غیر از گوگل، که بیش از ۸۱.۷۴ درصد از سهم بازار جستجو را در اختیار دارد، طیف وسیعی از موتورهای جستجوی دیگر نیز وجود دارند. در گزارش پیش رو مروری بر موتورهای جستجوی معروف که بر دنیای آنلاین تسلط دارند، خواهیم داشت.
موتور جستجوی بینگ
بینگ به عنوان جایگزین موتور جستجوی MSN به عنوان پاسخ مایکروسافت به گوگل در سال ۲۰۰۹ راه اندازی شد. در حال حاضر این موتور ۳.۳۸ درصد از سهم بازار جستجو در سراسر جهان و ۷.۷۳ درصد در ایالات متحده را دارد.
اخیراً بینگ پیشرفتهای چشمگیری داشته است، به خصوص با معرفی و توسعه بینگ چت که اخیراً به Copilot تغییر نام داده است و به کاربران امکان میدهد با این موتور جستجو وارد گفت و گو شوند، سؤال بپرسند و پاسخها را در قالب گفت و گو دریافت کنند.
بینگ همچنین به عنوان بخشی از تلاشهای خود برای همگام شدن با گوگل، توسعه زیادی در فضای تبلیغاتی انجام داده است و تعدادی ویژگی را به تبلیغات مایکروسافت اضافه کرده و pubCenter را که همتای Google AdSense است راه اندازی کرده است.
موتور جستجوی بایدو
موتور بایدو که در سال ۲۰۰۰ تأسیس شد، موتور جستجوی غالب در چین است که سهم بازار آن بیش از ۶۶.۵۲ درصد است، در حالی که گوگل ۲.۳۴ درصد و بینگ ۱۳.۴۲ درصد سهم بازار در این کشور را دارند.
یک لحظه مهم در سفر هوش مصنوعی Baidu در WAVE SUMMIT ۲۰۲۳ بود، جایی که پیشرفتهای اساسی در ERNIE Bot، یک مدل زبان بزرگ و پیشرفته با ۱۰۰ میلیون کاربر تا به امروز، اعلام شده است. در حالی که بایدو روزانه ۳.۳ میلیارد جستجو را مشاهده میکند، نفوذ کمی در خارج از چین دارد.
موتور جستجوی Yandex
موتور Yandex ریشه در پروژهای دارد که توسط دو توسعه دهنده روسی برای کمک به طبقه بندی پتنتها در سال ۱۹۹۰ و تحت نظارت Arcadia راه اندازی شد. اصطلاح "Yandex" در سال ۱۹۹۳ پذیرفته شد و مخفف "Yet Another inDEXer" است. دامنه Yandex.ru در سال ۱۹۹۷ راه اندازی شد و در حال حاضر حدود ۶۹.۷۹ ٪ از کل جستجوها در روسیه و ۱.۷۸ ٪ در سطح جهانی را انجام میدهد.
در ۲۷ ژانویه ۲۰۲۳، تقریباً ۴۴ گیگابایت کد منبع Yandex به بیرون درز کرد که نگاهی بیسابقه به عملکرد درونی موتور جستجو، از جمله کل معماری نرمافزار آن ارائه کرده است. این درز داده نه تنها به دلیل اندازه آن مهم بود، بلکه به این دلیل که بیش از ۱۷۸۰۰ فاکتور رتبهبندی مورد استفاده توسط Yandex برای رتبهبندی وبسایتها در نتایج جستجو را نشان داد، اهمیت زیادی داشت.
موتور جستجوی دک دک گوو
اگر در مورد تبلیغات هدفمند ناراحت هستید یا نمیخواهید دادههای جستجوی خود را ذخیره کنید، ممکن است بخواهید DuckDuckGo را امتحان کنید که خود را به عنوان "موتور جستجویی که شما را ردیابی نمیکند" توصیف میکند.
لازم به ذکر است که هنوز تبلیغات در DuckDuckGo وجود دارد، اما آنها تبلیغات شخصی نیستند. با تقریباً ۹۴ میلیون جستجوی مستقیم روزانه، در بازار جستجو در حال افزایش است.
منبع: ارم نیوز