سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برداشت سوم؛

از حضور رئیس سازمان سینمایی در چارسو تا مراسم بزرگداشت اصغر بختیاری

سومین روز از جشنواره هفدهم سینما حقیقت با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در پردیس چارسو برگزار شد.

سومین روز از هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با اکران ۴۹ مستند و برگزاری ۳ کارگاه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

در سومین روز از هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت ۱۹ مستند در رویداد «فیلم خبر» بررسی شد.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با حضور در پردیس سینمایی چارسو در جریان برگزاری هفدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت قرار گرفت.

 رئیس سازمان سینمایی بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های مرکز گسترش پس از برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» در استان‌ها هم کارگاه آموزشی مستند برگزار می‌شود.

همچنین بزرگداشت اصغر بختیاری روز گذشته در سومین روز از جشنواره سینماحقیقت به همراه جمعی از اهالی رسانه و دوستداران مستند برگزار شد.

در مراسم بزرگداشت اصغر بختیاری سینماگر حوزه دفاع مقدس محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره گفت: اصغر بختیاری، همچون تابلوی عکسی قدیمی است که باید به جوانان نشان داد و برای مسیرشان روشنگری کرد.

کارگاه «فرایند ساخت مستند کوتاه» با حضور لقمان خالدی در هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برگزار شد. لقمان خالدی گفت: مستند‌ها یا موضوع‌محور است و یا شخصیت‌محور. در ابتدا برای ساخت مستند کوتاه ایده خام اولیه را باید به طرح تبدیل کنیم که برای این منظور نیاز به تحقیق و پژوهش به چشم می‌خورد.   برای رسیدن به طرح اولیه لازم است که به سوالات خاصی پاسخ دهیم. برای مثال: داستان من در مورد چیست؟ مستند من درباره چه کسی است؟ سوال مرکزی مستند من چیست؟ مستند من از منظر چه کسی روایت می‌شود؟ می‌خواهم چه احساسی در مخاطب ایجاد کنم؟   فیلمساز باید قبل از شروع تولید مستند به این سوالات پاسخ داده باشد و اینگونه فیلم وارد سطح عمیق‌تری می‌شود که آن کشف معنا و مضمون است. وقتی معنای مستند را پیدا کنیم، هنر حذف و هرس کردن نیز راحت‌تر رخ می‌دهد.

در سومین روز از برگزاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، فیلم‌های مهمی همچون «احمد»، «تکثیر در اسارت»، «پدگر» و «آخرین کوسه نهنگ» به عنوان آثاری کنجکاوی برانگیز روی پرده نمایش رفتند.

سیدمهدی جوادی در حاشیه بازدید از خانه جشنواره «سینماحقیقت» گفت: خشی از قوام سینمای مستند مرهون تداوم جشنواره «سینماحقیقت» است. این جشنواره به عنوان یک آوردگاه برای مستندسازان و محلی برای دیده شدن دستاورد‌های اهالی مستند کشور و همچنین انگیزه‌ای است برای تولید مستند و حرکت پرشتاب قطار مستندسازی در کشور ما.

در ادامه این روز کارگاه بین‌المللی «روایت مستند» با حضور شهید العلم، عکاس و فعال اجتماعی بنگلادشی برگزار شد. شهیدل علم گفت:  خودم را فیلمساز نمی‌دانم. من داستان‌سرا هستم و به اعتقاد من مهم‌ترین رکن در هر شغلی در همین توانایی برقراری ارتباطات است. در بحث روایت مستند نیز، مهم‌ترین رکن داستان سرایی و نحوه روایت واقعه است. باید با مخاطب ارتباطی احساسی و همدلانه برقرار کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.