سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کلانتری:

رمز اصلی انقلاب اسلامی، قیامِ لله است

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) گفت: انقلاب اسلامی ایران، سرآمد انقلاب‌های بزرگ دنیا و جامع‌ترین، مردمی‌ترین و مستمرترین انقلاب جهان است.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری در جلسه شصت و دوم از سلسله مباحث «جهاد تبیین» ضمن تبریک فرارسیدن دهه‌ی پرفروغ فجر و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گفت: بعد از فراز و نشیب‌های بسیار، خدا را شاکریم که انقلاب اسلامیِ ملت بزرگ ایران را بحمدالله به چهل و پنجمین سالگرد پیروزی خودش رساند. با ایثار، از جان‌گذشتگی و تلاش‌های طاقت‌فرسای امام و امت، بحمدالله انقلاب اسلامی ملت ایران هر سالی که پیش‌آمده و از عمرش گذشته، با شکوه‌تر، پیروزتر و جهانی‌تر شده است.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی در ادامه به انقلاب‌های بزرگ دنیا اشاره کرد و گفت: در میان انقلاب‌ها و تغییر ساختار‌های نظام‌های سیاسی، پنج انقلاب در دنیا هستند که جزو بزرگترین انقلاب‌ها محسوب می‌شوند. نخستین مورد، انقلاب کبیر فرانسه است که در سال ۱۷۸۹ میلادی رخ داد و منجر به تحولات اساسی شد و کتاب‌های بسیاری نیز پیرامون آن نگاشته شده است. این رخداد، به معنای واقعی کلمه، انقلاب بوده است. انقلاب یعنی آن حرکت بزرگی که ساختارها، زیرساخت‌ها و نظام‌ها را متحول و یک ساختار، نظام و ارزش‌های جدید را جایگزین قبلی می‌کند.

او در ادامه به انقلاب روسیه به عنوان دومین انقلاب بزرگ جهان، اشاره کرد و گفت: مورد بعدی، انقلاب اکتبر روسیه در سال ۱۹۱۷ است؛ که به عنوان یک انقلاب بزرگ مطرح می‌باشد، زیرا به زیر و رو کردن نظام و ساختار‌های سیاسی موجود و به بار نشاندن ساختار‌ها و نظام‌های جدید، منجر گردید. سومین مورد، انقلاب دهقانی چین است که در سال ۱۹۴۹ به وقوع پیوست و ساختار‌ها و ارزش‌های کشور بزرگی مثل چین را تغییر داد.

کلانتری، انقلاب بزرگ بعدی را انقلاب شهری کوبا در سال ۱۹۵۹ عنوان کرد و گفت: هنوز هم آن انقلاب تا حدودی استمرار دارد و آن هم به معنی واقعی کلمه، یک انقلاب بزرگ بوده است و بالاخره پنجمین انقلاب بزرگ دنیا، انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی، یعنی حدود دویست سال بعد از انقلاب کبیر فرانسه است.

او، انقلاب اسلامی ایران را سرآمد انقلاب‌های بزرگ دنیا دانست و گفت: این پنج انقلاب کبیر، نقطه‌های عطف تاریخ جهان محسوب می‌شوند که کل جهان را در یک مقطع زمانی، تحت تاثیر قراردادند. اما در میان این پنج انقلاب بزرگ، انقلاب اسلامی ایران کامل‌ترین، جامع‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب جهان است، و سرآمد انقلاب‌های بزرگ دنیا و به تعبیر برخی از اندیشمندان، مردمی‌ترین انقلاب جهان و پراثرترین انقلاب در عرصه‌ی سیاسی دنیا است و البته به لحاظ استمرار، مستمرترین انقلاب دنیاست که امروز هم این انقلاب استمرار دارد و در عرصه‌های جهانی تاثیرگذاری خودش را روز به روز بیشتر می‌کند.

