سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راهکار‌های تسریع در روند اجرای قطار شهری قم احصا شود

استاندار قم با تاکید بر احصای راه‌کار‌های موثر برای بهره‌برداری هر چه سریع‌تر طرح قطار شهری قم گفت: طولانی شدن پروسه اجرای متروی قم باعث استهلاک سازه‌های این طرح می‌شود.

 سید محمد آقامیری سه‌شنبه شب در جلسه شورای قطار شهری قم در تالار امام جواد (ع) استانداری با بیان اینکه مترو از طرح‌های بسیار مهم استان به شمار می‌آید گفت: برای این طرح نسبت به برآورد جمعیت تحت پوشش، مطالعه‌های خوبی انجام پذیرفته است.

استاندار قم در ادامه با تاکید بر اینکه مکان‌هایی که به عنوان ایستگاه مترو انتخاب شده، مناسب نیست، اما مسیر این طرح تقریبا درست است عنوان کرد: مسیر مترو باید به گونه‌ای طراحی شود که بار ترافیکی را کاهش دهد، و مسافرپذیر باشد.

خط یک متروی قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر و ۱۴ ایستگاه عبوری در حال احداث است. فاز نخست خط یک مترو قم در قالب ۶ ایستگاه حدفاصل قلعه کامکار تا میدان مطهری قرار دارد.

همچنین خط ۲ مترو نیز به طول ۲۸ کیلومتر از اراضی ۵۶۰ هکتاری طرح نهضت ملی مسکن در شهرک پردیسان آغاز و در محدوده میدان ۷۲ تن و بلوار شهید خداکرم به پایان می‌رسد.

استاندار قم با ذکر این نکته که طرح‌های مترو و منوریل به لحاظ اقتصادی برای هیچ کشوری همراه با سود نیست گفت: این طرح فقط منافع اجتماعی دارد، و در کم شدن هزینه‌های شهرداری نیز موثر است.

آقامیری همچنین با انتقاد از کُند بودن روند اجرای طرح قطار شهری قم بیان کرد: اگر برای به سرانجام رساندن این طرح تا ۲ سال آینده، راهکاری پیدا نشود، از نظر اقتصادی منفعتی نخواهد داشت.

استاندار قم گفت: سازمان قطار شهری باید با روش‌های مختلف حتی با مشارکت بخش خصوصی تکلیف طرح را مشخص کند.

استاندار قم بیان کرد: طولانی شدن پروسه اجرای منوریل باعث استهلاک سازه‌های این طرح می‌شود.

اجرای طرح مونوریل قم از سال ۱۳۸۹ در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک‌سوار شمالی تا مصلای قدس است.

در طول مسیر ۶.۸ کیلومتری مرحله نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، حرم مطهر و مصلا در نظر گرفته شده‌است.

او در ادامه افزود: طرح‌هایی مانند قطار شهری که خدماتی می‌باشند باید در اسرع وقت به نتیجه برسند.

آقامیری تاکید کرد: باید مواردی که منجر به بروز مشکل در اجرای طرح مترو شده را شناسایی نموده و برای اصلاح آن تلاش کنیم.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم نیز در پایان این جلسه  در پاسخ به سئوالی مبنی بر آخرین وضعیت طرح قطار شهری این استان گفت: ۶ کیلومتر مرحله نخست این طرح شامل ایستگاه‌های میدان کشاورز و میدان شهید مطهری تکمیل می‌باشد.

محمدرضا انگشت باف افزود: تنها مشکل مرحله اول طرح، تامین نشدن واگن است.

او ادامه داد : تامین واگن از ۲ طریق از جمله استقراض از یکی از کلان‌شهر‌های کشور در حال پیگیری است.

انگشت باف گفت: در صورت تحقق این امر، بهمن‌ماه سال جاری با حضور رئیس جمهور مرحله نخست طرح را افتتاح خواهیم کرد.

او ادامه داد: اگر هم این موضوع ممکن نشود، بهره‌برداری طرح به سال ۱۴۰۳ موکول می‌شود، چرا که واگن‌هایی که از سوی یک شرکت چینی در حال ساخت است، کار طراحی آن به اتمام رسیده‌است.

او با تاکید بر اینکه تمرکز سازمان قطار شهری، توسعه طرح به سمت مسجد جمکران است افزود: در تلاش هستیم تا مسیر ۹ کیلومتری را در ۳۶ ماه انجام دهیم.

انگشت باف در پاسخ به این پرسش که احتمال راه‌اندازی مرحله اول مترو در کدام مقطعی زمانی بیشتر است گفت: هم اجرای طرح در سالجاری و هم در سال آینده را دنبال می‌کنیم، اگر واگن‌ها تحویل داده شود، امکان افتتاح میسر می‌باشد.

مدیرعامل قطار شهری قم گفت: رئیس جمهوری و وزیر کشور، تلاش دارند که واگن‌ها هر چه زودتر تامین شود، ولی ما بر روی مرحله دوم طرح متمرکز شدیم، و کار‌ها را پیش می‌بریم.

انگشت باف در پاسخ به سئوال دیگری در مورد مبلغی که تاکنون برای طرح قطار شهری قم هزینه شده تصریح کرد: ۷۵ هزار میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده‌است.

انگشت باف ادامه داد: برای مرحله اول طرح، فقط به هزینه واگن نیاز داریم، ولی برای مرحله دوم بر اساس برآوردها، ۵۷ هزار میلیارد ریال لازم است.

مدیرعامل قطار شهری قم یادآور شد: امسال ۲۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای قطار شهری قم مصوب شده که رقم خیلی قابل توجهی است و در مقایسه با سال قبل ۵۰۰ درصد رشد کرده، امیدواریم محقق شود تا در برنامه زمان‌بندی مرحله دوم را اجرایی کنیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.