مرمت آثار تاریخی مازندران با ارائه طرح مصوب در میراث فرهنگی باید انجام شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،مهدی ایزدی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: مرمت بنا‌های تاریخی استان به‌ویژه آثاری که در لیست آثار ملی کشور به ثبت است، باید با ارائه طرح مصوب در دفتر فنی میرا‌ث فرهنگی انجام شود.

او با اشاره به این مطلب که طبق قانون میراث فرهنگی مصوب هیئت وزیران هرگونه مرمت باید با نظارت میراث‌فرهنگی باشد، افزود: خانه کلبادی ۲ و سرهنگ خان در تملک شرکت عمران و بهسازی ایران قرار دارد و مرمت این بنا نیز بر عهده مالک است.

ایزدی گفت: متأسفانه قبل از شروع عملیات مرمت، با وجود مکاتبات صورت گرفته با اداره‌کل راه و شهرسازی مبنی بر لزوم ارائه طرح مرمت این بناها، تاکنون پاسخی دریافت نشده است.

معاون میراث فرهنگی مازندران با اشاره به اینکه استفاده از این‌گونه روش‌های نادرست نه‌تن‌ها موجب مرمت بنا‌های تاریخی نمی‌شود، بلکه مقدمه تخریب بنا را فراهم می‌کند، افزود: برداشتن هم‌زمان چهار سقف و پوشش چادر بر روی بنا بر اساس اصول درست مرمت بنا نیست.

او گفت: نبود سقف حفاظتی با توجه به وضعیت جوی فعلی سرعت آسیب‌پذیری بنا را بیشتر می‌کند و احتمال ازهم‌گسیختگی اتصالات در درازمدت وجود دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: حفظ میراث‌فرهنگی وظیفه هر ایرانی است و باید دغدغه تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور باشدو عدم هماهنگی و اجرای نادرست پروژه‌ها به‌ویژه در مرمت می‌تواند به تخریب کامل بنا و یا از بین رفتن هویت میراثی و معماری آن ختم شود.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار