سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

روسیه درباره جزایر ایرانی خلیج فارس دچار اشتباه استراتژیک شده است

حیدری گفت: روسیه بیشتر از هر کشوری در دنیا می‌داند که جزایر ایرانی خلیج فارس برای ایران است لذا در این زمینه دچار اشتباه استراتژیک شده است.

شهریار حیدری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره حمایت روسیه از موضع شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی گفت: روسیه به‌دنبال بهره‌برداری از شرایط موجود است. با توجه به اینکه غزه محور بحث‌های جهان اسلام است و از طرفی روسیه در اوکراین درگیر و دچار تنش‌های داخلی است بنابراین برای فرافکنی و بهره‌برداری از شرایط موجود با هدف امتیازگیری از کشور‌های عربی به‌ویژه امارات متحده عربی چنین موضوعاتی را مطرح می‌کند.

وی ادامه داد: روسیه بیشتر از هر کشوری در دنیا می‌داند که جزایر ایرانی خلیج فارس برای ایران است و قابل مذاکره نیستند بنابراین روسیه با هر هدف و انگیزه‌ای که این کار را انجام داده است دچار اشتباه استراتژیک شده است.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس بیان کرد: برای دومین بار است که روسیه دچار این خطای استراتژیک شده و احتمالا به‌دنبال گرفتن امتیاز بیشتری از امارات و دیگر کشور‌های عربی منطقه است بنابراین روسیه به‌عنوان کشوری مهم در جهان نباید به‌خاطر امتیازات جزئی از کشور‌های عربی حیثیت و جایگاه بین‌المللی خود را زیر سوال ببرد.

حیدری اظهار کرد: روسیه با این حرکت ناشیانه و غیرکارشناسی قطع‌به‌یقین جایگاه خود را در نظام بین‌الملل تضعیف می‌کند. قبل از روسیه کشور‌هایی مثل آمریکا و انگلیس به‌دنبال چنین اهدافی بودند که به نتیجه نرسیدند بنابراین خطای استراتژیکی که آن‌ها کردند را روسیه تکرار کرده و قطع‌به‌یقین هم روسیه و هم امارات دچار اشتباه هستند و از طرح این مباحث ضرر و زیان می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: وظیفه وزارت خارجه احضار سفیر یا کاردار روسیه و همچنین دادن تذکر رسمی و کتبی به دولت روسیه است، اما مهمترین موضوعی که مطرح است صدای ملت ایران در این زمینه است، چون ملت ایران یکپارچه به این موضوع معترض هستند و ایرانیان داخل و خارج از کشور از این حرکت ناشیانه نگران هستند و به آن اعتراض دارند و از منظر ملت ایران این حرکت روسیه محکوم است و قبل از اینکه روسیه از این اقدام نتیجه بگیرد باید گفت که نتیجه آن محکوم به شکست است.

وی درباره اینکه چین هم سال گذشته چنین موضعی علیه جزایر ایرانی خلیج فارس گرفته بود، گفت: این‌ها یک بهانه‌ای است برای امتیاز گرفتن از کشور‌های عربی، چون با روسیه و چین در سطوح مختلف مذاکره شد و عذرخواهی کردند و گفتند که اشتباه کردند، اما اگر طرح چنین موضوعی برای امتیازگیری از کشور‌های عربی به‌ویژه امارات باشد غیر از این دستاوردی نه برای روسیه و نه کشور‌های عربی منطقه نخواهد داشت.