تولیت حرم مطهر در ادامه به سخنی از امام خمینی (ره) پیرامون انقلاب اشاره کرد و گفت: حضرت امام راحل (ره) که امروز سالروز ورودشان به ایران اسلامی است، می‌فرمایند: «شک نباید کرد که انقلاب اسلامی ایران از همه انقلاب‌ها جدا است؛ هم در پیدایش و هم در کیفیت مبارزه و هم در انگیزه انقلاب و قیام». پیرامون همین سه کلمه دقت کنیم؛ در پیدایش، انقلاب اسلامی ایران در نقطه‌ای انجام شد که هیچ سیاستمداری در دنیا پیش‌بینی وقوع انقلاب را تا روز‌های آخر، در این نقطه‌ی زمین نمی‌کرد. در کیفیت مبارزه، مبارزه‌ی بدون خونریزی، مبارزه‌ی براساس آرمان‌های الهی و البته صد در صد مردمی و نه حزبی. این مبارزه فراتر از احزاب سیاسی و گروه‌هایی بود که در تاریخ کشور ما حضورداشتند؛ و در مورد انگیزه‌ی انقلاب و قیام، انگیزه هم یک انگیزه‌ی ویژه‌ای بود که در دنیا اصلا نمونه ندارد، یعنی حاکمیت اسلام ناب در این نقطه‌ی حساس جهان و براساس قیام لله.

او تصریح کرد: رمز اصلی انقلاب اسلامی، قیام لله است. یعنی هم آن رهبر و مقتدای انقلاب اسلامی و هم انقلابیون ناب و از جان گذشته، فقط قیام لله مدنظرشان بود، و نه قیام برای نان، قیام برای مسکن و یا برای پست و مقام. اصلا این حرف‌ها در انگیزه‌ی اصلی انقلاب اسلامی وجود خارجی نداشته است. 

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی در ادامه به شش ویژگی ممتاز انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: اولین ویژگی انقلاب اسلامی این است که برخاسته از اسلام اصیل است. این همان ویژگی اصلی است که هیچ کدام از سیاستمداران و اندیشمندان فضای سیاسی دنیا، آن را هیچ وقت مد نظر نداشتند تا انقلاب به پیروزی رسید. بسیاری از سیاستمداران و سیاست‌بازان غربی، بار‌ها و بار‌ها این موضوع را اعتراف کردند و گفتند ما از همان نقطه‌ای ضربه خوردیم که هیچوقت روی آن حساب باز نکرده بودیم. در سال ۱۳۵۷ یا همان سال ۱۹۷۹ میلادی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، در آن تاریخ، راجع به دین، دو جریان بزرگ در دنیای آن زمان حضور داشت. یکی جریان مارکسیسم و دیگری جریان لیبرالیسم. هر دو جریان، مادی بودند و البته در حوزه‌هایی با هم اختلاف نظر داشتند. مارکسیسم دین را افیون توده‌ها می‌دانست و با صدای بلند اعلام می‌کرد و لیبرالیسم هم معتقد بود که دین دیگر به تاریخ پیوسته و پرونده آن بسته شده است و دیگر جهان، جهان دین و جهان وحی نیست. در یک چنین فضایی، یک انقلاب بزرگ جهانی بر مبنای دین الهی شکل می‌گیرد. متفکران غربی و شرقی می‌گویند از همان جایی که ما فکرش را نمی‌کردیم، انقلاب از همان جا آغاز شد. این را خیلی از نویسنده‌های آمریکایی هم مطرح کردند. ویلیام سالیوان، آخرین سفیر آمریکا در ایران در خاطراتش این را ذکر می‌کند. دیگران هم ذکر می‌کنند که این انقلاب از جایی سرچشمه گرفت که نه CIA هیچ وقت دنبال آن رفته بود، چون کاری هم می‌دانست که نمی‌تواند بکند و نه سایر سازمان‌های جاسوسی دنیا، هیچکس فکرش را نمی‌کرد انقلاب از همین‌جا، یعنی از اسلام ناب و اصیل، برخاسته شود.

