علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص علت بروز ناترازی بنزین در کشور گفت: علت بروز ناترازی بنزین در کشور ما این است که میزان مصرف بنزین در کشور ما فوقالعاده بالا است و در حدود ۲۰۰ میلیون لیتر یا شاید بیشتر از آن در روز بنزین و گازوئیل مصرف میکنیم.
وی ادامه داد: این میزان مصرف بنزین برای کشوری با ۸۰ میلیون جمعیت در مقایسه با بسیاری از کشورهایی که جمعیتی به مراتب بیشتر از ما دارند و یا همتراز با ما دارند، مصرف بسیار بالایی است.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس با بیان اینکه دلیل مصرف بالای بنزین در کشور ما را میتوان در چند بخش تقسیم بندی کرد، اظهار کرد: یکی از دلایل بروز ناترازی بنزین در کشور ما مصرف مصرفانه این فرآورده سوختی است و این امر یک واقعیت است، چون ما روی بنزین و سایر انرژیها و بسیاری از مسائل دیگر یارانه اعطا میکنیم و کنترلی هم بر روی مصرف این انرژیها نداریم لذا باعث میشود که شاهد پدیده مصرف مصرفانه انرژی در کشور باشیم.
کریمی گفت: اینکه ما برای هر ترددی بخواهیم یک خودرو را به صورت تکسرنشین و در مسافتهای کوتاه حرکت دهیم، عاقلانه و به صرفه نیست.
وی بیان کرد: خیلی از مواقع میتوان از انواع وسیلههای نقلیه دیگر که از سوخت فسیلی استفاده نمیکنند، استفاده کرد. اصلا صحیح نیست که با وسایلی تردد کنیم که از بنزین استفاده میکنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: تمام مردم در کشور ما عادت کردهاند که برای مسافتهای خیلی کوتاه از خودرو استفاده کنند و تمایلی ندارند از حملونقل عمومی استفاده کنند.
کریمی با انتقاد از اینکه از روشهای حملونقل دیگر مثل حملونقل ریلی و برقی استفاده نمیکنیم، بیان کرد: بهعنوان مثال حملونقل ریلی و توسعه آن میتواند به میزان زیادی بار خودروهای موجود در خیابانها را کاهش دهد و مصرف سوخت گازوئیل کامیونها را کاهش دهد، اما تا کنون در کشور ما اجرایی نشده است.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس با بیان اینکه با استفاده از راه کار حملونقل ریلی و برقی میتوان تا حدودی ناترازی بنزین را کاهش داد، ادامه داد: عامل دوم در بروز ناترازی بنزین بحث زیرساختهای ما است، چون این زیرساختها باعث مصرف بیشتر بنزین در کشور شده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: نوع خودروها و میزان سوخت مصرفی آنها عامل مهم دیگری در بروز ناترازی انرژی در کشور ما است. وقتی مصرف سوخت در خودروهای تولید داخل بالا باشد دارنده آن خودرو مجبور است که بنزین یا گازوئیل بیشتری نسبت به خودروهای مشابه که در سایر کشورها وجود دارد، استفاده کند.
کریمی گفت: هماکنون خیلی از کشورهای دنیا به سمت خودروهای برقی رفتهاند و برخی از کشورها تا ۵۰ درصد خودروهایشان را برقی کردهاند و یا در خصوص حملونقل اقدام به توسعه حملونقل ریلی کردهاند.
مرد هستید دزد نیستید به دارندگان ماشین ده سال به بالا باقیمت منصف ماشین بدید...
و مجبورا سوار ماشین خودشون بشن و برن سرکار