حیدری اظهار کرد: این موضوعات اثر چندانی در سیاست‌های راهبردی ما در منطقه ندارد ضمن اینکه کاردار روسیه احضار شد و پذیرفت که اشتباه کردند و عذرخواهی کردند به هر شکل آنچه در نظام بین‌الملل ضرورت دارد جمهوری اسلامی ایران آن را انجام می‌دهد و کشور روسیه هم یک کشور مستقل است و تابع سیاست‌های ما نیست، اما در پاره‌ای از موارد با ما هماهنگ است، اما در همه امور هماهنگ نیستند و قطع‌به‌یقین سیاست روسیه علیه جزایر ایرانی یک حرکت ناشیانه، غیرکارشناسی و بدون نتیجه است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
علی
۰۹:۵۸ ۰۴ دی ۱۴۰۲
خب نتیجه اعتماد بیجا وبیش ازحد همین است اقای پوتین باید از ملت ایران رسما وکتبا عذر خواهی کند وتکرار این موضوع بسیار خطر ناک است برای کشوری مثل روسیه باید مردم مطلع شوند که کشور روسیه علنا ازمردم ایران غذر خواهی کرده وزارت امور خارجه حتما پی گیر این کار زشت روسیه باشد
زهرا اسدی
۰۹:۴۵ ۰۴ دی ۱۴۰۲
روسیه و چین دشمنن.
احمد
۰۹:۰۴ ۰۴ دی ۱۴۰۲
روسیه ؟؟؟
ناشناس
۰۸:۵۲ ۰۴ دی ۱۴۰۲
روسیه دچار اشتباه استراتژیک نشده است ایران در رابطه با روسیه دچار اشنباه استراتژیک شده است روسیه دنبال منافع خودش هست ما زیادی دلخوش به روسیه هستیم.
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۴ دی ۱۴۰۲
کاملا هوشمندانه به فکر منافع خودش است
ناشناس
۰۷:۱۸ ۰۴ دی ۱۴۰۲
نابغه اشتباه مال سری قبلش بود به تکرار یک حرف نمیگن اشتباه.افتاد؟
ناشناس
۰۷:۰۰ ۰۴ دی ۱۴۰۲
شماها در مورد روسیه دچار اشتباه استراتژیک شدین
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۳ دی ۱۴۰۲
لعنت بر کشوری که جزایر ایران را از آن ایران نداند
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۳ دی ۱۴۰۲
مرگ بر پوتین
ناشناس
۲۲:۰۲ ۰۳ دی ۱۴۰۲
از عواقب نزدیک شدن بیش از حد به روسیه همینه دیگه
چه خبر داداش روسیه.....
ناشناس
۲۲:۰۲ ۰۳ دی ۱۴۰۲
ایران ازابتدا نباید روی روسیه حساب باز میکرد.
روسیه هم مانند آمریکا و اروپا مورد اعتماد ما نیست و تاکنون هم نبوده است.
ناشناس
۲۲:۰۱ ۰۳ دی ۱۴۰۲
اشتباه استراتژیک از شماست که نوکر روسیه شده اید!
بابائی
۲۱:۳۳ ۰۳ دی ۱۴۰۲
ایران بارها در رسانه های اعلام کرد که طالبان را به رسمیت نمی شناسیم ولی اما متأسفانه که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه همه جانبه با طالبان همکاری می کند چرا؟
ناشناس
۲۱:۲۱ ۰۳ دی ۱۴۰۲
ساکت. چطور جرات میکنید با دولت دوست روسیه اینجوریحرف بزنید. این جزایز از اول هم ماله ایران نبوده باید به امارات برگشت داده بشود. مرگ بر آمریکا مرگ برغرب گراهای وطنی
ناشناس
۲۱:۰۹ ۰۳ دی ۱۴۰۲
آها پس اشتباه استراتژیک بوده ... میگم
ناشناس
۲۱:۰۶ ۰۳ دی ۱۴۰۲
سگ زرد برادر شغال است برا اونهایی که با خنده پوتین ذوق زده شدند
ناشناس
۲۰:۵۸ ۰۳ دی ۱۴۰۲
به همین خیال باشین
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۳ دی ۱۴۰۲
مناسبات استراتژیک نباید ناقض ناقض قانون اساسی بالعموم و تمامیت ارضی بالخصوص باشد.
ناشناس
۲۰:۰۹ ۰۳ دی ۱۴۰۲