او، دومین ویژگی انقلاب اسلامی را برخورداری از رهبر الهی دانست و گفت: فرهنگ امت با امام، فرهنگ قرآن کریم است، این فرهنگی است که اسلام ناب، بار‌ها و بار‌ها آن را متذکر شده است، به ویژه در تفکر ناب شیعه، نقش امام، نقش رهبری الهی، نقش، ولی معصوم الهی، خیلی برجسته‌است. آن ولایتی که به ولایت اهل‌بیت (ع) منتهی و از طریق آن اعاظم به ولایت الله متصل می‌شود. امام محمدباقر علیه السلام می‌فرمایند: «ولا تصل ولایة الى الله إلا بهم»، هیچ ولایتی جز به وسیله آن‌ها یعنی اهل‌بیت علیهم السلام، به خدا نمی‌رسد. این انقلاب بر اساس همین سخن دقیق این امام همام، مسیر خودش را طی کرده و امروز هم همین ادامه دارد.

کلانتری سومین ویژگی انقلاب اسلامی را مردمی بودن به معنای واقعی کلمه دانست و گفت: حقیقتا مردمی بودن به این شکل که در انقلاب اسلامی ایران رخ داده در هیچ کدام از انقلاب‌های دنیا رخ نداده است. یعنی در آن چهار انقلاب بزرگ دنیا؛ چه در انقلاب کبیر فرانسه، چه در انقلاب اکتبر روسیه و چه در انقلاب‌های چین و کوبا چنین حضور گسترده مردمی را شاهد نبودیم. حضور مردمی از همه‌ی اقشار، یعنی از شهری و روستایی، روحانی و دانشجو، کارگر و اصناف، معلم و دانش‌آموز، همه‌ی اقشار مردم در انقلاب اسلامی نقش داشتند. به لیست شهدای انقلاب که نگاه می‌کنیم هزاران دانش آموز، معلم، طلبه، کارگر و اقشار مختلف مردم را مشاهده می‌کنیم، در این جریان مردمی مبارزه، همه‌ی اقشار مردم حضور دارند. به عنوان مثال همانند انقلاب چین، نمی‌گوییم انقلاب دهقانی ایران، که فقط دهقانان حرکت کرده باشند و بقیه پشت سر آن‌ها قرار گرفته باشند، در انقلاب اسلامی ایران، توده‌های مردم، از همه‌ی اقشار حضور داشتند.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، در توضیح ویژگی بعدی انقلاب گفت: ویژگی چهارم، فرهنگی بودن انقلاب است. انقلاب در ایران برای مسکن، نان، شغل و از این حرف‌ها نبوده است. در سایر کشور‌ها انقلاب‌هایی که برای این‌ها شکل گرفته، وقتی قصه‌ی نان حل شده، انقلابشان تمام شده است، وقتی قصه‌ی مسکن حل شده، انقلابشان تمام شده است. آن نادان‌هایی که موضوع زن، زندگی، آزادی را مطرح می‌کنند، مقصدشان همین یکی دو متر آن‌طرف‌تر تمام می‌شود. یعنی آنقدر پیش پا افتاده و ذلیلانه است که از صدر تا ذیل آن حقارت و بدبختی می‌بارد. اما انقلاب اسلامی ایران در امتداد انقلاب پیامبران بزرگ الهی است و در حقیقت، شعار آن، شعار پیامبران بزرگ الهی است.

او، پنجمین ویژگی انقلاب اسلامی را در هم آمیختن دین و دنیا دانست و گفت: انقلاب ما، نه انقلابی متحجر مثل آن چیزی که القاعده و طالبان و داعش می‌گویند است و نه یک انقلاب مدرن به معنای امروزی، یعنی خط بطلان کشیدن بر سنت و تمام آمال و آرزو‌های خودش را در مسائل مدرن دنیا خلاصه کردن است. این انقلاب، هم رسیدن به قله‌ی پیشرفت‌های انسانی مد نظرش بوده و همزمان با همه‌ی وجود، متعهد و ملتزم به ارزش‌های ناب الهی و اسلامی است. در این انقلاب، اعتکاف، ارزش است، ایثار، جهاد فی سبیل‌الله، شهادت فی‌سبیل‌الله، تمام این حرکت‌های ارزشی، این‌ها همه هدف هستند و کار انقلاب است. از آن طرف، پرتاب ماهواره به فضا هم کار همین انقلاب است، پیشرفت‌های هسته‌ای هم کار همین انقلاب است، پیشرفت در حوزه ها‌ی زیست فناوری و نانوتکنولوژی هم کار همین انقلاب است.

