سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایان استحکام‌ بخشی بنای شاطر گنبد

استحکام‌ بخشی بنای شاطر گنبد انجام شده و مرمت این بنا در حال انجام است.

محسن باستانی سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی مازندران با بیان اینکه استحکام‌ بخشی بنای شاطر گنبد انجام شده و مرمت این بنا در حال انجام است، گفت: تمامی آجر‌های آسیب‌دیده و فرسوده و دوخت و دوز ترک‌ها انجام شده و این بنای تاریخی بلحاظ استحکام‌ بخشی مشکلی ندارد.

او از برداشت الحاقات مرمتی غیر اصولی در دوره‌های گذشته شامل برچیدن اندود‌های سیمانی پوسته خارجی و بند‌های آجر اثر اشاره کرد و افزود: دراین دوره مرمتی و بازسازی بنای تاریخی شاطر گنبد، اندود سیمانی نامناسب برداشته شد و گچ بتا و پلیمری که به نوعی ضد آب است جهت جلوگیری از نفوذ آب به بنا برروی دیواره‌های آجری کشیده شد تا هم به عنوان عایق رطوبتی برای بنا باشد و هم این اثر میراثی به سبک و سیاق اولیه خود مرمت شود.

باستانی با بیان اینکه مرمت این بنا درحال انجام است، گفت: ما در میراث‌ فرهنگی به خصوص در مرمت بنا‌های تاریخی با مشکلات کمبود بودجه مواجه هستیم، حمایت خیرین و علاقمندان به حفظ این بخش از مواریث کهن می‌تواند بسیار موثر باشد.

بنای شاطر گنبد، در منطقه بالادزای شهر ساری قرار دارد که مربوط به سده ۹ هجری قمری است، این اثر در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۶۴ با شماره ثبت ۱۶۷۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بازسازی شاطر گنبد در دهه هفتاد آغاز شده و همچنان ادامه داد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۴۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
چرا اینطوری گچ مالیش کردن