روسیه به هیچ وجه دچار اشتباه استراتژیک نشده. مسئولان ساده لوح ما مثل همیشه گول این کشور خائن و متجاوز رو خوردند. قبل از جنگ اوکراین بهترین فرصت برای ایران در بحث برجام پیش امد اما با کارشکنی روسیه و همراهی مسئولان ما در جنگ اوکراین و بخاطر توهم نظم نوین جهانی، همه چیز در جنگ اوکراین به نفع روسیه شد و الان روسیه منافع خود را در همراهی با اعراب می داند نه ایران همیشه خود تحریم. مسئولان باید پاسخگو باشند که با همراهی روسیه و چین چه دستاوردهایی را برای ایران و ایرانی به ارمغان اورده اند.
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۳ دی ۱۴۰۲
شما اشتباه میکنین که فکر میکنین روسیه اشتباه کرده
ناشناس
۱۹:۵۰ ۰۳ دی ۱۴۰۲
اشتباه نکرده بلکه کاملا هوشمندانه به فکر منافع خودش است.
ناشناس
۱۹:۳۵ ۰۳ دی ۱۴۰۲
آها خیلی ممنون
ناشناس
۱۹:۳۱ ۰۳ دی ۱۴۰۲
من حاضرم ۱۰۰ واحد مسکونی در جزایر سه گانه بسازم
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۳ دی ۱۴۰۲
این روش همیشگی روس هاست که به همسایگان خود ، پشت می‌کنند.
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۳ دی ۱۴۰۲
شاید هم میخواهند مابین ما و روسیه فتنه و آتش بیار معرکه شوند
عاقل هیچ وقت چک سفید امضا به کسی نمی‌دهد
مخصوصاً توی این دوره و زمانه
که طرف چهل سال در بالاترین پست ها بوده و
یک شبه .بخاطر کنار گذاشتن توسط مردم
قمپوزسیون کاسب وطن میشه
پس سیاست ما هم باید بر طبق منافع مون باشه و بس
ناشناس
۱۶:۵۱ ۰۳ دی ۱۴۰۲
روسیه نامرد با استفاده بیش از حد از پهپادهای ایرانی و ادعای ایرانی بودن آنها سعی داشت پای ایران را هم به درگیری اوکراین باز کندو برای ایران مشکل ایجاد کند . واقعا کشور نامردی است .
بابائی
۱۶:۱۷ ۰۳ دی ۱۴۰۲
جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است و اشاره به آنها در بیانیه پایانی نشست مذکور فاقد هرگونه ارزش سیاسی و حقوقی است.
شورای همکاری خلیج فارس که از شهریور ماه سال 1359 تاکنون شریک جرم جنایت های آمریکا، کشورهای اروپایی و مزدورانشان در عراق و منطقه خاورمیانه بوده است.
ایران متأسفانه از شهریور ماه سال 1359 تاکنون در مورد جنایت های وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی کشورهای عربی جنایتکار و مزدورانشان کوتاهی کرده است.
ناشناس
۱۴:۴۴ ۰۳ دی ۱۴۰۲
به روسیه بگویید کاریش نداریم چون از ترس میخواهد جای چرچیل حرامزاده را پُر کند دیگران را به هم بیاندازد ومثل کفتار ته مانده ای بخورد
ناشناس
۱۴:۴۰ ۰۳ دی ۱۴۰۲
در دنیای امروز دوست و دشمن رو فقط منافع کشورها تعیین میکنه و بس و ما متاسفانه قرن ها طول میکشه به فهم این موضوع برسیم و اولویت اول رو منافع کشور و مردم خودمون قرار بدیم
عیسی
۱۴:۱۱ ۰۳ دی ۱۴۰۲
روسیه متناسب با شرایط زمانی با ایران رفتار می کند گاهی با لفاظی علیه ایران صحبت می کند گاهی هم گنبد امام رضا (ع) را به توپ می بندد.
بابائی
۱۳:۳۲ ۰۳ دی ۱۴۰۲
روسیه مقصر اصلی نیست و تاکنون هم نبوده است مقصر اصلی دولتمردان، مسئولان و نمایندگان مجلس وغیره بودن و هستند که از سال 1392 تاکنون همه جانبه سران روسیه مذاکره، گفت وگو، ملاقات، دیدار و همکاری می کنند و همچنان نیز ادامه می دهند.
ناشناس
۱۳:۲۳ ۰۳ دی ۱۴۰۲
نگاه کشورهای دیگه به ایران = نگاه دولتمردان به مردم ایران =چپاول
علی
۱۱:۱۱ ۰۳ دی ۱۴۰۲
نه تنها روسیه بلکه تمامی کشور ها در سیاست خارجی خود اول دنبال منافع خود هستند اینکه ما انتظار داریم که انها تنها با ما باشند اشتباه است ما هم باید سیاست خود را در جهت منافع با هر کشوری تنظیم کنیم