر با احیای چشمه‌ها و زهکش‌های پیرامون تالاب، پهنه آبی و همچنین عمق آب افزایش چشمگیری پیدا کرد و اکنون پهنه آبی به بیش از ۶۵۰ هکتار رسیده و این تالاب را برای پذیرایی از پرندگان آبزی و کنارآبزی آماده کرده است.

وی ادامه داد: هم اکنون و طبق سرشماری زمستانی، بیش از ۶۰ هزار بال انواع پرنده آبزی و کنارابزی در این تالاب مشغول استراحت و تغذیه هستند و هر روز بر تعداد گونه‌های این تالاب افزوده می‌شود.

عضو شرکت تعاونی خدمات گردشگری تالاب کانی‌برازان مهاباد افزود: در روز‌های اخیر گونه‌هایی مانند کشیم ساده و کشیم گردن سیاه، اردک تاج‌دار، خروس کولی سینه سیاه و گیلانشاه وارد این تالاب شده اند.

معارف‌پناه ابراز امیدواری کرد در اسفند ماه پرندگان مهاجر که کوچ خود را از مناطق جنوبی به مناطق شمالی آغاز می‌کنند، پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد را به عنوان استراحتگاه انتخاب کنند.

وی همچنین به نقش جوامع محلی پیرامون این تالاب در احیای آن اشاره کرد و گفت: در روز‌های پربارش اخیر، تعدادی از جوانان روستا‌های «قه‌ره‌داغ» و «خوخوره» مهاباد به طور مرتب مسیر‌های ورودی آب به کانی‌برازان را مورد پایش قرار می‌دادند و هر جا مسیر آب مسدود شده بود، آن را رهاسازی می‌کردند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.