سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون سیمای رسانه ملی مطرح کرد؛

۴۵ مجموعه پویانمایی در خط تولید

برمهانی با حضور در پشت صحنه جدیدترین تولیدات مرکز پویانمایی صبا، از مراحل ساخت این آثار بازدید کرد.

محسن برمهانی معاون سیما در بازدید از پشت صحنه برخی از تولیدات مرکز پویانمایی صبا بر لزوم توجه به مفاهیم غنی و حضور در بازار‌های جهانی تاکید کرد و گفت: فعالیت مرکز پویانمایی صبا در سال‌های اخیر خیلی بیشتر از قبل شده و تنوع در ساخت پویانمایی به‌ویژه در بخش موضوع دارد، زیرا بچه‌های امروز نسبت به بچه‌های دیروز، نسل بسیار متفاوتی هستند، برای این که با نیاز‌ها و ضرورت‌های این نسل سازگار شویم اقدامات گسترده‌ای انجام شده است.

او افزود: در دوره جدید مدیریت سازمان اولویت‌هایی مطرح شده از «جمله عدالت گستری و هویت محوری» که روی این دو عنوان داریم کار می‌کنیم. از شاخصه‌های عدالت‌گستری و هویت محوری این است که نسبت به زیرساخت‌های فرهنگی کودکان و نوجوانان بسترسازی داشته باشیم، به خصوص روی هویت محوری کار ویژه انجام می‌دهیم. از تولیداتی که در حوزه هویت محوری کار می‌شود، توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی ماست؛ یعنی آشنایی خردسال، کودک و نوجوان به ریشه‌های هویتی خودش.

برمهانی در ادامه بیان کرد: تولیدکنندگان این حوزه با حفظ تجارب گذشته در ساخت پویانمایی مستلزم بهره بردن از روش‌ها و تکنولوژی روز هم هستند.

وی با اشاره به انواع روش‌های ساخت پویانمایی خاطرنشان کرد: «استاپ موشن» یکی از روش‌های انیمیشن‌سازی است که بیش‌تر در تلویزیون قابل استفاده است و خیلی در سینما کاربرد ندارد و این هنر شما در مرکز پویانمایی صباست که توانسته اید با این روش، محصولاتی با محتوایی غنی و از لحاظ فنی مطابق با استاندارد‌های روز جهانی تولید کنید.

معاون سیما با اشاره به دشواری‌هایی که برای ساخت پویانمایی وجود دارد، گفت: در این زمینه علاوه بر عشق و علاقه به کار باید به جزییات هم توجه کرد تا بتوان به رویا‌های کاغذی جان بخشید.

برمهانی ادامه داد: مرکز پویانمایی صبا، اصلی‌ترین متولی تولید انیمیشن کشور است که بزرگ‌ترین مصرف کننده آن هم خردسالان، کودکان، و نوجوانان است، اما در این حوزه با کمبود‌هایی از نظر بودجه مواجه هستیم و باید با تصمیم گیری هایی، مسیر را برای تولید کنندگان این حوزه هموارتر سازیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که می‌تواند به فعالان صنعت انیمیشن و تولیدکنندگان این گونه (ژانر) کمک کند اعطای "حق پخش" این آثار به تولیدکنندگان است. به نظر می‌رسد بیش‌تر کار‌ها با اندک تغییراتی می‌تواند برای مخاطب خارج از کشور مناسب شوند و طبق توافقات صورت گرفته، صاحب اثر این اختیار را دارد که برای تولید خود، بازاریابی جهانی کند.

وی همچنین تاکید کرد: ما توان حضور جهانی در عرصه تولیدات هنری داریم و می‌توانیم در این زمینه خیلی موفق‌تر عمل کنیم که البته باید محصولات معرفی و تبلیغات گسترده تری انجام شود.

برمهانی با تاکید بر این که نگاه محتوایی در ساخت پویانمایی‌ها به درستی لحاظ شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم این کار‌ها ادامه پیدا کند و البته باید مراقب بود داستان‌ها به تکرار نیفتد و قصه‌ها علاوه بر جذابیت، دارای آموزه‌هایی مفید و اثرگذار هم باشد.

معاون سیما خاطرنشان کرد: در مجموع رسانه‌های ارتباطی آموزش دهنده هستند. چرا که مردم همواره از آن‌ها تاثیر می‌پذیرند و می‌آموزند. رسانه‌ها فراهم آورنده دانش و شکل دهنده ارزش‌ها هستند و می‌توانند نگرش‌ها یا مهارت‌های خاصی را توسعه دهند. رسانه ملی به عنوان موثرترین سازمان فرهنگی در تربیت نسل نوجوان و جوان بسیار تاثیرگذار است و از آن جایی که تعلیم و تربیت از همان سنین کودکی در نگرش و جهان بینی فرد نقش آفرینی می‌کند، ساخت پویانمایی‌ها و برنامه‌های متناسب برای قشر کودک و نوجوان، می‌تواند در نگاه توحیدی، تجربه زیستی و اجتماعی کودکان و نوجوانان تاثیرگذار باشد.

محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا هم ضمن تشکر از بازدید معاون سیما از برخی پروژه‌های در حال تولید مرکز پویانمایی صبا گفت: این مساله که معاون سیما درک درستی از بازار بین الملل دارند، جای خرسندی است چرا که یکی از قابلیت‌های اصلی انیمیشن، عرضه به بازار جهانی است و حمایت‌های معاون سیما می‌تواند علاوه بر رقابت بیشتر در این عرصه موجب درآمدزایی برای کشور هم بشود.

وی افزود: با صادرات تولیدات مرکز پویانمایی صبا، این مجموعه می‌تواند ضمن گسترش و اشاعه فرهنگ و تمدن غنی کشور زیرساخت‌های تولیدی خود را گسترش دهد و پایه‌های اقتصادی این صنعت را تقویت کند.

رئیس مرکز پویانمایی صبا تاکید کرد: تبدیل شدن به قطب پویانمایی دینی در دنیا و تولید محتوای پاک، افزایش حجم تولیدات در پوشش بازار‌های داخلی، بازار‌های منطقه و در سطح بین الملل و بازار‌های جهانی، پاسخگویی به نیاز‌های کودکان و متناسب با رده سنی در جهت رشد و آموزش، ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و فراهم آوری بستر مناسب برای توسعه صنعت انیمیشن با پرورش نیروی انسانی خلاق و حرفه‌ای از جمله مواردی است که مرکز پویانمایی صبا آن‌ها را در اولویت اهداف خود قرار داده است.

لیوانی با اشاره به این بیش از ۴۵ مجموعه پویانمایی در مرکز صبا و توسط بخش خصوصی در حال تولید است، تاکید کرد: در ۴۵ روز گذشته، قرارداد حدود پنج پروژه بزرگ را منعقد کردیم که دو طرح آن هم با همکاری تولید کنندگان در مراکز استان‌ها صورت می‌گیرد.

«موزه»، «ساعت پویا»، «چیا» و «دشت پرماجرا» تولیدات مرکز پویانمایی صباست که معاون سیما از نزدیک با نحوه ساخت و فعالیت تهیه کنندگان آثار آشنا شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.