کلانتری خاطرنشان کرد: کسی که در رأس این انقلاب قرار گرفته، همزمان هم آن حوزه را رهبری می‌کند و هم این حوزه‌ها را رهبری می‌کند. همان فردی که در سایت هسته‌ای ما برای غنی‌سازی اورانیوم زحمت می‌کشد، نماز شب را هم می‌خواند، روزه‌داری و توسل و تضرع به پیشگاه خداوند هم دارد و یک انسان معنوی کامل است. گویی به عصر نبی مکرم اسلام (ص) برگشته ایم. شخصیت بزرگی مثل خود پیامبر (ص) که هم زاهد شب و هم شیر روز بودند، یا حضرت علی علیه السلام که همزمان در میدان عبادت مثل انسانی مارگزیده در پیشگاه خداوند به خودش می‌پیچد و در میدان جهاد، پهلوانانی مثل عَمرِو بن عَبدُوَد را به خاک می‌زند و قلعه‌ی خیبر را از ریشه می‌کند. این انقلاب اسلامی ایران، واقعا بی‌نظیر است.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، ششمین ویژگی انقلاب را هدف قرار دادن آرمان‌های بلند بشری دانست و گفت: شعار‌های اصلی انقلاب و آرمان‌های اصلی انقلاب، قطعا جهانی است، یعنی تمام انسان‌های روی زمین، بر اساس فطرت خدادادی خودشان، همین آرمان‌ها، مدنظرشان است؛ لذا می‌بینیم بدون اینکه کسی بخواهد انقلاب را صادر کند یا برنامه‌ای برای آن نوشته باشد یا فردی را برای این کار گذاشته باشد، این انقلاب خودش در سرتاسر جهان در حال حرکت و پیشروی است. زیرا آرمان‌های انقلاب، آرمان‌های الهی‌ست که در نهاد بشر قرار داده شده است، آزادی و استقلال، جزو آرمان‌های اصیلی می‌باشد که خدا در وجود انسان قرار داده است. همینطور بندگی خدا، استکبار ستیزی و همراهی با مظلومان.

 تولیت حرم مطهر با اشاره به حمایت انقلاب اسلامی از مردم مظلوم فلسطین، اظهار کرد: این روز‌ها شاهد قصه‌ی مظلومیت و وضع دردناک مردم مظلوم غزه هستیم. همان شعاری که امام (ره) سال‌ها قبل از حرکت انقلاب اسلامی، مطرح کرده بود و انقلاب اسلامی یکی از منادیان فلسطین بوده است، اکنون به سرتاسر دنیا تسری پیدا کرده و در پشتیبانی از این مردم مظلوم، پیروان همه‌ی ادیان، حتی آدم‌های بی دین وارد صحنه می‌شوند. این فطرت بشر است و همین آرمان، یکی از آرمان‌های اصلی انقلاب اسلامی از روز اول تا امروز بوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان اظهار کرد: در بسیاری از روایات، نشانه‌ها و کد‌هایی است که گویی این انقلاب را پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت (ع) پیش‌بینی کرده اند و چنین می‌گویند که این انقلاب به گونه‌ای پیش خواهد رفت که به انقلاب جهانی امام عصر (عج) متصل خواهد شد. این را امام (ره) هم فرموده اند. خود ایشان بعضی جا‌ها اشاره کرده اند ما حرکت که می‌کنیم، بر اساس تصمیم خودمان نیست، بلکه این را به ما دستور داده اند. یک جایی، فردی به حضرت امام (ره) اعتراض می‌کند که آقا شما این کار را که می‌کنید ممکن است انسان بی‌گناهی کشته شود یا مشکلی پیش بیاید، امام (ره) در پاسخ می‌گویند، ما انجام وظیفه می‌کنیم، دیگر هر اتفاقی بیافتد اشکالی ندارد، باز آن فرد اصرار می‌کند، امام (ره) به صراحت به او میگویند مگر ممکن است که امام عصر (عج) اشتباه گفته باشند. یعنی در واقع امام (ره) به صورت سربسته می‌فرماید این کاری که من انجام می‌دهم، دستور امام عصر (عج) است و من مطیع امام عصر (عج) هستم و داریم مسیر طی می‌کنیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.