جلال پرورش اظهارکرد: لایروبی قدیمیترین اسکله صیادی، آرزوی چندین ساله صیادان چابهاری بود، که پس از گذشت سالهای طولانی محقق شد.
وی بیان کرد: انباشت گِل و لای و عمق کم آب در محدوه اسکله شهدای هفت تیر، صیادان را دچار دردسرهای زیادی کرده بود که با لایروبی اسکله، عملیات پهلوگیری و تخیله ماهیهای صید شده بطور همزمان از یک فروند به پنج فروند افزایش مییابد.
مدیر اداره شیلات چابهار گفت: از آنجایی که بندرچابهار یک بندر اقیانوسی هست، حوضچه اسکله هفت تیر، یکلنگرگاهی امن برای تردد و پهلوگیری کشتیهای صیادی محسوب میشود که در فصولی که دریا مواج و توفانی است لنجهای صیادیبرای مدت طولانی میتوانند در این لنگرگاه بماند و از آسیب درامان باشند.
وی ادامه داد: اسکله هفت تیر جز قدیمیترین اسکلههای صیادی جنوب سیستان و بلوچستان است و از زمانی که به بهره برداری رسیده تاکنون لایروبی نشده بود که باعث به گِل نشستن لنجهای صیادی میشد وگاهاً خسارتهای زیادی را به صیادان وارد میکرد.
پرورش با اشاره به اینکه بندر صیادی شهدای هفت تیر شهرچابهار در سال ۱۳۶۰ به بهره برداری رسیده که دارای بیش از ۷۰۰ فروند شناور قایق و حدود ۸۰ فروند شناور لنج است، افزود: چهار هزار نفر صیاد نیز مستقیم و غیر مستقیم در این اسکله مشغول به فعالیت هستند.
وی ادامه داد: در اسکله شهدای هفتم تیر در سال بین ۶ تا هفت هزار تن ماهی صنعتی صید شده از آبهایدور، تخیله میشود که نقش بسیار زیادی در معیشت مردم ساحل نشینچابهار و تکمیل زنجیره تولیدِ تن ماهیان کشور دارد.
مدیر اداره شیلات چابهار گفت: پس از پایان لایروبی اسکله هفت تیر، کار لایروبی، ساخت موج شکن و ایجاد دستک رسوبگیر در اسکله رمین نیز آغاز میشود، که در جای خود این اقدامات کم سابقه است.
وی بیان کرد: بمنظور حفظ ایمنی آب راهها و جلوگیری از آسیبهای دریایی به جامعه صیادی، با بودجهای که سازمان بنادر برای لایروبی در نظر گرفت، کار لایرروبی به مقدار ۱۳۰ هزار مترمکعب گل و لای در کانال اصلی دسترسی لنجهای شروع شد و با این حجم کار عمق آب به منفی چهار در پای اسکله خواهد رسید.
وی اظهار کرد: با اتمام لایروی، شناورهای صیادی در مقابل جزر و مد دریا ایمن میشوند و همچنین در هنگام پائین آمدن آب دیگر شناورها به گِل نخواهند نشست.